Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvaro problem - hjälp med felsökning


Perras
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en 11 år gammal dator som börjat trilskas.

De senaste åren har datorn ibland gett ifrån sig 4 långa Bios pip och startat om, för några veckor sedan blev det mer frekvent.
Jag hadde samma problem för ca 2 år sedan och då bytte jag till ett begagnat grafikkortet och det hjälpte.


Trodde att det var grafikkortet den här gången också, men jag har testat 2 olika grafikkort som fungerat i andra datorer och de har också gett Bios pip.
Senaste grafikortet jag testade gick perfekt i ca 2 timmar sedan stängde jag av datorn.
Nästa dag blev det bios pip efter några minuter och även blåskärm som visade det här felet:
IRQL NOT LESS OR EQUAL 
*** STOP: 0x0000000A (0xFFFFFF94, 0x0000001C, 0x00000000, 0x80537BF1)

 

Datorn har ett Gigabyte moderkort GA-MA770T-UD3P moderkort, och Windows XP.
Enligt manualen för moderkortet:
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly.

 

Sökte och hittade den här tråden för GA-MA770T-UD3P och bios pip:
https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=1577.0
I det fallet tydde pipen på att det var grafikkortet men det visade sig vare en dålig minnesmodul.

 

Några förslag på hur jag kan felsöka?

 

Tack på förhand!

 

Hälsningar

 

Perras

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så vill jag föreslå att du kollar på CMOS-batteriet på moderkortet. När batteriet mår dåligt så glömmer den bort inställningar i bios och då kan datorn bli jättefånig.

 

11 år låter som gränsen för ett batteri, så snegla i dokumentation om du ser hur man byter batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla ur så många komponenter(både interna( t ex cd-spelare och minne) och externa ( t ex usb-anslutna och skrivare) du kan en i taget men ändå köra systemet. upphör felet när du kopplat bort någon har du kanske lösningen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! 🙂

 

Försökte starta datorn idag men den gick bara några minuter innan pipandet började.
Har för mig att jag bytt batteriet någon gång men jag byter ändå för säkerhets skull, om det inte hjälper skall jag testa att ta bort anslutna komponenter och om det inte hjälper plocka av en av minnesmudulerna, återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Håller fortfarande på med felsökningen.
Åtgärder så här lång:
Batteriet var bytt 2017, och eftersom datum och tid håller sig på datorn, så jag bytte inte.
Körde MemTest till 100% och inga fel hittades.
Har avlägsnat all ansluten hårdvara som var möjlig att avlägsna inklusive DVD brännare och ljudkort.
Bytte även till annan mus och tangent bord.
Eftersom jag fortfarande fick Bios pip ibland tog jag bort en av minnes modulerna, har inte fått något Bios pip sedan dess och håller på att återansluta tidigare ansluten hårdvara en i taget.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det behöver inte vara fel på minnesmoduler. Efter 11 år kan det ha bildats oxid på anslutningsytorna som intermittent ger upphov till fel.

Genom att plocka ur och sätta i instickskort, som minnesmoduler "repar" du kontaktytan och "skrapar bort" lite oxid. 
Plocka ur och sätt i instickskorten några gånger bara för att få en ordentlig kontaktytanigen.

Har du tillgång till suddgummi för bläck är det ett utmärkt verktyg att använda för att få bort oxid på kontaktytor. Ett verktyg som jag använt mig av under hela mitt yrkesverksamma liv. 
Notera att det skall vara suddgummi för bläck, inte blyerts. Suddgummi för blyerts är för mjukt.

 

Suddgummi för bläck repar inte ytan, det putsar ytan och ger ett bra resultat.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

17 minuter sedan, skrev X-Men:

Efter 11 år kan det ha bildats oxid på anslutningsytorna som intermittent ger upphov till fel.

Nä, guld är en ädelmetall och den oxiderar inte. Minnesmouduler och moderkortets kontakter är guldpläterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev polken:

 

Nä, guld är en ädelmetall och den oxiderar inte. Minnesmouduler och moderkortets kontakter är guldpläterade.

Visst är det så. Erfarenhetsmässigt har jag varit med om beläggning på ytorna som blivit riktigt bra efter användning av suddgummi. Därför kallar jag det för oxid för enkelhetens skull. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev X-Men:

Visst är det så. Erfarenhetsmässigt har jag varit med om beläggning på ytorna som blivit riktigt bra efter användning av suddgummi. Därför kallar jag det för oxid för enkelhetens skull. 

Viktigt är då att efterputsa med t ex kemiskt ren bensin för att få bort gummibeläggningen som suddandet lämnar efter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev polken:

Viktigt är då att efterputsa med t ex kemiskt ren bensin för att få bort gummibeläggningen som suddandet lämnar efter sig.

Använder man suddgummi för bläck är det inte nödvändigt. 
Den typen av suddgummi lämnar inte sådana gummirester som suddgummi för blyerts. 
Jag har aldrig behövt rengöra efter användning under alla mina yrkesverksamma år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ny uppdatering:

Satte tillbaka alla komponenter inklusive det gamla grafikkortet och sedan följde jag rådet från X-Men och satte tillbaka och plockade ur minnesmodulen några gånger. Gjorde sedan samma sak med den andra minnesmodulen.

Efter detta har det inte kommit några nya Bios pip och datorn har fungerat perfekt!

 

Vill passa på att tacka för ett suveränt bra forum och till alla som svarat och speciellt X-Men! :D

Detta är mitt favorit forum när något strular med datorn, här kan man alltid få hjälp av kunniga och vänliga personer!

 

Stort tack!

:thumbsup:

 

Hälsningar

 

Perras

  • Gilla 2
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...