Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IPTV


ritchie
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Hej,
det känns som om  tv-distributörerna använder sina sändningsrättigheter för att ta ut varenda krona av oss tittare. Visst, det är deras skyldighet att tjäna pengar till sina ägare. Men ibland känns det som man missar kundperspektivet. Inte minst gäller det inom sporten och i synnerhet fotbollsligorna som flyttar till och från olika tv-distributörer. Och tappar man någon liga så sänks aldrig månadspriset. 

Därför känner jag att motivationen för att titta efter alternativa Tv-kanaler har ökat. Och då hamnar man lätt i funderingar om iptv skulle vara ett alternativ. Det finns ju ett flertal distributörer på marknaden. Med tusentals kanaler för förhållandevis små pengar.

Men hur är det? Är dessa lagliga? Och, om de är olagliga, varför åker inte fler fast? Det är ju lätt att inse att dessa bolag knappast betalar pengar till den som har sändningsrättigheterna.

Någon som kan guida mig?

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Så länge det som sänds inte sparas på din hårddisk så ska det inte vara olagligt att bara titta. Jämför med torrentstreaming t.ex. som bygger på att alla som tittar sparar vissa delar eller hela filmen på sin hårddisk som sen delas ut till andra, åtminstone medans man tittar. Då kan man åka dit ifall jägarna känner sig motiverade att skrämma folk.

Har inte hört talas om att "tittare" av olaglig IPTV har blivit åtalade, däremot är det olagligt att tillhandahålla kanaler som de inte betalar licens för. Moraliskt sett finns det ju de som anser att det är fel att inte betala till de som har rättigheterna.
De som tillhandahåller tjänsten åker fast lite titt som tätt, i USA i alla fall (vad jag sett på torrentfreak)
Nån får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ritchie:

det känns som om  tv-distributörerna använder sina sändningsrättigheter för att ta ut varenda krona av oss tittare

Själv är jag missnöjd över att programutbudet sätts ihop i stora sjok. 

Att man får betala för kanaler man inte vill ha/se.

Det hade varit bättre om man kunde plocka valfria kanaler och betala för dem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ritchie:

Och, om de är olagliga, varför åker inte fler fast?

En del gör ju det men en del håller ju till i länder som inte bryr sig om hur företag tjänar pengar på vad personer i rika I-länder gör.

 

30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Själv är jag missnöjd över att programutbudet sätts ihop i stora sjok. 

Att man får betala för kanaler man inte vill ha/se.

Det hade varit bättre om man kunde plocka valfria kanaler och betala för dem.

Boxer har 8 eller 16 favoriter där man får välja.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Boxer har 8 eller 16 favoriter där man får välja.

Men dom s.k fasta markkanalerna, som alltid ingår, går inte att välja bort. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Hakinger:

Så länge det som sänds inte sparas på din hårddisk så ska det inte vara olagligt att bara titta. Jämför med torrentstreaming t.ex. som bygger på att alla som tittar sparar vissa delar eller hela filmen på sin hårddisk som sen delas ut till andra, åtminstone medans man tittar. Då kan man åka dit ifall jägarna känner sig motiverade att skrämma folk.

Har inte hört talas om att "tittare" av olaglig IPTV har blivit åtalade, däremot är det olagligt att tillhandahålla kanaler som de inte betalar licens för. Moraliskt sett finns det ju de som anser att det är fel att inte betala till de som har rättigheterna.
De som tillhandahåller tjänsten åker fast lite titt som tätt, i USA i alla fall (vad jag sett på torrentfreak)
Nån får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag har uppfattat det.
 

Nej, som tittare kan man ganska säkert inte bli åtalad. Det är snarare en moralisk fråga. Man vill göra rätt för sig och inte gynna en illegal verksamhet. Läste en artikel för något år sedan att de spanska ligaklubbarna förlorade några miljarder årligen för att konsumenterna hellre gick till restauranger och kaféer där de tillhandahölls matcherna per IPTV. En del av dessa pengarna skulle gått till klubbarna om konsumenterna tecknade egna abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

En del gör ju det men en del håller ju till i länder som inte bryr sig om hur företag tjänar pengar på vad personer i rika I-länder gör.

