Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt att ladda Hotmail - varför?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Rekommendera Poster

Det har varit rätt segt en längre tid när jag går till mitt Hotmail-konto. Min tjej har inte det problemet, så jag funderar på om det kan bero på att jag har arkiverat en hel del e-post. Hon har inget i arkivet nämligen, men massvis i inkorgen. Jag ser däremot till att hålla min inkorg så ren som möjligt. Är rätt säker på att jag totalt sett har mindre e-post än vad hon har.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotmail/outlook har hundratals om inte tusentals servrar för att hantera all trafik dom får. Vilken server man hamnar på beror på en uppsjö av orsaker. Till exempel när du anmälde dig, har du en hotmail, live.se eller outlook.com adress osv etc.

 

Det är nog så att den server du är tilldelad har mycket att göra, kommer antagligen att lösa sig självt efter en obestämd tid. Är det via webbläsare du främst upplever problem? Har du provat en e-postklient som outlook eller thunderbird?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Hotmail/outlook har hundratals om inte tusentals servrar för att hantera all trafik dom får. Vilken server man hamnar på beror på en uppsjö av orsaker. Till exempel när du anmälde dig, har du en hotmail, live.se eller outlook.com adress osv etc.

 

Det är nog så att den server du är tilldelad har mycket att göra, kommer antagligen att lösa sig självt efter en obestämd tid. Är det via webbläsare du främst upplever problem? Har du provat en e-postklient som outlook eller thunderbird?

Ja just det, vi har olika domäner. Det kan vara orsaken.

 

Har hittills bara provat Inkorgen - förutom via Chrome - vilket jag antar är namnet på Windows eget e-postprogram. Det kan faktiskt ofta vara snabbare när jag tänker efter. Ibland står det dock också och maler en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Samt prövat med flera webbläsare?

Nej, bara Chrome. Får kanske testa nån annan också, men vi båda använder Chrome så det känns inte som att det skulle vara orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-08-11 16:30, skrev Cecilia:

Det skulle kunna ligga kvar något cachat och störa i Chrome för just hotmail.

Jag rensade det mesta från Chrome och nu går det rätt snabbt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför det redan har blivit segt igen. Det verkar inte finnas nån funktion för att rensa specifika filer från enbart outlook.live.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat fylla på cachen igen?

Hur mycket RAM-minne använder Chrome enligt Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Börjat fylla på cachen igen?

Hur mycket RAM-minne använder Chrome enligt Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

Ca 227 MB såg jag först. Sen kollade jag en gång till direkt efter att ha skrivit den siffran och då hade den stigit till 233 MB. Nu efter att ha skrivit denna mening är den uppe i 243 MB. Vad tusan är detta? :huh:

 

Tillägg: 283 MB nu.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Börjat fylla på cachen igen?

Kan det verkligen stämma att cache orsakar att det går långsamt? Cache är ju till för att det ska gå snabbare att ladda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Kan det verkligen stämma att cache orsakar att det går långsamt? Cache är ju till för att det ska gå snabbare att ladda. 

Alldeles riktigt men ibland verkar det bli tvärtom.

 

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Ca 227 MB såg jag först. Sen kollade jag en gång till direkt efter att ha skrivit den siffran och då hade den stigit till 233 MB. Nu efter att ha skrivit denna mening är den uppe i 243 MB. Vad tusan är detta? :huh:

 

Tillägg: 283 MB nu.

Ok, det är ju inget. Jag tänkte hur det ser ut i min dator där Firefox tar närmare 3 GB (flera fönster med många flikar i varje fönster) och då verkar det som att det kan bli problem med swapping eller annat som gör det segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-31 12:31, skrev Cecilia:

Börjat fylla på cachen igen?

Hur mycket RAM-minne använder Chrome enligt Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

 

18 timmar sedan, skrev Tomas E:

Ca 227 MB såg jag först. Sen kollade jag en gång till direkt efter att ha skrivit den siffran och då hade den stigit till 233 MB. Nu efter att ha skrivit denna mening är den uppe i 243 MB. Vad tusan är detta? :huh:

 

Tillägg: 283 MB nu.

 

16 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ok, det är ju inget.

 

Rensade bilder och filer men det blir samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Dessvärre fylls cachen på extremt snabbt på denna sida. Man har tur om man kan surfa in en gång extra efter att man tömt den. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt detta med cache. Jag aldrig behövt göra något åt den och förstår egentligen inte varför man måste göra det heller? Alltså varför inte detta hanteras "ändå"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag aldrig behövt göra något åt den

Använder du outlook.live.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Tomas E:

Använder du outlook.live.com?

Nja just den inte annat än i testsyfte. Jag menade generellt. Det skrivs diverse tips och råd om att då och då rensa cache men det är alltså inget jag behöver göra.

 

E-post hanterar jag via e-postklienten Thunderbird (Linux) eller Microsoft Outlook (Android) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...