Just nu i M3-nätverket
Jump to content

spamfilter

Ohn
 Share

Recommended Posts

Hej

Vad är det som gör att ett mail hamnar i mappen för  skräppost  Jag frågar därför att mail från min lokala tidning med nyhetsartiklar hamnar som skräppost, även Biltemas veckomail definieras som skräppost,  ibland hamnar mail som jag har anmält att jag vill ha som skräppost och ibland inte. Varför?

Jag tror många spam-filter fungerar enligt ett poängsättningssystem. Exempelvis, felstavade ord, pluspoäng, kända fraser pluspoäng, känd spammande e-postadress, många pluspoäng. Ju mer poäng, desto större antagande att det är spam.

Sen finns det knepigare saker som inte syns, exempelvis min domän där jag har e-post så finns det en regel som säger att den e-post jag skickar ska gå via en viss server. Så spam-filter kommer kolla, min e-postadress, aha kolla med domän, regel för server, är det den servern som skickade, ja, inga pluspoäng. Så om någon annan försöker skicka spam med min e-post men inte via den server jag godkänt, så hamnar det i spam-mappen.

Jag kan tänka mig att de legitima brev du får i din spam-mapp, skickas via tredjepart, men man glömt lägga till dessa tredjeparts servrar som godkänd server. Då blir det pluspoäng och brevet markeras som spam.

Det är nog många som tröttnar på nyhetsbrev från tidningar och butiker men som tycker det är jobbigt att avbeställa dem så de markerar mejlen som skräppost för att få bort dem. När många gör så på Gmail och Outlook.com märker ju Google och Microsoft det och då får sådana mejl fler "pluspoäng" som .M kallade det.