Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I'm going electric (ny elbil)!


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, skrev X-Men:

När jag läser informationen på länken inser jag att vad man egentligen vill säga är att likriktarbrygggan i bilen inte är så tilltagen att det effektuttag som man behöver är något som de klarar. Således har man byggt in strömbegränsare i bilens laddsystem för att systemet egentligen är underdimensionerat och för att skydda komponenterna från att bränna.

Visst borde snabbladdare finnas direkt i bilarna, kostar inte så mycket och tar inte så stor plats.


"En 50 kW-laddare kostar 500 000 kronor medan en HPC-laddare på 150–350 kW kostar över en miljon. En kostnad som kan vara svår att räkna hem för bolagen."

Snabbladdning - Recharge (mestmotor.se)

Till detta kommer också anslutningsavgifter till elnätet.

 

"Hur fungerar snabbladdning?"
"Vid snabbladdning (DC-laddning) kan omvandlaren vara betydligt större eftersom den är placerad utanför fordonet."

Snabbladdare för elbil | EVBox

 

"When you use a DC charging station, the conversion from AC (from the grid) to DC happens within the charging station—allowing DC power to flow directly from the station and into the battery. Because the conversion process happens inside the more spacious charging station and not the EV, larger converters can be used to convert AC power from the grid very quickly."

EV charging: the difference between AC and DC (evbox.com)

 

"En komboladdare med CHAdeMO, CCS och Typ2 kontakt kostar runt 250,000 kronor ex moms. Det är själva synliga hårdvaran – men det går åt minst lika mycket pengar till innan den första elbilen kan börja ladda.
...
En komplett snabbladdare för elbilar kostar alltså mellan 500,000 och en miljon kronor. Bolagen strävar efter billigast möjliga läge så genomsnittet hamnar runt 600,000 kronor."

Så mycket kostar en snabbladdare - Tesla Club Sweden

 

"... 20 aktörer får dela på 26,5 miljoner kronor för att etablera 20 nya snabbladdare ..."

Nu byggs fler snabbladdare för elbilar - dagensinfrastruktur

 

(Artiklarna inte så gamla så prisbilden har väl inte förändrats så väldigt mycket.)

 

4 timmar sedan, skrev X-Men:

När den så kallade DC-laddaren kopplas in går man förbi bilen egna laddsystem och direkt till batteriet. 
 

Det är således ingen egentlig skillnad mellan AC- och DC-laddning förutom att AC-laddningen tar längre tid för att bilens laddsystem inte är konstruerad för någon högre laddström. I båda fallen används likspänningen men skillnaden är att det är bilens laddsystem som likriktar växelspänningen, medan laddstationen har likriktare inbyggd.

Precis så är det, det är väl vad som står i artikeln, och till stor del förklarat redan i den citerade texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-14 13:15, skrev Bosse-i-skogen:

Allt orange i motorrummet är se-men-rör-inte-om-du-inte-vet-vad-du-gör-300-volts-högspänning. Den gröna plastmojängen i bilden på motorrummet kan delas och då kopplas tydligen all högspänning bort. I säkringsboxen inne i bilen är där en säkring med flärp att dra i för att bryta ström där också.

Är 300 VDC något som har blivit standardiserat eller är det olika mellan olika fabrikat?

(egentligen inte högspänning om det bara är 300 V)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är 300 VDC något som har blivit standardiserat eller är det olika mellan olika fabrikat?

(egentligen inte högspänning om det bara är 300 V)

Jag fick förklarat för mig lite senare att det är 400 volts system eller rättare sagt i min 394 volt vilket tas som 400 volt.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Visst borde snabbladdare finnas direkt i bilarna, kostar inte så mycket och tar inte så stor plats.

Även om hade det varit en helt onödig kostnad för biltillverkarna då laddning i över 90% av fallen sker hemma där ett uttag av den kalibern från husets el ändå aldrig hade fungerat då propparna hade gått direkt. I mitt fall med 16A i huset räcker det att jag kör max 7,2 kw som bilen kan ta, drar igång tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt vilket ger ett uttag på 11 200 watt totalt vilket är 200 watt för mycket för huset och en huvudsäkring går. 4,5 kw har jag att bilen som mest får för slippa tänka på vad jag använder när bilen laddas.

