Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Puppy - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

I min tidigare tråd där jag testar distributioner för äldre hårdvara skrev jag att jag skulle testa Puppy.

 

Här är resultatet:

Puppy startar snabbt.
Ikonen install tar en till ett fönster där det inte är helt uppenbart att man ska välja alternativet "Installer - currently doesen't support UEFI"
När man kommer vidare upptäcks inga partitioner varför man måste han kunskapen att skapa dessa med GParted. När man kommer vidare får man en fråga om vad mappen ska heta där filerna finns. Märkligt om man jämför med mina tidigare testade distar.


Fler svåra frågor om starthanteraren. Boot-flagga saknas, vilket ju rimligen borde kontrollerats tidigare, knepig frågeställning angående Windows som inte finns installerad. Fler frågor.. otydligt när allt är klart, otydligt om boot-flaggan nu måste sättas eller ej.

(Nej det tycktes inte behövas.)

En väldigt snabb installation om man vet vilka val man ska göra. Här krävs en tydlig svensk anvisning.

Språk mm får man välja först efter uppstart från disk men man får då info om att språkfiler saknas, att man måste installera dessa manuellt.
Det verkar som att detta blev helt fel, att det inte blev någon installation på disken då språkinställningar efter omstart är på engelska, skärmupplösningen är inte så som man valt den att vara. Detta är nog helt i sin ordning, det är en sk. "frugal installation" man har gjort. När man avslutar systemet ska man välja YES på frågan om att spara. Sedan blir det åter flera frågor och dialoger. Trots att jag installerar allt "swedish" jag kan hitta i pakethanteraren blir det inga svenska menyer osv.
Här ger jag upp. Puppy är på tok för knölig att komma igång med och börja använda.
Trist när saker gick väldigt snabbt men eftersom det, i mitt tycke, finns bättre alternativ så...
 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...