Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tiny Core Linux - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Sist ut i raden, för en tid åtminstone, av test av lättviktsvarianter av Linux är Tiny Core Linux.
Jag brukar använda mig av den om jag vill testa virtuella "motorer", som hur QEMU, virtualbox m.fl. fungerar, eller när jag vill testa funktionaliteten hos program för att skriva avbildsfiler till USB-minnen. Detta eftersom Tiny Core Linux är liten och lätt att ladda ner. Då brukar jag välja just den variant som heter TinyCore på 21 MB.
Här avser jag dock att testa den variant som heter CorePlus. Den är på hela 163 MB.


Vid uppstarten kan man välja bland flera olika varianter, olika versioner av "Window manager". Jag väljer den förvalda "FLWM topside".
Möts av ett skrivbord med en "docka" längst ner och där återfinns tc-install som jag startar. Möts då av en dialog där "Frugal" och Install boot loader" är markerade.
Jag kan välja mellan att installera på hela disken eller på en existerande partition och jag väljer hela disken (det är ju i mitt fall frågan om en virtuell disk).
Några frågor dyker sedan upp och sedan bl.a. frågor om man vill installera wifi-support och icke amerikansk tangentbordslayout samt något som heter "Installer application". Så här långt gånget inser jag att om jag vore helt ny på detta skulle jag behöva läsa på lite om vad de olika valen innebär.
Installationen tar sedan några sekunder att slutföra, man ser texten "Installation has completed" men ingen knapp för att okeja eller starta om osv. Bara kryss för att stänga dialogen.
Avslutar och startar upp systemet som startar upp på några sekunder. Med så liten installationsfil kan man inte förvänta sig många installerade program och det finns det inte heller; en texteditor, kontrollpanel, terminalen och, fortfarande, en genväg att installera TinyCore. Inte ens en webbläsare eller filhanterare finns. Stuket på allt påminner om Windows 3.1/3.11. Hittar inte något om att kunna ändra språk och tangentbordslayouten är US. Språket kan jag leva med, hellre engelska än dålig översättning. Tangentbordslayouten kommer att bli jobbig att hantera i längden och att ändra på den kräver kommandon i terminalen.
Här stoppar jag. Tiny Core Linux fungerar nog bäst till det som jag tidigare har gjort, som att kolla om man kan starta upp en dator från USB-minne. Den må ha minimala krav men riktar sig inte till nybörjare.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...