Balansering av uttag går också så huset för först och det som blir över får bilen men en så sofistikerad laddbox har jag inte. Dock går det att montera en balanserare i efterhand direkt i säkringsskåpet om jag vill.

Jo jag snabbladdade faktiskt idag.

 

IMG_20210922_165033.jpg

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2021-11-06 14:22, skrev Bosse-i-skogen:

Jag och min helt fantastiska VW E-up! Både jag och bilen blir bättre och bättre för var dag som går!

Heja oss! :)

 

IMG_20211031_122457.jpg

Jag får gratulera dig över ett nybilsköp.  😉  Har aldrig ägt en "ny" bil och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det. Ännu mer fascinerad är jag över att du tycker att bilen blir bättre och bättre för var dag som går. Antar att du även syftar på att batterikapaciteten blir bättre och bättre för var dag då det just är den som är den svaga punkten i just elbilar. Hos vanliga konventionella bensinare och dieslar är ju allmänt känt att bränsleförbrukningen sjunker något efter att motorn och andra mekaniska delar blivit inkörda. Men det vore ju ett klart framgångskoncept från elbilstillverkarna om batterikapaciteten ökade efter att bilen blivit inkörd. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Ännu mer fascinerad är jag över att du tycker att bilen blir bättre och bättre för var dag som går. Antar att du även syftar på att batterikapaciteten blir bättre och bättre för var dag då det just är den som är den svaga punkten i just elbilar.

För min del antar jag att det handlar om en känsla, inte någon vetenskaplig undersökning. En helhetsbedömning där totalbilden kan vara positiv trots att just batteriet kan förlora i kapacitet över tid.


Och ska batterikapaciteten jämföras med bensin- och dieselbilar så handlar det om att bränsletanken skulle krympa, inte bränsleförbrukningen (per mil). Även om batterikapaciteten sjunker med tiden så innebär det ju inte att det går åt fler kWh per mil, man kommer bara inte riktigt lika långt på ett fulladdat batteri. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-11-08 00:57, skrev ChristerE:

För min del antar jag att det handlar om en känsla, inte någon vetenskaplig undersökning. En helhetsbedömning där totalbilden kan vara positiv trots att just batteriet kan förlora i kapacitet över tid.


Och ska batterikapaciteten jämföras med bensin- och dieselbilar så handlar det om att bränsletanken skulle krympa, inte bränsleförbrukningen (per mil). Även om batterikapaciteten sjunker med tiden så innebär det ju inte att det går åt fler kWh per mil, man kommer bara inte riktigt lika långt på ett fulladdat batteri. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett problem.

Precis. Det är känslan och att jag nu efter en längre tids sjukskrivning använder bilen skarpt till och från jobbet.

Vad gäller degraderingen av en elbils batteri så är det gärna något som elbilsmotståndare brukar dra fram. Jo degraderingen sker hela tiden och det är det inget man kan göra något åt eftersom laddbara batterier är som de är. Men när det gäller degraderingshastigheten så sker den som mest under första året och sen planar den ut. Och att ständigt ladda från säg 0-5% till 100% och enbart DC-laddning är inget bra. I de fallen kan degraderingen bli upp till 10% första året men även där planar den ut och det blir inte ytterligare 10% nästa år och så vidare.

Bra då att 95%+ av alla med elbilar laddar AC hemma med max 7,2 Kw för ju lägre strömstyrka du laddar med ju lägre blir degraderingen över tid. 7,2 Kw är bara onödigt då bilen står över natten så jag laddar som mest 4,5 Kw och endast upp till 80% och det fungerar för mig helt utmärkt och utan problem vad gäller räckviddsångest.

Nu är ju också batterioptimerningen när man laddar en elbil i en helt annan klass än när man t e x laddar en mobiltelefon. Det går inte att jämföra.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

alla framtidssiare.

2021-11-20 17:41, skrev Bosse-i-skogen:

Precis. Det är känslan och att jag nu efter en längre tids sjukskrivning använder bilen skarpt till och från jobbet.

Vad gäller degraderingen av en elbils batteri så är det gärna något som elbilsmotståndare brukar dra fram. Jo degraderingen sker hela tiden och det är det inget man kan göra något åt eftersom laddbara batterier är som de är. Men när det gäller degraderingshastigheten så sker den som mest under första året och sen planar den ut. Och att ständigt ladda från säg 0-5% till 100% och enbart DC-laddning är inget bra. I de fallen kan degraderingen bli upp till 10% första året men även där planar den ut och det blir inte ytterligare 10% nästa år och så vidare.

