Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behöver hjälp med att finna plats till en partion

DePhaz
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Recommended Posts

Ursprungligen hade jag tänkt att starta en tråd för att få hjälp att tyda hur mycket plats jag har i mina partioner men jag lyckades tyda det...tror jag...Så istället kan jag använda tillfället för att utröna hur mycket plats jag inte har och var mer utrymme ska tas ifrån. Ja, det är snurrigt, men vi kommer dithän.

I min bifogade bild visas hur min systemdisk (SSD) är partionerad. Jag byggde ihop denna dator och installerade Linux Mint. Senare tillkom en partion med Windows 10. Jag fick hjälp på ett annat forum och då ingen skugga bör falla över de inblandade (kanske över mig då) skriver jag inte vilket. Men det fungerar vilket är viktigt. Eftersom det fungerar så har jag aldrig brytt mig om att kontrollera partionerna...förrän nu. Upptäcker då att Windows partionen /dev/sda2 har ortoligt lite plats, enligt diskverktyget (I Linux)  104 MB — 66 MB free (35,9% full). Visst, jag använder bara MS för ett spel men någon gång kommer jag att "slå i taket". Partionen /dev/sda6 (förstår inte varför den inte heter /dev/sda1) har enligt disk verktyget 473 GB — 293 GB free (38,1% full). Enligt Filhanteraren (vid kontroll av "Filsystem") är 250.5 GiB ledigt men vi antager för ordningens skull att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Partion 1 /dev/sda1 är  "Microsoft Windows Recovery Environment (System)" och /dev/sda3 är "Microsoft Reserved" samt /dev/sda5 "Basic Data". Frågan är nu var jag ska stjäla utrymme om jag i framtiden vill (eller behöver) förstora min Windows partion.

1638612743_Skrmbild_2021-08-14_09-46-00.thumb.png.f86b1d5ea1430cb7a93bc04baea0e81c.png

ChristerE
3 timmar sedan, skrev DePhaz:

Upptäcker då att Windows partionen /dev/sda2 har ortoligt lite plats, enligt diskverktyget (I Linux)  104 MB — 66 MB free (35,9% full).

Windows får inte på långa vägar plats på den lilla partitionen. Tror du har Windows på partition 4, 524 GB NTFS, Linux har du väl på Ext4-partitionen, nr 6.

I Windows kan den aktiva partitionen och start/boot-partitionen vara olika partitioner. Använd Diskhantering i Windows så får du lite andra beskrivningar av partitionerna, och förmodlingen anges då "C:" för partitionen med Windows på (det är vanligtvis "C:" men inte nödvändigtvis).

What Is the System Reserved Partition and Can You Delete It? (howtogeek.com)

Windows Admin: Understanding Hard Drive Partitioning with Disk Management (howtogeek.com)

RÄTTNING:
Ändrade "C-kolon" som först blev 😄

Edited by ChristerE
  • Like 2

Förstår inte det riktigt... När jag startar om datorn kan jag ju välja att starta Windows och det står /dev/sda2. /dev/sda2 är också monterad på /boot/efi står det.  Men visst, det är ju inte mycket plats... Kan starta om och titta vad det står mer exakt.

Mikael63

Frågeställningen kan man väl säga uteblir nu då mer plats inte behöver skapas för Windows?

Enda frågetecknet här är vad som finns på sda5, 3,3 GB?

Om du monterar den i Mint ser du vad som finns på den. Monterar du sda4 ser du att du har dina Windowsfiler där.

12 timmar sedan, skrev DePhaz:

293 GB free (38,1% full). Enligt Filhanteraren (vid kontroll av "Filsystem") är 250.5 GiB ledig

GB är inte samma sak som GiB.

Posted (edited)

Michael63: Monterade sda5 och den innehåller 2 mappar, se bild. sda3 kan inte monteras. Vad är skillnaden mellan GiB och GB? Har alltid trott det var två olika sätt att skriva samma sak...

Cecilia: Tänkte också på det. Någon typ av bootloader...

