Just nu i M3-nätverket
Jump to content

LXLE - recension

Mikael63
 Share

Recommended Posts

Mikael63

Hade en tanke att jag även skulle testa LXLE när jag tidigare testat andra distributioner som ska vara lämplig för äldre hårdvara men jag kom inte så långt att jag kan ha några egentliga synpunkter. Här vore det extra bra om någon annan kunde testa och bidra med erfarenheter.

Här nedan är de anteckningar jag förde:

LXLE Live startar upp med endast en ikon på skrivbordet, den att installera LXLE.
När man försöker öppna den händer inget mer än att markören ändrar utseende en kort sund.
Startar om och prövar att installera direkt från grub-menyn.
Installationsguiden är mycket lik den i Mint.
Får ideligen flera olika felmeddelande om "ubi... failed with exit code 1
fortsätter ändå.    
Hamnar i ett läge där det är svårt att veta om installationen fortlöper eller om något har gått snett. Tvångsavslutar.
Startar om, går in i Live på nytt, startar GParted och skapar en partition på (den virtuella) disken.
Prövar att köra installationen via genvägen på skrivbordet och nu startar installationsguiden men det är fortfarande samma felmeddelande för varje sida.
Nu tycks det ta stopp på sidan där man väljer var man befinner sig. Avslutar guiden, startar om, väljer åter att installera direkt.
Hamnar i samma läge som tidigare. Ger upp.
Tråkigt. Kanske beror på att jag hanterar detta via QEMU men för ex. TinyCore, Puppy och Mint märks inget hinder med det.