Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vinande / surrande oljud vid rörliga bilder


Plaincollar
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Vet inte om jag är i rätt forum men då problemet är kopplat till något visuellt frågar jag här.

 

Så fort jag har något rörligt på skärmen (reklamen här på Eforum, Youtub, film så startar ett surrande oljud (från högtalarna tror jag). Dock styrs inte oljudet av volymkontroller. Stänger jag av volymen fortsätter det att låta. Ljudet har numer konstant frekvens men har tidigare börjat högt och sjunkit successivt. Låter som en gigantisk fluga/geting som vill ut ur notebooken. Påminner om en radiostörning, dock inget brusande. Om jag minimerar programmet som låter, fliken etc, så fortsätter det. Är jag på t ex Youtube så drunknar dess ljud i surrandet. Minskar jag volymen försvinner Youtube eller liknande emedan oljudet är kvar. Lösningen för att höra något från från en site eller en film mm, om det finns rörliga bilder inblandat, är att koppla in lurar. Ljudet från respektive program kommer då rent ur dessa emedan surret är kvar från datorn. Ett vansinnesframkallande ljud....

Enda jag kan komma på är att det är någon störning i någon del av notebooken som skapar detta surrande. Tror inte det är ljudkortet då ljudet borde dött? Ett par vilda ickeägande gissningar men om någon vet vad detta är vore jag mycket tacksam för lite info.

 

Mvh Pc

 

HP Envy

Windows 8.1

Nvidia Gforcee / Intel HD 5500

Realtek audio

I7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning: Någon fläkt som varvar upp. Att det är vid rörliga bilder tyder på att fet är en kylfläkt till grafikkretsen. Vet dock inte hur en Notebook är konstruerad och om den innehåller några fläktar. (Moderna enheter är ju så slimmade så det borde inte få plats någon aktiv kylning). Men jag gissar bara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt vanligt att det finns en fläkt även i bärbara datorer, i alla fall i sådana som inte är extremt tunna.

 

Som alla fläktar varvar de upp när datorn börjar bli varm och om det börjar bli en del damm i datorn så går det fortare än tidigare. Särskilt nu på sommaren när det ofta är lite varmare inne än på vintern.

 

Om det låter väldigt illa, alltså inte bara högt, kan det kanske vara ett fläktlager som är orsaken.

Redigerad av Cecilia
rättat felskrivet
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inte fläkten, 100% säker. Det är någon form av störningsljud.  Det är inget mekanisk ljud. I början lät det lite av ett kamikaze-ljud. Numer ett jämnt surrande. Borde vara någon typ av el-fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att det skulle vara någon typ av jordfel i pcn. Felet finns dock  såväl på batteri- som nätströmsdrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

Tog loss fläkten helt och rengjorde den (oj, något igensatt med damm... 0 luft), kollade alla delar och kunde konstatera att den inte skapar något friktionsljud. Fläkten hör jag när den går upp i högvarv och det låter helt normalt. Börjar luta mot grafikkortet. Så fort det rör på sig på skärmen går surrandet igång (även när jag t ex klickar på en obehörig mapp så surrar det till istället för vanliga systemljudet?) Denna notebook har 2 grafikkort; Intel HD 5000 och Geforce 9xx. Finns det någon tänkbar lösning sett ur det perspektivet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...