Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Youtube´s nya "scrollbar".


RexxoMagnat
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har egentligen två problem/ frågor som jag hoppas kunna få hjälp med. Sedan i morse upptäckte jag att Youtube har nytt färg på sin "scrollbar", vet inte vad det svenska ordet är. Den är nu svart men jag vill ha tillbaka den ursprungliga färgen, någon som vet hur man gör?

 

Sen undrar jag om någon vet varför webbläsaren (firefox 91.0.1) blivit segt? Varje gång jag trycker på FF så startar det upp normalt men det står och laddar ca 3-5 sekunder vilket är väldigt irriterande. Har tömt och rensat cookies och allt vad det heter utan framgång. Någon som har samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker utesluta eventuella orsaker till problem för den som läser tråden och vill hjälpa till. Här går det att konstatera att det inte är själva datorn som är gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Thirteen:

Försöker utesluta eventuella orsaker till problem för den som läser tråden och vill hjälpa till. Här går det att konstatera att det inte är själva datorn som är gammal.

Aha okej då är jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad har du för färg på scrollbaren på andra sidor än YouTube?

 

Den är grå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en beskrivning av hur man ändrar färgen på scrollbaren i Firefox men då kommer det att gälla på alla webbsidor: https://www.tenforums.com/customization/138701-vertical-scrollbar-change-colour.html

 

Antagligen är det så att YouTube har bestämt att de vill variera utseendet lite och då kan du nog inte göra så mycket åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svenska ordet för "scroll bar" är rullningslist, använt t ex här https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/rullningslist/21c0c397-f20f-4117-9ee6-a8162caabd59

Rullningslist kan jag själv använda men "rulla" i stället för skrolla, vilket också rekommenderas, känns inte lika naturligt.

 

När det gäller problemet med att Firefox 91.0.1 blivit segt, dvs står och laddar ca 3-5 sekunder, så händer det inte mig. Firefox laddar lika blixtsnabbt som alltid. Det kanske är något tillägg i din webbläsare som spökar. 

Redigerad av mbgtmari
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Här finns en beskrivning av hur man ändrar färgen på scrollbaren i Firefox men då kommer det att gälla på alla webbsidor: https://www.tenforums.com/customization/138701-vertical-scrollbar-change-colour.html

 

Antagligen är det så att YouTube har bestämt att de vill variera utseendet lite och då kan du nog inte göra så mycket åt det.

Tack så mycket för hjälpen, ska ta en närmare titt på det. Men det verkar som att det bara är jag som har den scrollbaren svart istället för grå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Det svenska ordet för "scroll bar" är rullningslist, använt t ex här https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/rullningslist/21c0c397-f20f-4117-9ee6-a8162caabd59

Rullningslist kan jag själv använda men "rulla" i stället för skrolla, vilket också rekommenderas, känns inte lika naturligt.

 

När det gäller problemet med att Firefox 91.0.1 blivit segt, dvs står och laddar ca 3-5 sekunder, så händer det inte mig. Firefox laddar lika blixtsnabbt som alltid. Det kanske är något tillägg i din webbläsare som spökar. 

Aha okej, tror det låg någonstans i bakhuvudet, men känns rätt udda att säga/skriva rullningslist. men tack för info:n.

Hm I see.. ska ta och fördjupa mig lite mer om det, i värsta fall får jag installera om FF. Har haft samma tillägg i flera år utan krångel men man vet ju aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev RexxoMagnat:

Men det verkar som att det bara är jag som har den scrollbaren svart istället för grå?

Youtubes scrollbar är lite mörkare än scrollbaren på andra webbsidor, men inte helt svart. Jag använder också Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Youtubes scrollbar är lite mörkare än scrollbaren på andra webbsidor, men inte helt svart. Jag använder också Firefox.

Okej men då lär ju något vara fel för min är svart. Får väl leka lite detektiv helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rullningslist hos YouTube i Firefox har exakt samma mörkgrå färg som den Thirteen visar på sin skärmbild.

2091796946_RullningslistYouTubeFirefox.thumb.png.139ab849408d513e751d7a15e5ed5ded.png

Jag har inte ändrat något i YouTubes inställningar för Appearance. Jag har varken valt Dark theme eller Light theme utan det förinställda Use device theme är förbockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Min rullningslist hos YouTube i Firefox har exakt samma mörkgrå färg som den Thirteen visar på sin skärmbild.

2091796946_RullningslistYouTubeFirefox.thumb.png.139ab849408d513e751d7a15e5ed5ded.png

Jag har inte ändrat något i YouTubes inställningar för Appearance. Jag har varken valt Dark theme eller Light theme utan det förinställda Use device theme är förbockat.

Det är märkligt. Jag har trots ominstallation av FF fortfarande en svart rullningslist. Riktigt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...