Bra då att 95%+ av alla med elbilar laddar AC hemma med max 7,2 Kw för ju lägre strömstyrka du laddar med ju lägre blir degraderingen över tid. 7,2 Kw är bara onödigt då bilen står över natten så jag laddar som mest 4,5 Kw och endast upp till 80% och det fungerar för mig helt utmärkt och utan problem vad gäller räckviddsångest.

Nu är ju också batterioptimerningen när man laddar en elbil i en helt annan klass än när man t e x laddar en mobiltelefon. Det går inte att jämföra.

Jag skrev väl mitt inlägg med glimten i ögat när du själv sa att du blir mer och mer nöjd med bilen för varje dag som går. Självfallet lyckönskar jag dig till ett bra bilköp och ännu bättre är det självfallet om det inte bara är bilförsäljaren som är överlycklig utan även bilköparen.

 

Likaså förstår jag givetvis att ditt batteri inte skiljer sig nämnvärt mycket från alla andra batterier som beklagligtvis tappar i effekt för varje dag eller för varje år som går. Om sedan elbilen är framtidsbilen sett på 50 år, 100 år eller längre fram i tiden vet varken du, jag eller alla framtidssiare.

 

Däremot sett exakt på nuet december 2021 så blev jag lite chockad för ett par veckor sedan när nyhetssändningarna började pumpa ut nyhetssändning efter nyhetssändning om ett stigande elpris. Åtminstone för oss som bor i södra Sverige om jag inte minns fel. I somras låg milkostnaden för en elbil på under 5 kronor. Nu helt plötsligt hade milkostnaden stigit på grund av ett chockhöjt elpris till över 100 kronor.

 

Själv kör jag gammal bensinare och berörs inte av detta just på grund av bilkörning och värmer upp min fastighet med hjälp av värmepumpar. Men för att tillfälligt lägga en politisk aspekt på det hela så tycker jag att det är märkligt  att det inte är staten som ensam står för all elproduktionen och sätter ett fast spikat pris på elen året runt. Som självfallet dessutom naturligtvis ska vara helt befriad från skatter, moms osv. El är ju ingen lyxkonsumtion utan något vi alla behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Öland4ever:

alla framtidssiare.

Jag skrev väl mitt inlägg med glimten i ögat när du själv sa att du blir mer och mer nöjd med bilen för varje dag som går. Självfallet lyckönskar jag dig till ett bra bilköp och ännu bättre är det självfallet om det inte bara är bilförsäljaren som är överlycklig utan även bilköparen.

 

Likaså förstår jag givetvis att ditt batteri inte skiljer sig nämnvärt mycket från alla andra batterier som beklagligtvis tappar i effekt för varje dag eller för varje år som går. Om sedan elbilen är framtidsbilen sett på 50 år, 100 år eller längre fram i tiden vet varken du, jag eller alla framtidssiare.

 

Däremot sett exakt på nuet december 2021 så blev jag lite chockad för ett par veckor sedan när nyhetssändningarna började pumpa ut nyhetssändning efter nyhetssändning om ett stigande elpris. Åtminstone för oss som bor i södra Sverige om jag inte minns fel. I somras låg milkostnaden för en elbil på under 5 kronor. Nu helt plötsligt hade milkostnaden stigit på grund av ett chockhöjt elpris till över 100 kronor.

 

Själv kör jag gammal bensinare och berörs inte av detta just på grund av bilkörning och värmer upp min fastighet med hjälp av värmepumpar. Men för att tillfälligt lägga en politisk aspekt på det hela så tycker jag att det är märkligt  att det inte är staten som ensam står för all elproduktionen och sätter ett fast spikat pris på elen året runt. Som självfallet dessutom naturligtvis ska vara helt befriad från skatter, moms osv. El är ju ingen lyxkonsumtion utan något vi alla behöver.

