Just nu i M3-nätverket
Jump to content

I'm going electric (ny elbil)!

Bosse-i-skogen
 Share

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev X-Men:

När jag läser informationen på länken inser jag att vad man egentligen vill säga är att likriktarbrygggan i bilen inte är så tilltagen att det effektuttag som man behöver är något som de klarar. Således har man byggt in strömbegränsare i bilens laddsystem för att systemet egentligen är underdimensionerat och för att skydda komponenterna från att bränna.

Visst borde snabbladdare finnas direkt i bilarna, kostar inte så mycket och tar inte så stor plats.

"En 50 kW-laddare kostar 500 000 kronor medan en HPC-laddare på 150–350 kW kostar över en miljon. En kostnad som kan vara svår att räkna hem för bolagen."

Snabbladdning - Recharge (mestmotor.se)

Till detta kommer också anslutningsavgifter till elnätet.

"Hur fungerar snabbladdning?"
"Vid snabbladdning (DC-laddning) kan omvandlaren vara betydligt större eftersom den är placerad utanför fordonet."

Snabbladdare för elbil | EVBox

"When you use a DC charging station, the conversion from AC (from the grid) to DC happens within the charging station—allowing DC power to flow directly from the station and into the battery. Because the conversion process happens inside the more spacious charging station and not the EV, larger converters can be used to convert AC power from the grid very quickly."

EV charging: the difference between AC and DC (evbox.com)

"En komboladdare med CHAdeMO, CCS och Typ2 kontakt kostar runt 250,000 kronor ex moms. Det är själva synliga hårdvaran – men det går åt minst lika mycket pengar till innan den första elbilen kan börja ladda.
...
En komplett snabbladdare för elbilar kostar alltså mellan 500,000 och en miljon kronor. Bolagen strävar efter billigast möjliga läge så genomsnittet hamnar runt 600,000 kronor."

Så mycket kostar en snabbladdare - Tesla Club Sweden

"... 20 aktörer får dela på 26,5 miljoner kronor för att etablera 20 nya snabbladdare ..."

Nu byggs fler snabbladdare för elbilar - dagensinfrastruktur

(Artiklarna inte så gamla så prisbilden har väl inte förändrats så väldigt mycket.)

4 timmar sedan, skrev X-Men:

När den så kallade DC-laddaren kopplas in går man förbi bilen egna laddsystem och direkt till batteriet. 

Det är således ingen egentlig skillnad mellan AC- och DC-laddning förutom att AC-laddningen tar längre tid för att bilens laddsystem inte är konstruerad för någon högre laddström. I båda fallen används likspänningen men skillnaden är att det är bilens laddsystem som likriktar växelspänningen, medan laddstationen har likriktare inbyggd.

Precis så är det, det är väl vad som står i artikeln, och till stor del förklarat redan i den citerade texten.

2021-08-14 13:15, skrev Bosse-i-skogen:

Allt orange i motorrummet är se-men-rör-inte-om-du-inte-vet-vad-du-gör-300-volts-högspänning. Den gröna plastmojängen i bilden på motorrummet kan delas och då kopplas tydligen all högspänning bort. I säkringsboxen inne i bilen är där en säkring med flärp att dra i för att bryta ström där också.

Är 300 VDC något som har blivit standardiserat eller är det olika mellan olika fabrikat?

(egentligen inte högspänning om det bara är 300 V)

• Like 1

Bosse-i-skogen
58 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är 300 VDC något som har blivit standardiserat eller är det olika mellan olika fabrikat?

(egentligen inte högspänning om det bara är 300 V)

Jag fick förklarat för mig lite senare att det är 400 volts system eller rättare sagt i min 394 volt vilket tas som 400 volt.

Edited by Bosse-i-skogen

Bosse-i-skogen
3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Visst borde snabbladdare finnas direkt i bilarna, kostar inte så mycket och tar inte så stor plats.

Även om hade det varit en helt onödig kostnad för biltillverkarna då laddning i över 90% av fallen sker hemma där ett uttag av den kalibern från husets el ändå aldrig hade fungerat då propparna hade gått direkt. I mitt fall med 16A i huset räcker det att jag kör max 7,2 kw som bilen kan ta, drar igång tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt vilket ger ett uttag på 11 200 watt totalt vilket är 200 watt för mycket för huset och en huvudsäkring går. 4,5 kw har jag att bilen som mest får för slippa tänka på vad jag använder när bilen laddas.

Balansering av uttag går också så huset för först och det som blir över får bilen men en så sofistikerad laddbox har jag inte. Dock går det att montera en balanserare i efterhand direkt i säkringsskåpet om jag vill.

Jo jag snabbladdade faktiskt idag.

IMG_20210922_165033.jpg

Edited by Bosse-i-skogen

Bosse-i-skogen
11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Och det är bilen du avser då, eller ... 😁

Det blev en kaffe för 17 kr till mig också.