Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radio-fiber - snabbare?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Igår damp det ner en inbjudan till ett "bredbandsmöte" här på byn.

Det är en leverantör av radio-fiber som avser etablera sig här på orten.

I deras broschyr skriver de:

Citat

Radio-Fiber-vågorna störs inte av väder och vind och kan dessutom leverera en högre hastighet än markgrävd fiber.

Inget av deras abonnemang medger högre hastighet än 100 Mbit/s.

 

Är inte detta med hastigheten en lögn?  Radio vs. "vanlig" fiber?

 

OBS! Jag har inte för avsikt att byta från min fiber till något annat, jag är bara nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga att faktisk sladd i åtminstone 9/10 fall ger snabbare och stabilare anslutning. En nedgrävd sladd berörs inte heller av väder och vind. Och vi som växte upp med FM-radio vet ju hur känslig radiotrafik kan vara på att det är rätt frekvens och grejjer.

 

Baserat på din korta förklaring av vad som sas, så tänker jag vara pessimistisk kring det säljsnacket.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört talas om radio-fiber förut så jag läste vad de skriver på https://www.micronat.se/  och för de flesta är det ju inget alternativ men för en del på landsbygden där det blir långa sträckor och dyr läggning av fiber kanske det kan vara något under förutsättning att det inte är alltför mycket mitt i skogen (fri sikt mellan antennerna behövs). Med tanke på att vissa behöver vänta i flera år på att få en fiberanslutning kan ju det här vara en snabbare lösning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har inte hört talas om radio-fiber förut så jag läste vad de skriver på https://www.micronat.se/  och för de flesta är det ju inget alternativ men för en del på landsbygden där det blir långa sträckor och dyr läggning av fiber kanske det kan vara något under förutsättning att det inte är alltför mycket mitt i skogen (fri sikt mellan antennerna behövs). Med tanke på att vissa behöver vänta i flera år på att få en fiberanslutning kan ju det här vara en snabbare lösning.

Ja, snabbare lösning & ingen grävning men påstår att hastigheten är snabbare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar det ju inte vara. Kanske borde vara en jämförelse med mobilt bredband? eller så är det mycket gammal ouppdaterad information :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det är en leverantör av radio-fiber som avser etablera sig här på orten.

"100 Mbit/s" och "högre hastighet än markgrävd fiber", hmm ... hur går det ihop?


Och namnet - radiofiber, som att kalla något t ex kabel-wifi. Det intressanta är väl distributionen fram till bostaden, operatören kan ju förutom fiber använda t ex radiolänk fram till masterna närmast bredbandskunderna. Men benämningen tycks vara något som Micronät valt själva, inget allmänt vedertaget.

"Namnet radiofiber är helt enkelt något vi har valt att kalla det ...  säger Jonas Hellström"

Så går fiber från marken till luften - Voister

 

Tekniken kan vara ett alternativ på landsbygden, men masterna kostar ju också att sätta upp så det krävs väl ett antal kunder för att det ska kunna bli billigare än att dra in fiber.


De säger också att de "lyckats rikta radiostrålen mot varje enskild mottagare" (se länken här ovanför). Är det så unikt, radiolänk används ju i många sammanhang. Se t ex tråden Internet mellan 2 hus? Möjligtvis har de lyckats ordna teknik för just det här användningsområdet som koncentrerar strålen mer än i annan utrustning med rimliga priser.


Liksom Cecilia hade jag inte hört talas om "radiofiber" tidigare. Men tekniken är inte helt olika t ex bredband via satellit, i alla fall när det gäller överföringen sista biten fram till användarna.

Bredband via satellit - Bredbandsval.se

 

Blev nyfiken och googlade, tar med några länkar till, för intresserade.

Hur fungerar bredband via radiolänk?

Radiolänk | PTS

Hur fungerar bredband via radiolänk - Bredbandsval.se

Ni som har Micronät radiofiber,funkar det bra ? (sweclockers.com)

Radiolänk – Wikipedia

 

Några produkter (se t ex tråden Internet mellan 2 hus?

TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 - Accesspunkter | Kjell.com

TP-Link CPE510 - Radiolänk för utomhusbruk / 5GHz / N300 / 15km+ - Trådlöst nätverk - Webhallen.com

Radiolänkar -trådlösa nätverk och bredbandslänkar med högsta prestanda (induo.com)

 

 

 

 

 

Redigerad av ChristerE
Tog bort en smiley som olovligt smet in i texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

De säger också att de "lyckats rikta radiostrålen mot varje enskild mottagare" (se länken här ovanför). Är det så unikt, radiolänk används ju i många sammanhang. Se t ex tråden Internet mellan 2 hus? Möjligtvis har de lyckats ordna teknik för just det här användningsområdet som koncentrerar strålen mer än i annan utrustning med rimliga priser.

De flesta svenskar känner väl knappt till ordet radiolänk och ändå mindre vad det innebär men däremot känner många till mobilmaster och att de inte riktas särskilt mot en viss mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

De flesta svenskar känner väl knappt till ordet radiolänk och ändå mindre vad det innebär men däremot känner många till mobilmaster och att de inte riktas särskilt mot en viss mobil.

Så är det förmodligen, säger inte emot det. Men jag förstår inte kopplingen till det citerade, om att det skulle vara något unikt med MicroNäts teknik för bredband. Förutom då att ordet radiolänk finns med, som det ju handlar om (inte om rundstrålande mobilmaster). Och för intresserade finns några länkar till artiklar om radiolänkar medtagna i tråden.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har känt till radio-fiber i några år och jag betvivlar inte att tekniken i sig fungerar.

Den information jag fick en gång för länge sedan, av en svensk tillverkare av fiberkabel, var att det finns egentligen ingen begränsning av hastigheten i själva fibern. Det är kringutrustningen som är flaskhalsen.

Telemetri begränsas väl av något förhållande våglängd/luft. Hade det varit vakuum skulle det kanske stämma bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vi kör en variant som heter Air2Fibre som funkar väldigt bra, men snabbare än fiber, nä.

Iofs så har jag just nu ~190/170 Mbits, 12ms, och det är där nånstans det brukar ligga, och det räcker mer än väl!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...