Vad nyhetssändningarna inte nämner är antalet elbilsägare som har rörligt resp. fast pris. Nyheter ska vara sensation i alla lägen om det går för det är klickbait som gäller till 100% och ju fler elbilsmotståndare som kan göra sina röster hörda i kommentatorsfält ju bättre blir det för då får artikeln ännu mer spridning. Normalt ligger fördelningen 50/50. Sajten elskling säger att 80% band avtalet för några månader sedan av de som tecknade fast avtal via dem.

Själv tror jag att fasta avtal ligger på ca: 90% bland elbilsägare eftersom ingen köper elbil utan att ha räknat på det och laddning sker hemma i mer än 90% av fallen. Dyr snabbladdning offentligt är en oerhört liten del av laddningen för den genomsnittlige elbilsägaren.

Batterier tappar effekt ja men det är inte alls i den omfattningen som påstås, långt därifrån. Om bensintanken i en bil hade krympt från säg 60 liter till 54 efter en viss tid hade inget reagerat utan bara kört vidare men när det gäller elbilar så är det ett fruktansvärt stort problem men bara för de som inte kör elbil.

Med bensinbil berörs du inte av elprisuppgången men med ett bränslepris som gått upp med 2-3 kr på 6 månader så drabbas du ändå av högre driftskostnader och högre kommer priserna att stiga medans vi med fast elprisavtal och elbil inte drabbas alls. Dessutom ökar andra avgifter för fossilbilar hela tiden genom fordonskatt. Än så länge slipper vi elbilsägare dem.

Vad gäller elen som sådan så håller jag med. Fria marknadskrafter ska inte alltid vara det självklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-13 09:49, skrev Bosse-i-skogen:

Vad nyhetssändningarna inte nämner är antalet elbilsägare som har rörligt resp. fast pris. Nyheter ska vara sensation i alla lägen om det går för det är klickbait som gäller till 100% och ju fler elbilsmotståndare som kan göra sina röster hörda i kommentatorsfält ju bättre blir det för då får artikeln ännu mer spridning. Normalt ligger fördelningen 50/50. Sajten elskling säger att 80% band avtalet för några månader sedan av de som tecknade fast avtal via dem.

Själv tror jag att fasta avtal ligger på ca: 90% bland elbilsägare eftersom ingen köper elbil utan att ha räknat på det och laddning sker hemma i mer än 90% av fallen. Dyr snabbladdning offentligt är en oerhört liten del av laddningen för den genomsnittlige elbilsägaren.

Batterier tappar effekt ja men det är inte alls i den omfattningen som påstås, långt därifrån. Om bensintanken i en bil hade krympt från säg 60 liter till 54 efter en viss tid hade inget reagerat utan bara kört vidare men när det gäller elbilar så är det ett fruktansvärt stort problem men bara för de som inte kör elbil.

Med bensinbil berörs du inte av elprisuppgången men med ett bränslepris som gått upp med 2-3 kr på 6 månader så drabbas du ändå av högre driftskostnader och högre kommer priserna att stiga medans vi med fast elprisavtal och elbil inte drabbas alls. Dessutom ökar andra avgifter för fossilbilar hela tiden genom fordonskatt. Än så länge slipper vi elbilsägare dem.

Vad gäller elen som sådan så håller jag med. Fria marknadskrafter ska inte alltid vara det självklara.

När jag lät bygga vår fastighet här på Öland i mitten av 70-talet så blev jag rådd av några ekonomer jag hade i släkten att välja både rörligt bolån liksom rörligt elavtal. Nu 45 år senare är bolånet helt färdigbetalt men jag har fortfarande kvar mitt rörliga elavtal. Jag vet ärligt talat inte om jag ser tillbaka till millenniumskiftet om jag är vinnare, eller förlorare på mitt val av rörligt elavtal. Fakta är däremot att jag är 100% säker på att mitt val av rörligt bolån var en vinstlott.

 

Förhoppningsvis innebär den kraftiga ökningen av försäljningen av elbilar att beg priserna på gamla bensin- och dieselbilar kommer att rasa kraftigt. Men just för dagen (hösten 2021) ser det väl snarare ut som om de riktiga prisfallen på TRE ÅR gamla beg bilar är just på elbilar!?? Vilket iof sig är extremt märkligt då all media pumpar ut att det just är elbilen som är framtidsbilen. Läs gärna ett inlägg jag gjorde här på eforum för en dryg månad sedan

 

eforum > Övrigt > Öppet forum! Ordet är fritt > Höga elpriser!