 

Boxer har 8 eller 16 favoriter där man får välja.

För något år sedan var det dock två i Malmö som åkte dit för illegal IPTV och fick om jag inte minns fel två års fängelse. Om de överklagade vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Nej, så här är det naturligtvis. Man kan ju tycka vad man vill om de som har sändningsrättigheterna men IPTV är en illegal verksamhet. Så, det är upp till var och ens moral. Jag kommer att avstå från dessa IPTV-tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev ritchie:

men IPTV är en illegal verksamhet

Nja, jag har IPTV från Telia, jag antar att den inte är illegal(?)

 

När man installerar Linux Mint får man med ett program, Hypnotix, för IPTV. Där ingår ett antal fria kanaler.

 

Resonemanget blir lite som när man pratar fildelning via Torrent. Det är inte heller olagligt. Ex. hämtar jag mina Linuxdistributioner m.h.a. Torrenttekniken.

 

(jag förstår, mycket väl, vad du menar)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nja, jag har IPTV från Telia, jag antar att den inte är illegal(?)

 

När man installerar Linux Mint får man med ett program, Hypnotix, för IPTV. Där ingår ett antal fria kanaler.

 

Resonemanget blir lite som när man pratar fildelning via Torrent. Det är inte heller olagligt. Ex. hämtar jag mina Linuxdistributioner m.h.a. Torrenttekniken.

 

(jag förstår, mycket väl, vad du menar)

Nej, Telia gör säkert rätt för sig 😃

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-09 23:21, skrev ritchie:

Därför känner jag att motivationen för att titta efter alternativa Tv-kanaler har ökat. Och då hamnar man lätt i funderingar om iptv skulle vara ett alternativ. Det finns ju ett flertal distributörer på marknaden. Med tusentals kanaler för förhållandevis små pengar.

Men hur är det? Är dessa lagliga?

 

2021-08-10 13:03, skrev ritchie:

... de spanska ligaklubbarna förlorade några miljarder årligen för att konsumenterna hellre gick till restauranger och kaféer där de tillhandahölls matcherna per IPTV.

 

8 timmar sedan, skrev ritchie:

Man kan ju tycka vad man vill om de som har sändningsrättigheterna men IPTV är en illegal verksamhet.

Jag ska inte missförstå, läser man igenom tråden så förstår man vad den handlar om. Men det blir smått förvirrande när IPTV likställs med illegal verksamhet, i tredje citatet ovan direkt påstås vara illegalt. IPTV är ju bara en teknik.

 

Hur Funkar Det? - IPTV | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det finns ju några "marksända fria kanaler" och dessa kanaler brukar väl vanligtvis vara gratis i andra sammanhang.

Vi betalar inte längre någon tv-licens i sin "dåvarande" form.

Är det då inte lite märkligt att det ska vara så svårt att publicera en m3u-länk till dessa kanaler?

Alltså en officiell sådan, som fungerar varje dag och mer än i 20 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det finns ju några "marksända fria kanaler" och dessa kanaler brukar väl vanligtvis vara gratis i andra sammanhang.

"Gratis i andra sammanhang" - som om de inte skulle vara gratis i "marksända fria kanaler"? (Apropå byxorna och Amazon, i annan tråd. 😁)

 

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är det då inte lite märkligt att det ska vara så svårt att publicera en m3u-länk till dessa kanaler?

Och vem menar du skulle ha ansvaret för att publicera (flera inblandade i produktion och "sändning" av programmen)?

 

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Alltså en officiell sådan, som fungerar varje dag och mer än i 20 sekunder.

Vad är det för inofficiellt som fungerar i max 20 sekunder, de dagar det fungerar? Frågar en oinvigd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Vad är det för inofficiellt som fungerar i max 20 sekunder, de dagar det fungerar? Frågar en oinvigd.

Det är bara att söka på nätet, "IPTV free sweden" eller "IPTV free scandinavia" så kan man hamna på en sida där man antingen får en URL eller en fil, en spellista att ladda ner. Funkar lite si så där..

 

Tillägg: länken och/eller filen kan man då öppna med ex. VLC

Redigerad av Mikael63
VLC
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...