Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spel via Steam kraschar..


Purj0
 Share

Go to solution Solved by Purj0,

Rekommendera Poster

Så för snart 3 år sedan beslöt jag mig för att köpa en rejäl dator som komplett byggde ihop åt mig

Men för ca 2 månader sedan började spel jag spelar krascha rätt fort efter uppstart. Samtliga spel jag kör är genom steam klienten. Spelen fryser, kraschar till skrivbord eller ibland så startar datorn om sig.

Jag har försökte med det saker jag kunde göra själv som exempelvis uppdatera drivrutiner, gå tillbaka till en gammal version av geforce drivrutin, köra memtest och installerat om steam samt spelen men inget hjälpte.

Då det fortfarande fanns garanti på Pc`n ville jag inte pilla för mycket , utan jag utnyttjade garantin på så vis att jag skickade jag in den till komplett för felsökning och eventuellt byte av defekt hårdvara.

När jag fick tillbaka datorn fanns det en logfil som talade om vad dom hade gjort.
Då dom flyttat all service till Norge står det på norska i logfilen:

Resatt bios til default verdier.
Testet minne med Memtest86 > Ok.
Testet M.2 SSD og 2.5 SSD med Win10PESE/HD Tune > M.2 SSD feilet, 2.5 SSD Ok.
Stabilitets testet hovedkort, minne og cpu med Win10PESE/AIDA64 > Ok.
Byttet ut M.2 SSD
Oppdatert bios versjon.
Installert Windows 10 Home OA.
Testet Pc med BurnInTest v.9.2 > Ok


Efter att ha laddat ner steam och installerat 2 spel, så visar det sig att spelen fortfarande kraschar!?

Men så fick jag för mig att ladda hem Origin för att verkligen se om det är steam själv som är orsaken eller något annat.
Däör hade jag en gång i tiden köpt Battlefield 1.

Jag loggade in och spelade Battlefield 1 i kanske 10-15 minuter och insåg att så länge har jag inte spelat något spel via steam på 2 månader. Stängde sen ner och nu sitter jag här och är inte ett dugg klokare faktiskt. 

Så någon här som kan ha en aning om vad problemet kan vara?

Det är ju ingen hårdvara som är problemet enligt Kompletts servicekillar. För trots allt,  BurninTest är ju gjort för att pressa datorn rejält för att se om den orkar med. 

Vore så tacksam för alla tips jag kan få.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Purj0:

ingen hårdvara som är problemet enligt Kompletts servicekillar

Jo, de bytte ju en SSD som var trasig. 
e > M.2 SSD feilet

Byttet ut M.2 SSD

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant.  

Men om den är utbytt. Samtliga partitioner är formaterade. Varför fortsätter spelen i Steam att krascha med i ye Battlefield 1 genom origin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte gjort.  Jag utgick från att komplett installerade dom nyaste drivrutiner.  Får kolla på detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också samma disktest de gjorde innan byte av disk. De verkar inte kört den efter bytet. Är det disk-controlern som felar så hjälper inte diskbyte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört samma disktest och det gav inget. Så diskarna verkar vara okej nu. 

Vad mer kan man tänka sig strular. Tycker jag har försökt med allt, plus det som servicekillen på komplett gjort. 

 

Har ju trots allt hållt på med datorer sen 98-99. Men utvecklingen av hårdvara mm går snabbt och jag har inte samma tid längre att hålla mig uppdaterad på samma sätt som förr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-18 17:08, skrev Purj0:

Spelen fryser, kraschar till skrivbord eller ibland så startar datorn om sig.

Är det fortfarande likadant eller har omstarterna upphört efter att SSD:n byttes ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre var det ju ingen skillnad trots att dom bytte ut SSD:n.  

Så trots bytt SSD. Ominstallation av Windows, samt formaterade partitioner fortsätter just spelen att krascha som körs via Steam.

 

Jäkla skumt fel!? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men startar datorn om sig?

För då är det ju inte längre spelet som kraschar utan Windows (eller datorn blir för varm) så det är viktigt att veta vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt spelar jag 2 spel när jag har tid. Inte så ofta numera då annat har högre prio 🙂

 

Spel 1.  Pubg:

 Där har datorn startat om sig vid något tillfälle. Men till 99% av försöken stänger spelet bara ner sig till skrivbordet och så skickas en krasch report till spelets tillverkare. 

 

Spel 2. Mount & Blade: Banner Lords, fryser en längre stund innan det stängs ner och jag hamnar på skrivbordet. 

 

Temperaturen har jag koll på via ett program. Samt nyligen rengjorts på det lilla damm som fanns 🙂

 

Tacksam för att ni försöker komma med alternativa lösningar, uppskattar jag mycket. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger felet i routern ? Har själv fått min router kapad.

