Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hål på fel sida vid utskrift från LibreOffice Calc


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Använder endast sporadiskt programmet enligt rubrik och än mer sällsynt att det sker utskrifter från det.

När jag då gör det, skriver ut, så ser allt rätt ut i all förhandsgranskning men utskriften blir upp&ner, hålen hamnar på fel sida.

(åtminstone när jag väljer liggande utskrift)

Troligen bara en kryssruta någonstans som ska markeras eller avmarkeras, men var?

Papperet ligger rätt i skrivaren, det har skrivits ut tusentals gånger från flera datorer/många olika program.

Om jag skriver ut till fil och öppnar den för att sedan skriva ut blir allt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Hanse:

kanske dom hjälper

Nej, ingen av dessa visar hur resultatet blev på papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske hjälper istället

 

HANS

 
 
How do I rotate text in Openoffice Calc?
 
How do I rotate a document in LibreOffice?
 
 
how do i rotate a document 180 degrees?
  1. If the “upside-down” is an image (scanned document): Right click and select Rotate or flip... to get the options you need.
  2. If everything on your screen is upside down: Press ctrl + alt + Up arrow.

image.gif

  • Haha 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skriver ut ett dokument med LibreOffice Writer i liggande format blir det också fel.

 

Testade med PlanMaker 2018 och även där blir utskriften fel.

Om jag skriver ut ett vanligt textdokument med texteditorn Pluma kan jag välja Liggande eller Omvänt liggande som format. Med Liggande blir utskriften rätt. 

 

I det här avseendet haltar kompatibiliteten med MS Office...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hittade en gammal tråd där det verkar som att det kan ha att göra med om man har valt enkelsidig eller dubbelsidig utskrift.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det!

 

Även fast det bara handlade om en enda sida att skriva ut behövde jag välja Duplex i skrivarens inställningar. 

 

image.png.c93c9660b23376f96d95206cc277668c.png

 

Dock medför denna inställning att det blir fel när jag har två sidor att skriva ut då jag inte vill ha dubbelsidig utskrift. Om jag i dokumentet har innehåll som kräver flera sidor kan jag sätta Duplex - off, då utskriften DÅ blir rätt.

 

Riktigt uselt att behöva ändra skrivarens inställningar beroende på dokument. Inställningen bör ju rimligen finnas i dokumentet.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Riktigt uselt

I Planmaker 2021 uppstår inte detta fenomen men där blir det inte bra med stödlinjerna.

I nyare LibreOffice 7.0.6 kvarstår problemet. Så uselt att jag då avinstallerade både LibreOffice och SoftMaker. Kör med Google Kalkylark i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-08-16 15:19, skrev Mikael63:

Så uselt att jag då avinstallerade både LibreOffice och SoftMaker. Kör med Google Kalkylark i stället.

Google Kalkylark var inte helt smidig. Eller inte så snabb.

Testade Gnumeric och där blev utskriften rätt utan några inställningar. Det fick då bli AbiWord som ordbehandlare.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...