Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Emmabuntüs - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag fortsätter i samma anda som https://eforum.idg.se/topic/364310-antix-recension/ vad gäller Linuxdistributioner som ska vara lämpliga att köra på gamla trötta datorer.

 

Denna gång är det alltså Emmabuntüs, en distribution från Frankrike.
(1.04 Debian Edition 3, amd64)

Jag kör även detta via QEMU.
Man har redan i Live-versionen möjlighet välja Xfce eller LXQt som grafiskt gränssnitt. Jag valde LXQt som skulle vara lättare men som jag tycker är fräschare än antiX. Emmabuntüs har en en "docka" längst ner likt MacOS och jag har faktiskt installerat detta på en iMac men gav direkt bort den som sovrumstv.

 

Mycket tydlig installationsguide, bättre än i Mint. Rätt sökväg till starthanteraren är förvald här. Svenska går inte att välja men Danska finns som alternativ. Engelska och, givetvis, franska plus några andra språk finns. *)

Installationen avstannar på 21 % - "installing fileystems". Ja eller om det "bara" är QEMU som hängt sig vet jag ju inte. Börjar om med samma val. Även denna gång verkar förloppet stanna på 21 % men det bildspel som visas under installationen växlar bilderna och tool-tip visas när man för muspekaren över objekt på skärmen. Låter den stå över natten och på morgonen är det bara en svart skärm (i QEMU-fönstret). Börjar om och installerar denna gång via alternativet i GRUB-menyn.
Denna installationsguide känns "snabbare" men ställer lite mera krav på ex. att man bör veta skillnad på "root" och användare. Här visas sedan en förloppsindikator men ingen siffervisning i procent. Installationen tar ca två timmar (!) att slutföra. Om det beror på att jag hanterar detta i QEMU vet jag inte. Motsvarande installation av Mint tar inte längre tid via QEMU än "på riktigt".
Så här långt kan man nog anse att jag skulle ha skippat Emmabuntüs helt eftersom det knappt går att installera. Nu har jag ju som sagt installerat detta skarpt och fick allt att lira med nätverkskort osv. varför jag nog ändå kan anse att det kan vara värt att fortsätta. Om man är van vid den tid det tar att installera Windows så är det kanske inget större bekymmer med tidsåtgången.

 

 

*) Lite överraskande att menyposterna till största delen är på Svenska liksom även ex.menyer i LibreOffice.

Vad gäller att installera andra program så finns en menypost som heter Programvara.
Klickar man där får man ett fönster som säger Welcome to Software, let's go shopping och om man då gör det får man ett informativt fönster, inte helt olikt Mints motsvarighet. Där finns tre flikar, eller val; All, Installed, Uppdates.
Under Installed återfinns bara Transmission trots att det finns massor av program installerade. Transmission kanske inte tillhör "grunduppsättningen" av programmen men har blivit installerad ändå. Under Updates fanns 16 uppdateringar, bl.a. själva OS, Thunderbird och LibreOffice. Klickar jag vidare där går allt så fruktansvärt segt/långsamt igen. Även här kan det bero på att jag kör via QEMU.
Det visar sig att det nog inte alls fungerar som tänkt med dessa Updates, jag vet inte hur jag ska verkställa uppdateringarna?

 

Emmabuntüs känns riktigt fräsch trots låga systemkrav. HUR låga har jag inte lyckats utröna och jag tar gärna emot hjälp med det!

 

 

Härnäst ska jag ta mig en återtitt på Puppy-Linux. Puppy var en av de allra första Linux-distar jag testade och en av få som faktiskt fungerade.

Jag har faktiskt en gammal version av Puppy installerad (jo) på ett USB-minne enbart för att kunna köra ett program som egentligen kräver XP för att fungera (NEJ, det fungerar inte, oavsett läge, med någon nyare Windowsinstallation)

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 changed the title to Emmabuntüs - recension
2021-08-15 16:21, skrev Mikael63:

HUR låga har jag inte lyckats utröna

Citat
  • Computers equipped with Pentium II / III or earlier processors, and / or having less than 256 MB of RAM. For them the Emmabunüs distributions can do nothing. We recommend PuppyLinux or SliTaz
  • Computers with at most ten years and equipped with at least a Pentium 4 processor clocked at 2.0 GHz with 512 MB of RAM minimum, and having 40 GB minimum free space on the hard disk are the necessary constraints for be able to repackage them with Emmabuntüs distributions, but they will still not be lightning strikes.

We recommend using our distributions on machines with at least one processor Dual Core 1.4 GHz, 1 GB MB of RAM and a hard disk of 80 GB.

 

https://emmabuntus.org/comment-reconditionner-un-vieil-ordi-avec-emmabuntus/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Testade idag EmmaDE4, på testdatorn.

Installationen tog även här ohyggligt lång tid på sig. Verkar nästan som att installationen stannar upp när skärmsläckaren aktiveras. Det är flera olika dialoger man måste hantera efter att de inledande valen är gjorda och installationen startar "på riktigt". Installationsguiden är annars *) föredömlig.

Vid start frågas det om vilken skrivbordsmiljö man vill köra, Xfce elle LXQt.

Efter det valet några ytterligare frågor om skärmsläckare, bakgrundsbild, codecs, om man vill ha en "docka" (typ MacOS) och i så fall vilken. Efter det en fråga om att ta bort onödiga språk och om man vill komplettera med Svenska. (Borde ha ingått redan vid installationen tycker jag..) Även borttagningen av dessa språk tar lång tid på sig.

 

Lite roligt att där fanns förinstallerade så många av de program jag valt att lägga till i Mint, ex:

Qlipper, Abiword, Gnumeric,Wine+winetricks, scan2pdf, pdfarranger,Handbrake, Audacity.

Även "Mints" Warpinator fanns förinstallerad.

 

Ett släktforskningsprogram jag inte hört talas om fanns också - Ancestris. Det gick bra att importera en gedcom-fil från min databas i Gramps.

 

Som webbläsare finns Falkon (och även Firefox lite undanstoppad) men den kraschar bara.

 

 

 

 

*) Man hade ju kunnat få alla frågor/val redan i början kan man tycka...

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...