Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämna win 2012 r med AD och roaming profiles.


lasseboy
 Share

Rekommendera Poster

Vi har under en lägre tid kört Win 2012 server med AD och roaming profiles.

Användarna har haft en egen mapp på servern som de har sparat sina filer på samt en gemensam mapp.

Vissa av användarna har en egen pc som enbart de använder, dessa har även kört Outlook för sina mail och diverse Bokföringsprogram och löneprogram.

Mina fråga är när jag plockar bort deras pcen ur domänen, hur ska de då komma åt sina grejor på datorn.

Måste jag förbereda de som administratör lokalt i Datorn för att de ska kunna få upp allt som vanligt i datorn?

Provad med en lapptop, plockade bort den ur domänen, enda sätt för mig att komma in var med admin uppgifter och då fanns inte mailen kvar eller filerna som sparats lokalt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cluster:

Varför skall datorerna ej vara domänanslutna?

Vi kommer avyttra vår server, då kommer vi inte ha en domän längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev polken:

De kan väl logga in som vanligt även om de inte är anslutna till nätverket. Sina lokala filer kommer de alltid åt. 

Det är ju den biten jag har provat, och vågar inte göra nått pga jag inte lyckats komma in i datorn med deras uppgifter efter att jag har plockat ur datorn ur domänen. Provade att sätta dem som admin, men även då finns inte deras outlook osv... i den inloggningen med deras uppgifter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Kör ni exchange för mailen med egen server?

Nej!
Nästan alla har webbmail, några få har det i outlook, och de som har det är även de som har bokföring och löneprogram i datorn, så de skulle jag vilja lösa så att de inte ens märker att vi inte kör med en server längre.

 

12 timmar sedan, skrev polken:

De kan väl logga in som vanligt även om de inte är anslutna till nätverket. Sina lokala filer kommer de alltid åt. 

Det är ju den biten jag har provat, och vågar inte göra nått pga jag inte lyckats komma in i datorn med deras uppgifter efter att jag har plockat ur datorn ur domänen. Provade att sätta dem som admin, men även då finns inte deras outlook osv... i den inloggningen med deras uppgifter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som lämnat en win server för att låta en Brandvägg kör dhcp och skitigt i domän och ad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog ovanligt att helt skippa central användarhantering om man haft AD eller annat. 

Räkna med rejält mycket handpåläggning för att kopiera filer, installera om program mm. Kommer troligtvis bli mycket strul för användarna och jobb för dig/IT. 

 

Vad är drivkraften bakom beslutet? 

 

Har ni verkligen ingen plan på (central) användarhantering? Hur många användare rör det sig om? Hur många datorer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planen är och har sakta börjat / Office 365, sharepoint för delade filer, one drive för egna, Eleverna kör redan så här så det är Personal som segar på flytten.

Elever kör chromebook så de har inget behov av ad eller servern osv..

Servern är 8 år och för eller senare så blir det byte, och tippar på om vi skulle köra vidare som vi gör idag så är det en kostnad på 60 till 100 papp. Den vill skolan slippa. Just nu är det inte så många pcen kvar, tippar på ca 35 st.

Så frågan jag fick löd, hur kan vi gå vidare lättast och enbart köra office 365 även för personalen.

Kontaktad supporten för Clavister (vår brandvägg) de sa att det är inga problem att köra 2 nät på brandväggen.

Eftersom de pc som är kvar inte delas med andra utan de är personliga så ser inte jag nån mening med Central användarhantering.

Möjligt att jag tänker fel här men den lösningen eller likande måste ju flera ha tror jag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev lasseboy:

mening med Central användarhantering

Användarhanteringen blir lika central med Microsoft 365.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då (med O365) så har ni ju användarhanteringen där och kan om nu vill ansluta datorerna till ert Azure AD.

Börja med en hybriduppsättning  (synka on-prem med Azure) för att sen avveckla er on-prem. Finns massor med resurser online att läsa om detta. Men kan vara värt att ta in en kunnig konsult som hjälper er med  planering och genomförande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev polken:

MS 365 är ju inte gratis heller. 40 000 PER ÅR för 35 anv.

Kan ju vara gratis (A1) då det låter som att tråden handlar om en skola. 

Men även A3 (som ofta är att rekommendera) är "billigt", 25,45 kr/anv/mån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är gratis för oss. Ska läsa lite om Azure AD.

Måste säga att när eleverna gick över till chromebooks och enbart office 365, så har jobbet blivit effektivare på alla sätt för oss. Men kanske lite mer strul med CBs men de går så snabbt att återställa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...