 

Vi som har rullat runt på vägarna några årtionden kanske olyckligtvis har drabbats av soppatorsk. Jag har personligen gjort det både i Sverige, ute i Europa när jag varit på roadtrips. Liksom tidigt 70-tal när jag bodde i USA. Varför jag alltid idag har en full 10 liters dunk med fräscht bränsle med mig i skuffen.
Det är ju däremot lite knepigt med en elbil att ha "lite extra batteri kraft" i skuffen. Ännu märkligare, eller snarare förvånad, blev jag när jag läste en artikel i...

 

Allt om Elbil - Hur bogserar man en elbil säkert?

 

En elbil får väldigt sällan bogseras eller transporteras så att hjulen snurrar mot marken. Anledningen är att det kan resultera i att bilen överhettas och tar skada om bilens kylsystem är ur funktion. Extrem överhettning kan leda till att komponenter fattar eld.

 

...vilket fick mig att fundera lite grann.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Öland4ever:

 

En elbil får väldigt sällan bogseras eller transporteras så att hjulen snurrar mot marken. Anledningen är att det kan resultera i att bilen överhettas och tar skada om bilens kylsystem är ur funktion. Extrem överhettning kan leda till att komponenter fattar eld.

 

...vilket fick mig att fundera lite grann.

Vad fick dig att fundera över detta? "Väldigt sällan" är inte lika med aldrig. Tror du att en elbil måste behandlas med speciell omtänksamhet för att fungera? Varför skulle bilen kylsystem för elmotorn och invertern inte fungera därför att strömmen skulle vara slut? Det är bevisat att du kan bogsera en elbil hur länge som helst och att batteriet laddas upp. Det räcker ett litet tag för att ström ska vara tillbaka för att kylsystemet ska fungera igen. Dessutom är inte noll ström samma sak som att batteriet är tomt. Det finns en buffert som då används i kritiska lägen.

 

Det känns som en nödlösning men ändå fullt genomförbart och som sagt är det bevisat att det fungerar till 100%.

 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Phenomen:

Vänta tills batterierna blir utbytbara (vid macken). då kan man tänka sig att köpa en elbil. Att hålla på och ladda så som många bor med gemensamma/fickparkeringar, blir bara för mycket. 

 

 

Nu är vi där igen med att för att en elbil ska vara vettig så måste den ju absolut vara som en fossilbil. Vi som kör elbilar dagligen har inga problem. De med parkeringar utan möjlighet till laddning köper inte en elbil och det påverkar inte oss som laddar när helst vi vill hemma på uppfarten.

 

Det fungerar att vissa kör fossilt och andra enbart på batteri.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag körde 14,3 mil totalt på julafton med -6 när jag körde till släkten och -16 när jag körde hem. Den beräknade räckvidden var 16,8 mil när jag startade hemifrån. Väl framme hade jag förbrukat 43%. Nåja tänkte jag; 57% ska ju räcka hem. Det räckte ganska precis med 8% och ca: 2 mils räckvidd kvar väl hemma igen. Skillnaden i förbrukning dit och hem berodde på att hemma förvärmde jag kupén via laddboxen och husets el vilket jag inte kunde göra när jag skulle köra hem och uppvärmningen av kupén från batteriet tar en del på räckvidden.

Jag hade utan problem kunnat kört några kilometer åt fel håll och snabbladdat lite grann för säkerhets skull när jag körde hem men det skulle ju klara sig och ett litet "äventyr" klockan 1 på juldagsmorgon är ju aldrig fel! :) På vägen jag körde hem fanns inga laddställen alls.

Det fungerade ju dock att köra i -16 grader och jag blev faktiskt förvånad där var jag satt i 22 grader och lyssnade på en podd och såg att det var -16 där utanför bilen. Hur kan det fungera tänkte jag med -16 och ett batteripack som inte har någon aktiv uppvärmning alls? Men det gjorde ju det och VW verkar veta vad de gör.