Kolla vilken hastighet du har på tex Bredbandskollen. Är hastighten normal ?

Kolla också om det finns en uppdaterad firmware till din router.

Och installera den i så fall den uppdaterade firmwaren.

Jag började med att resetta routern, bytte sedan alla nätverksnamn och lösenord och sedan uppdaterade jag firmwaren.

Och nu har routern bara ström när jag använder datorn (för förhindra kapning när jag sover)

och jag har satt ett tidur på fiberdosan så den har också bara ström när jag bör vara vaken.

Allt för att minska risken för intrång när jag inte är vid datorn.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Ligger felet i routern ? Har själv fått min router kapad.

Kolla vilken hastighet du har på tex Bredbandskollen. Är hastighten normal ?

Kolla också om det finns en uppdaterad firmware till din router.

Och installera den i så fall den uppdaterade firmwaren.

Jag började med att resetta routern, bytte sedan alla nätverksnamn och lösenord och sedan uppdaterade jag firmwaren.

Och nu har routern bara ström när jag använder datorn (för förhindra kapning när jag sover)

och jag har satt ett tidur på fiberdosan så den har också bara ström när jag bör vara vaken.

Allt för att minska risken för intrång när jag inte är vid datorn.

På vilket sätt menar du att låg internethastighet skulle göra att ett datorprogram kraschar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen för sent svar. Haft mycket att göra. 

 

Dammet är borta, var det första jag gjorde när problemet uppstod. 

Temperaturen har jag kollat flertalet gånger. 

 

Routern? Kör mobilt bredband då jag bor mitt ute i skogen. 

 

Satt idag och spelade Battlefield 1 i en timma online. Det gick utmärkt. Så i min värld ligger problemet i Steam på något konstigt vis. 

Genom att byta den defekta hårddisken, installera om Windows och även formatera dom andra partitionerna borde det ha löst sig om det var en ddl-fil eller reg-fil som spökade.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? Hårdvara? Mount & Blade: Banner Lords och PUBG kräver ju en del.

Har du provat att spela Mount & Blade: Banner Lords i Offlineläge? Går bara om det fullt uppdaterat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte datorn för snart 3 år sedan. 

Har spelat pubg i princip sen dess. Har ca 100 timmar speltid på banner lord så tror inte det är hårdvaran.

Hårdvara: 

_________________________________________

 

#Processor: Intel Core i7-8700K 

   Socket-LGA1151

 

#Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming,    S1151M,

 

#Ramminne: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16gb

 

#Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti Mini 11GB GDDR5X,

 

#Ssd1: Kingston A1000 480GB M.2 SSD 

 

#Ssd2: Samsung 860 EVO 1TB SSD 

 

#Nätagg: Corsair TX550M, 550W

_________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de komponenterna klarar du de flesta spel, så där är inte orsaken till ditt problem.

 

En del har haft problem med Steam pga filen ClientRegistry.blob. Om du har den filen, finns den i Steam mappen. Stäng ner och avsluta Steam och ta bort den.

 

Har du provat att spela i Offlineläge? https://help.steampowered.com/sv/faqs/view/0E18-319B-E34B-B2C8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!  

 

ClientRegistry.blob ska jag kolla upp. Tycker ju att det borde ha löst sig vid en formatering. Men det kanske har legat i ett moln och kommit tillbaka när man tar hem sina spel igen. 

 

offlineläge har jag inte testat.  Det är ju trots allt onlinespel båda två, även om jag kör bannerlords i singelplayer endast.  Men det kan vara ett sätt att se om det är internet som spökar, även om BF1 fungerar fint. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-22 10:14, skrev vertpre:

Med de komponenterna klarar du de flesta spel, så där är inte orsaken till ditt problem.

 

En del har haft problem med Steam pga filen ClientRegistry.blob. Om du har den filen, finns den i Steam mappen. Stäng ner och avsluta Steam och ta bort den.

 

Har du provat att spela i Offlineläge? https://help.steampowered.com/sv/faqs/view/0E18-319B-E34B-B2C8


Verkar som denna clientregistry inte har funnits i steam-appen på ett par år. Så dessvärre var det inget där jag kunde göra. 

Offiline kan jag inte heller spela i. Det kraschar likt förbaskat. 
Börjar bli oerhört frustrerande detta.  😕

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Solution

Ja, det löste sig till slut genom att grafikkortet kraschade helt. När ett byttes ut slutade problemet. Så något var knas med grafikkortet, men stresstesten klarade kortet av, konstigt!?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...