Skärmbild_2021-08-15_10-46-32.png

Edited by DePhaz

• Solution
Mikael63
Posted (edited)
28 minuter sedan, skrev DePhaz:

sda3 kan inte monteras

Det blir så om Windows använder "Fast startup".

skillnaden mellan GiB och GB

https://docs.ukcloud.com/articles/other/other-ref-gib.html

Monterade sda5 och den innehåller 2

Då kan man nog anse att den är tom. Dessa mappar du listar har du troligen även i din Windowspartition, sda4.

Det är i detta läge oklokt att storleksändra partitionerna, det är alltid en risk med det.

sda5 visas nog i Windows som enhet D och du kan använda den som en extra lagringsplats.

Edited by Mikael63

ChristerE

Som Mikael skrev så är väl frågan om plats till en partition inte längre aktuell, men ...

17 timmar sedan, skrev ChristerE:

I Windows kan den aktiva partitionen och start/boot-partitionen vara olika partitioner.

Kommentaren om aktiv partition kan vara lite förvirrande, det finns bara på diskar med MBR inte med GPT. Syftet var att förklara att själva Windows kan finnas på en annan partition och länk till första bästa artikel med "lämplig bild" bifogades. Många år med datorer hade inpräntat "Aktiv partition" i minnet och jag tänkte inte då på att mina senare datorer har GPT-diskar och EFI-partitioner.

"There's no such thing as Active partition with GPT disk. EFI firmware looks for the EFI System to boot from.
Active partition can only be marked as Active if your disk is initialized with MBR."

https://www.tenforums.com/installation-upgrade/59490-help-changing-active-partition-2.html

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det betyder nog att sda2 är startpartitionen för Windows, inte att själva Windows ligger där.

Säger inte emot, sda2 som väl kallas EFI-systempartition i Windows Diskhantering, beskriver var Windows finns. Som på GPT-diskar beskrivs med Systemstart, eller Boot med engelskt Windows. (Kommenterar för att krångla till det hela lite. 😁 )

• Like 3

Mikael63
23 timmar sedan, skrev DePhaz:

Windows partionen /dev/sda2

Jag undrar om inte sda2 är startpartitionen (EFI) för Linux? Storleken stämmer mot den jag har.

sda1 skulle då kunna vara startpartition för Windows?

Hur väljer du vilket OS som ska starta? Via någon BOOT-meny (typ F12), via GRUB, eller via grub4dos? Eller annat sätt? 

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag undrar om inte sda2 är startpartitionen (EFI) för Linux? Storleken stämmer mot den jag har.

sda1 skulle då kunna vara startpartition för Windows?

Hur väljer du vilket OS som ska starta? Via någon BOOT-meny (typ F12), via GRUB, eller via grub4dos? Eller annat sätt? 

Moderkorts tillverkaren brukar ju ha en "splash screen" och den är bland det första som visas. Därefter kommer det upp en meny med 4 punkter med Linux först och Windows på tredje plats (minns inte vad det står på plats 2&4). Gör jag inget val kommer Linux att starta (om jag inte avbryter inom ett visst antal sekunder). 

Mikael63

OK.

Vi börjar väl hamna OT nu men det verkar som att GRUB är inblandad.

"Normalt" installerar man Mint sida vid sida med en befintlig Windowsinstallation då Mint (ja eller även andra Linux) då "ser" att Windows finns och tar hänsyn till det, skapar startalternativ osv.

Du hade installerat Windows i efterhand (?) och då brukar det (väl?) bli så att Windows startar automatiskt, utan möjlighet att välja Linux. Med två små filer i roten på Windows filsystem (grub4dos) löses detta problem.

(Fick hjälp av "adrian15", skaparen av Rescatux/Supergrubdisk, med detta en gång i tiden)

Oavsett så är ju dessa startpartitioner av så ringa storlek att det kvittar vem som gör vad, om någon inte används alls.

Hittade du sda5 i Windows?

Posted (edited)

Har inte kontrollerat hur disken ser ut ur Windows synvinkel, bara inifrån Linux. Kan kika på det men det blir framåt helgen då jag inte hinner innan.

Edit: Hoppas verkligen att det är jag som minns rätt och Linux blev installerat före Windows. Det är ett par år sedan nu och minnet sviker...

Edit2: Nä, jag har haft fel för mig. En kollega som hjälpte mig bygga ihop datorn påstår att han lagt in Windows 10 och detta på tom disk. Beklagar mitt dåliga minne...😥 

Edited by DePhaz