Tillägger att detta gäller för en VW e-up 2020 som har en räckvidd enligt WLTP på 260 km på sommaren och det sjunker med ca: 100 km på vintern när det blir minusgrader. Så fort det ligger på ett fåtal plus så blir det ca 200 km räckvidd. Det är just minusgrader som gör att batteriet inte kan ta emot lika mycket ström vid laddning och att klimatanläggningen måste dra extra ström för att hålla 22 grader.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en bil att se fram emot med en räckvidd på 100 mil. Misstänker att Mercedes Benz satsar lite mer på kvalitativa elbilar än VAG gör för att inte förlora marknadsandelar på den eftertraktade elbilsmarknaden.


Techradar: Mercedes-Benz Vision EQXX is a solar cell-clad EV with huge range and a 47.5-inch 8K display

 

Mercedes-Benz-Vision-EQXX-concept.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Här har du en bil att se fram emot med en räckvidd på 100 mil. Misstänker att Mercedes Benz satsar lite mer på kvalitativa elbilar än VAG gör för att inte förlora marknadsandelar på den eftertraktade elbilsmarknaden.


Techradar: Mercedes-Benz Vision EQXX is a solar cell-clad EV with huge range and a 47.5-inch 8K display

 

Mercedes-Benz-Vision-EQXX-concept.png

Batteriutvecklingen går framåt hela tiden. VAG gör fina bilar som världens största biltillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Batteriutvecklingen går framåt hela tiden.

Lite skärmtid och en stunds umgänge med Google resulterade i att bl a följande hittades.


"30-40 mils räckvidd är närmast standard idag på elbilar, det finns några som har mindre och några som har mer, men 30-40 mil vågar jag påstå räcker för de flesta. Och medan bilen laddar tar man en fika, går på toa, sträcker sig på benen. Inte trafiksäkert köra längre än så utan paus.
Elbilar innebär nya och andra vanor än fossilbilar. Och människan är en vanemänniska som ogillar förändring och att göra på andra sätt. Man har sina rutiner.
Och jag tror att det är detta som gör att det finns ett motstånd.


Nu kommer det en mängd nya elbilar i en strid ström (!) i olika prisklasser, storlekar, design och egenskaper."

Skäl att inte köpa elbil - ännu | Vi Bilägare (vibilagare.se)

 

"V2V laddar bidirektionellt mellan elbilar som då kan ”slanga över” el till den som fått slut på ström."

Så kan elbilens batteri förändra elsystemet (energi.se)

 

"Elbilsmyter"

– vad är sant och vad är falskt? - Elbilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Batteriutvecklingen går framåt hela tiden. VAG gör fina bilar som världens största biltillverkare.

Du kanske har fått missuppfattningen att jag skulle vara negativt inställd till elbilar i allmänhet och bilar från Volkswagen AG i synnerhet men så är definitivt INTE fallet. Att vi på något sätt måste minska vårt brukande av fossila bränslen globalt är ju bara faktum. Om vi sedan ska göra det för att inte förbruka alla fossila tillgångar som finns på vår planet ELLER för att förhindra de  miljöpåverkningar som onekligen användandet av fossila bränslen utgör på naturen, kan vi lämna därhän.

 

Av Volkswagen AGs hela bilmärkespark dvs Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Porsche och Bentley har jag faktiskt ägt alla utom Seat och Bentley och tycker det är klart bra bilar för sitt pris. Har tom "privatimporterat" många VW Golf GLS och Porsche 911 Carrera från Tyskland på den tiden "privatimport" var en guldgruva.

 

Man kan väl jämföra dagens elbilar med datorerna på 1980 och början av 1990-talet. Vägen är väldigt lång till en produkt som både är kvalitativ och har ett bra konsumentpris. Enda nackdelen skulle vara om elbilarna möjligtvis går samma väg till mötes som datorerna har gjort. Dvs det extrema prisfall på en några år gammal bil med dagens slit- och slängmentalitet. Detta är ju vanligtvis resultatet av att tillverkarna kommer med alltför frekventa uppdateringar och nyheter. Se bara hur det går med mobiltelefoner och smartphones idag. En 5 år gammal enhet är ju knappt värd annonskostnaden. Vad som talar emot just denna trend vad beträffar elbilar är att efterfrågan är VÄLDIGT STOR!

 

Men själv är jag samlare av de gamla miljömonstren från 1950 och 1960-talet som förbrukar bensin i mängder. Mestadels gamla SAAB 92, Volvo PV, VW 1200, Cadillac Eldorado och Mopar Muscle Cars. Bilar som garanterat stiger i värde. Vad vore livet utan en 8-liters V8?

