Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst för tredje part vs Åtkomst för mindre säkra appar


Hans  Peter
 Share

Rekommendera Poster

Om jag har fattat det hela rätt, ger man kreti och pleti tillgång till sitt Google-konto i det första fallet, medan man i det andra fallet bestämmer själv vilken app som skall få tillgång. Jag skulle bli glad om någon ville leda mig till de platser där man gör det ena resp. det andra. 🙂

 

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna, Cecilia!!

Jag har två email-klienter. Thunderbird och Mailwasher. Thunderbird finns  på det första stället (utan att jag själv har bidragit till det såvitt jag vet)  och Mailwasher får bara tillgång till mitt Google-konto om jag kopplar på åtkomsten för mindre säkra appar. Min fundering är: hur kan jag lägga Mailwasher på samma ställe somThunderbird. Jag vet inte om det blev mera lättförståligt. Hoppas det.😀

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailwasher är väl ingen email-klient? Det är ett antispam-program såvitt jag vet.  https://www.mailwasher.net/

" MailWasher is free to use and won’t ever expire. It works with Outlook, Outlook Express, Incredimail, Thunderbird, Windows Live Mail, GMail, Hotmail, Yahoo, EM Client and every other email program."

 

Vilken e-posttjäntserver har du kopplat Thunderbird till? TB måste ju hämta mejlen från en server. (Jag t ex har Gmail. Däremot har jag inget antispamprogram i vare sig Gmail eller Thunderbird.)

 

Jag har kopplat på åtkomsten för mindre säkra appar utan att oroa mig för att någon utomstående ska kunna läsa min post. Det har jag gjort för att jag läser min Gmailpost i Thunderbird mha POP i stället för IMAP.  Det är klart att Mailwasher måste kunna öppna e-postmeddelandena för att se om de är spammeddelanden.

P.S.

Jag har förresten använt Mailwasher för länge sedan och då var jag väldigt nöjd med programmet. Då installerade jag det i OutlookExpress. Det är alltså väldigt längesen;).

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, du har nog rätt i att jag har använt fel term för vad Mailwasher är. Sorry! I övrigt håller jag helt med dig.

Hur som helst kvarstår min fundering hur jag kan få Mailwasher att hamna på samma ställe på mitt Google-konto som Thunderbird redan ligger på. Istället för att öppna för alla mindre säkra appar. 

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på frågan om varifrån, dvs från vilken server, Thunderbird hämtade din e-post. Det låter ju som Gmail eftersom det är ett Google-konto. Är det så?


Thunderbird finns väl lokalt i din dator och inte i Google-kontot? Det är ju för att man ska kunna läsa sin mejl på skrivbordet utan att ens vara uppkopplad till internet som man har ett e-postprogram som TB där. Hur du ska kunna öppna för bara en mindre säker app kan jag inte svara på. Svaret kanske finns i någon beskrivning i Gmail eller också finns kanske någon beskrivning i Thunderbird. Använder du POP eller Imap mellan Gmail, om du nu använder det, och Thunderbird?

Redigerad av mbgtmari
Cecilia hinner alltid formulera sig snabbare än vad vad jag lyckas med och hon tar det tydligen för givet att du använder Gmail.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått det att fungera med Gmail och Imap och "Åtkomst för mindre säkra appar". Jag är dock helt öppen för att gå över till POP (om bara någon kan övertyga mig om att jag borde göra det). Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden .🙁

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP är nog det som är vanligast nu för tiden eftersom det har en del fördelar.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kunnat läsa Cecilias länk? För om du använder en annonsblockerare, t ex uBlock Origin, kommer du att varnas för att gå till Cecilias sida men kan kanske, som jag, använda den cachade sidan istället:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5THN3qLvc4wJ:cdn.firetrust.com/images/newsletters/2019/may/gmail-change.html+&cd=1&hl=fr&ct=clnk&gl=se&client=firefox-b-d Citat från den:

This is an important notice for Gmail users of MailWasher. From 15 May 2019, GMail has decided that all security and anti-spam apps can no longer use their existing system for adding email accounts in to applications (where the window pops up and asks you to sign in to Gmail). Any Gmail users who already had email accounts setup in MailWasher will find their email account no longer works (Sorry, it's beyond our control!), but it's an easy fix to get it working again. 2: Create an app specific password for Gmail in MailWasher.
Please see the GMail App password help https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=en about how to set this up. It shows you that you'll need to turn on 2-step verification for your Gmail account and then you can create a unique app password for your GMail account in MailWasher. After you have created your unique Gmail password for MailWasher, then use that app password in MailWasher.

För säkerhets skull kan du i så fall kopiera den långa webcache-länken och klistra in den direkt i adressfältet eller så kan du göra så om du stoppas från att komma fram till denna oskyldiga sida när du klickar på webcache-länken.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några enkla hushållningsregler om konto hos Google, gmail

  • Aktivera 2FA, dvs tvåfaktorsautentisering. Det är inte en rekommendation idag, det är ett absolut krav om kontot är dig kärt.
  • Använd IMAP och använd Thunderbirds standardsätt för att lägga till gmail-adresser som innebär att du inte lagrar något lösenord i Thunderbird. Med denna lösning kan du i webben se vilka appar som har tillgång och där stänga av Thunderbirds tillgång
  • Om du har app som kräver ett lösenord skapar du ett, i googles webb, appspecifikt lösenord som du använder i appen. Detta lösenord kan du, om behov finns, inaktivera i webben och därmed neka denna app tillgång, precis som Thunderbird ovan.

 

vet att jag hoppar in utan att ha läst allt men det ovan är en mycket bra start på ett enkelt, och lite säkrare liv, med gmail.

 

Ett tips till: Håll reda på att gmail/google gärna har ditt telefonummer för att ha det som en sista väg att rädda ditt konto om allt annat går åt skogen. Dvs byter du telefonnummer, uppdatera det hos google.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla tre för suveränt engagemang. Firetrusts motivering kände jag förstås till (och deras förslag till lösning). Det som gjorde mig bekymrad var det motsägelsefulla i de här texterna.

 

'Less secure apps'.

Google: Mindre säker inloggningsteknik används för vissa appar och enheter, vilket gör ditt konto sårbart.

Mailwasher: It's not really less secure - it's just the way people have always added their passwords to email programs.

 

Det föranledde mig att söka en lösning i form av ”Åtkomst av tredje part” som ju Thunderbird tydligen hade lyckats med. Men efter att ha tagit del av era bidrag betraktar jag det numera som överkurs. Jag skall dock försöka en gång till med ett applösenord. Tack!

 

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...