Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur ansluta datorn till Panasonic TV med ett Com Hem -TIVO-modem emellan?

VIM
 Share

Recommended Posts

Hej, en verklig dator - och elektroniknovis behöver lättförstådd hjälp och hoppas, som vanligt, på er.

1) Jag vill ansluta min dator till TV:n och har fått rådet att köpa en HDMI-sladd vilket jag gjort och anslutit den till HDMI-uttag två (2). I HDMI-uttag ett (1) sitter den ursprungliga sladden mellan Com Hem TIVO:n och TV:n.

3) Allt har fungerat felfritt hittills men när jag ska "köra igång" med den, för ALLA PANASONIC NYA, allsidiga fjärrkontrollen och klickar samtidigt på den RÖDA OCH BLÅ KNAPPEN , AV FYRA (4) PÅ FJÄRRKONTROLLEN för att så snart fjärrkontrollens "Powerknapp blinkat två gånger klicka på densamma händer inget. TV:n är "stendöd" men den röda "standby-knappen" lyser som vanligt.

4) För att göra det ännu krångligare har jag köpt en begagnad VHS-spelare för alla mina VHS-band med gamla fina filmer vilka jag vill kunna se när jag får lust. HUR och VAR passar denna apparaten in i detta sammanhang?

5) Jag har två (2) outnyttjade SCART kontakter vilka kanske kan vara till hjälp.

Jag ber om en, om möjligt, lättförstådd hjälp.

Hälsningar från VIM.

Fjärrkontrollen borde inte vara påverkad av att du anslutit din dator till hdmi. Normalt så ska det fungera så att du petar in hdmi, väljer input på teve och så får du datorns bild på teven. Ibland kan det krävas att du först väljer rätt input på teve och sen startar dator. 

För att få bilden från gamla videobandspelare så gör man samma sak, anslut scart, välj input på teve, tryck play på videobandspelare.

Om du tror att din tv mår dåligt efter du anslöt hdmi, dra ur sladden, fungerar teve då?

Mikael63

Jag tycker det är svårt att hanga med i frågeställningen.
Rubriken anger

Citat

TIVO-modem emellan

men jag ser inte något i inlägget där modemet skulle påverka, eller ej.

Citat

Allt har fungerat felfritt hittills

Vad är det som har fungerat tidigare men som inte gör det nu?
Avses det bara de fysiska anslutningarna som har fungerat att göra?

Citat

för ALLA PANASONIC NYA, allsidiga fjärrkontrollen

Är det här problemet egentligen uppstår, att det är frågan om en ny fjärrkontroll som inte fungerar där den gamla fjärrkontrollen fungerade bra?

Citat

samtidigt på den RÖDA OCH BLÅ KNAPPEN

Varför använder du kontrollen så? Ska man göra det? Finns där ingen dedikerad knapp för att byta källa?
Exakt vilken fjärrkontroll är det du har?

• Like 2

Pelle Penna
4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag tycker det är svårt att hanga med i frågeställningen.
Rubriken anger

men jag ser inte något i inlägget där modemet skulle påverka, eller ej.

Vad är det som har fungerat tidigare men som inte gör det nu?
Avses det bara de fysiska anslutningarna som har fungerat att göra?

Är det här problemet egentligen uppstår, att det är frågan om en ny fjärrkontroll som inte fungerar där den gamla fjärrkontrollen fungerade bra?

Varför använder du kontrollen så? Ska man göra det? Finns där ingen dedikerad knapp för att byta källa?
Exakt vilken fjärrkontroll är det du har?

Det borde kanske finnas någon knapp märkt AV