 

Filosoferar jag en kall vinterdag 2022. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Du kanske har fått missuppfattningen att jag skulle vara negativt inställd till elbilar i allmänhet och bilar från Volkswagen AG i synnerhet men så är definitivt INTE fallet.

Begreppet kvalitativt har en stor bredd. Jag menar att VW och systermärkena gör bilar för normala löntagare i störst utsträckning. Mercedes gör för de med högre inkomster. Kvalitéten på dagens elbilar är i stort sätt samma vad gäller den enkla drivlinan. Det är annat som skiljer vad gäller utrustning och hur det ser ut i kupén. Att ha en finare inredning innefattar inte för mig kvalité, jag kallar det bling-bling. Och att ha 400-500 hk i en bil är bara tramsigt. Ingen behöver det men det har blivit ett försäljningsargument till de som har råd. Att ha mer än en elmotor är ju också bara så onödigt enligt mig. Men jag ser det från en vanlig löntagares perspektiv.

Dock är ju alla elbilar dyra än så länge men i jämförelse mellan en VW ID.3 och en eldriven Mercedes så skiljer det stort i kostnader. De finns redan men vad jag väntar på är samma stuk på elbilar som i fossilbilar. Enkla billigare eldrivna bilar för vanligt folk. Min kan klassas i den kategorin och Dacia är en annan.

Vad jag verkligen väntar på är en Tesla med normala effektsiffror typ max 100 hk, en motor och en WLTP på 40 mil och som kostar 200 000 kr i Sverige. Då börjar det likna något även när det gäller Tesla för vanligt folk.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev ChristerE:

Lite skärmtid och en stunds umgänge med Google resulterade i att bl a följande hittades.


"30-40 mils räckvidd är närmast standard idag på elbilar, det finns några som har mindre och några som har mer, men 30-40 mil vågar jag påstå räcker för de flesta. Och medan bilen laddar tar man en fika, går på toa, sträcker sig på benen. Inte trafiksäkert köra längre än så utan paus.
Elbilar innebär nya och andra vanor än fossilbilar. Och människan är en vanemänniska som ogillar förändring och att göra på andra sätt. Man har sina rutiner.
Och jag tror att det är detta som gör att det finns ett motstånd.


Nu kommer det en mängd nya elbilar i en strid ström (!) i olika prisklasser, storlekar, design och egenskaper."

Skäl att inte köpa elbil - ännu | Vi Bilägare (vibilagare.se)

 

"V2V laddar bidirektionellt mellan elbilar som då kan ”slanga över” el till den som fått slut på ström."

Så kan elbilens batteri förändra elsystemet (energi.se)

 

"Elbilsmyter"

– vad är sant och vad är falskt? - Elbilen

Utan att ha klickat på länkarna:

30-40 mil är enbart standard om du kör i 85 med farthållaren på mil efter mil på sommaren utan att ha värme på i bilen utan bara ac. Om nu citatet baseras på WLTP. Vid -20 blir 30-40 mil enbart 15-20 mil. Vid 0 grader blir det en mellanting mellan tidigare siffror. En ökning av hastigheten från säg 90 till 110 vilket ju är motorvägsfart ökar förbrukningen med 30 - 40% vilket innebär på sommaren en räckvidd på ca: 20 mil. Egentligen lägre eftersom du ju vill kunna komma till en laddstation med viss marginal så säg 15-16 mil då.

Artiklar verkar ibland vara oerhört missvisande då de baserar sina siffror på WLTP och att folk på långresa ska hålla 85-90 på motorvägen. Ingen håller den hastigheten om de ska köra i flera timmar. Minst 110 är det ju som gäller och gärna lite till säg 120-130.

WLTP är oerhört missvisande eftersom den aldrig någonsin visar en siffra för konstant 110-120 km/tim. De som bara kör i stan däremot kan köra med samma bil minst 50 mil innan de behöver ladda. Batterier som har aktiv uppvärmning/kylning klarar sig lite bättre men inte mycket för det systemet behöver energi som tas från just från batteriet.

Själv köpte jag min elbil med WLTP 260 km fullt medveten om vad jag skrivit ovan och jag har inga problem med räckvidd för vad jag kör dagligen.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...