Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

antiX - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Så mycket till recension är det inte, snarare en snabbtitt. Trådrubriken anspelar på tråden om Q4OS och jag kopierar även text därifrån.

 

Kollade lite på antiX som dyker upp som alternativ när man filtrerar på "Old computers" hos Distrowatch.

 

ISO-filen är på ca 1,3 GB.

Jag körde och installerade via QEMU.

Installationsguiden har CD,n/DVD,n som förval för plats att installera GRUB vilket inte blir så bra.

Man kan välja Svenska som språk osv. men det är ungefär hälften av alla menyposter som är översatta och då automatöversatt. Exempelvis är Shares översatt som Andelar och inte som Utdelningar.

Här hade det då varit bra om man kunde byta tillbaks till engelska i stället men googling visar på att det inte är helt lätt att göra i efterhand.

 

 

Det finns på tok för många inställningar, program och menyposter för en vanlig dödlig användare. Ja, eller åtminstone för en nybörjare (i Linux) som kanske väljer antiX till sin gamla dator. Här hade jag nog sett att man hade kunnat välja typ "basic installation" eller "advanced installation", att många inställningar förblir dolda som förval.

Det med många menyposter osv. ser jag som ett än större bekymmer när hälften är (automat)översatta.

 

Angående pakethanterare och programhanterare (Linux Mint) så verkar man här ha gjort en kombo av dessa:

image.png.1ca4e679b40cd92753d357b40cdc7c3a.png

 

Man kallar de för paket (vilket de ju är) men skriver i lite mer klartext på svenska vad det handlar om.

Synaptic finns också.

 

Personligen tror jag att jag skulle få svårt att acceptera antiX som standardmiljö när jag är bortskämd med Mint och i viss mån Ubuntu MATE (Groovy Gorilla).

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 changed the title to antiX - recension
 Share

×
×
  • Skapa nytt...