Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia tv/bredband Fiber


laetitia
 Share

Rekommendera Poster

Lite osäker på om detta blev rätt forum men provar. 

 

Funderar på att skaffa Telia med fiber, tv+bredband. Lite novis på detta men undrar om någon kunde ge goda råd för att koppla allt. 

Fiberdosan, ip-Only, sitter i hallen. Skulle helst ha den i vardagsrummet. Är det dyrt att flytta? Om dosan ska sitta kvar i hallen, går det på något sätt ansluta trådlöst? 

Förstår det som att routern måste anslutas med kabel till dosan. Men routern skulle man nog kunna ha i hallen. Så det gäller väl mer om man kan ansluta tv-boxen trådlöst till routern. Arris 5305 tror jag den heter. Och om det går - blir det stabilt? 

Tacksam om någon teknikkunnig kan hjälpa! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberdosan flyttar du inte på. Det är en enkel regel. Det du snarare göra ifall du har behovet är att drar en nätverkskabel dolt till annan plats där du placerar en router.

 

Telias TV, beroende lite på installation, går vanligen via en speciell port på routern (du får från Telia) ELLER via uttag på fiberdosan.

 

Det som går är att de kan skicka med (om du kan avtala det med dem..) /du kan köpa Airties (eller vad för märke de har idag)  som trådlöst kan brygga ett nät till TV-boxen om det behövs.

Se exempelvis

https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv-med-smart-wifi-extender

Oh, de tar rejält betalt för trådlösa lösningen men den fungerar oftast bra väl uppsatt.


Bästa är om du diskret, via socklar eller kanske rör i väggen, kan dra fram nätverkskabel, det är garanterat mest stabila lösningen.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för tips! Får fundera på vilken lösning jag ska välja. Nu vet jag i alla fall alternativen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den lösningen med Telia och Arris.

Fungerar mycket bra, jag har kompletterat boxen med en extern disk (den måste vara Telias).

Boxen är ansluten med kabel. Kabel är alltid bäst.

Har du även Telia i mobilen får du även gratis Cmore (om det inte var en tillfällig kampanj)

Skaffar du nya Chromecast (gen.4) behöver du i princip inte någon box från Arris, om du inte vill använda en extern disk.

Det fungerar mycket bra att köra TeliaPlay-appen i Chromecasten då den gör om din tv till en smart-tv.

Det som inte fungerar är lokala nyheter (förutom sthlm då) som man kan se först när sändningen har avslutats.

(Med boxen finns så klart inte den begränsningen)

 

Funderar du på alternativ till kabel till Arris så skulle även jag rekommendera den hårvara Telia erbjuder. Det är, eller borde bli, lite lättare att få support om Telia inte kan skylla på annan hårdvara.

 

Tillägg: Glömde informera om att Arris-boxen kan kopplas in var som helst i ditt lokala LAN, min sitter ansluten till en switch ungefär halvvägs.

Redigerad av Mikael63
glömde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...