Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I'm going electric (ny elbil)!


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

19 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Läge B är samma sak som one-pedal-driving vilket är oerhört praktiskt. Rör sällan bromspedalen. I läge D så rullar bilen helt fritt när man släpper på gasen utan något motorbroms överhuvudtaget.

Om du aldrig bromsar med vanliga bromsarna är risken stor att de fungerar dåligt den gång du verkligen behöver dem, iaf frambromsarna med skivor. Bromskolvarna kan fastna, och skivorna blir med tiden rostangripna. Men om du någon gång emellanåt använder bromsarna, och gör några hårda inbromsningar så håller du bromsarna i trim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Hjulbromsar som knappt används alls, inte ens när man trampar lätt på bromspedalen utan då är det först elmotorn som bromsar och trycker man mer på pedalen så går hjulbromsarna in helt omärkligt.

Och då fungerar väl elmotorn som generator och laddar batteriet, i stället för att bilens rörelseenergi omvandlas till värme i hjulbromsarna. Något som Toyotas elhybrider använder för att minska bränsleförbrukningen, liksom elhybrider från andra tillverkare.
 

TILLÄGG:
ELhybrid till skillnad från laddhybrid, m m.

Behöver elhybrider laddas? | Toyota Sverige

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev ChristerE:

Och då fungerar väl elmotorn som generator och laddar batteriet, i stället för att bilens rörelseenergi omvandlas till värme i hjulbromsarna. Något som Toyotas elhybrider använder för att minska bränsleförbrukningen, liksom elhybrider från andra tillverkare.

 

Så är det.

Släpper jag gasen så regenereras det till hälften i läge B, trampar jag även på bromspedalen så regenereras det maximalt. Bilden i inlägg nummer två visar instrumenteringen och ett grönt område under noll, noll som är totalt frihjul och sen blir det mer och mer motorbroms nu längre ner på grönt det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-10 08:50, skrev Bosse-i-skogen:

20 sek tar det att ladda bilen fullt eftersom jag ju inte står och väntar medan bilen laddas utan den är klar när jag ska iväg igen.

För mig tar det max 5 min att tanka min bil. Dvs. under de 5 min som jag tankar bilen går den inte att nyttja. Efter dessa 5 min är min bil fulltankad och jag kan då köra 80 mil utan problem om jag skulle vilja det. Hur långt kommer du med din elbil efter 5 min laddning?

 

Din bil är låst X antal timmar beroende på hur mycket laddning det är kvar i batterierna och under tiden bilen laddas kommer du inte kunna nyttja den. Så vad har du för glädje av dina 20 sekunder, när min bil är fulltankad och klar inom 5 min?

 

Laddtiden på en elbil är ett skämt idag och om alla elbilsägare resonerar som du gör, lär det inte finnas något behov av att förbättra detta, då det enligt dig själv endast tar 20 sekunder att ladda bilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Automan:

För mig tar det max 5 min att tanka min bil. Dvs. under de 5 min som jag tankar bilen går den inte att nyttja. Efter dessa 5 min är min bil fulltankad och jag kan då köra 80 mil utan problem om jag skulle vilja det. Hur långt kommer du med din elbil efter 5 min laddning?

Jag tror nog du förstår Bosse-i-skogens poäng, om du bara vill. 😁

 

6 timmar sedan, skrev Automan:

Din bil är låst X antal timmar beroende på hur mycket laddning det är kvar i batterierna och under tiden bilen laddas kommer du inte kunna nyttja den. Så vad har du för glädje av dina 20 sekunder, när min bil är fulltankad och klar inom 5 min?

Bosse ägnar 20 sekunder med att ordna med laddningen medan du står där och "slösar bort" 5 minuter.
Oops, nu slösade jag bort några minuter på att förklara fast jag tror att du egentligen redan förstått.

 

6 timmar sedan, skrev Automan:

Laddtiden på en elbil är ett skämt idag och om alla elbilsägare resonerar som du gör, lär det inte finnas något behov av att förbättra detta, då det enligt dig själv endast tar 20 sekunder att ladda bilen.

Men alla elbilsägare resonerar inte som Bosse. Eller så är det just det de gör (i alla fall borde göra), man väljer en elbil utifrån behov (och ekonomi förstås). Gör man t ex ofta resor på 30-40-50 mil så köper man inte den modell som Bosse valt. Och batterier utvecklas, för sådär en 10 år sedan var batterierna stora för att klara uppåt 50 mil på en laddning (om det ens fanns sådana då). Klarade man sig vanligtvis på resor runt 5 mil per dygn så passade en laddhybrid, för att inte dra runt på ett onödigt stort och tungt batteri som användes vid få tillfällen på ett år. Vilket väl gäller även i dag. Och man kunde (kan) vid dessa få tillfällen göra längre turer med stopp för 5-minuterstankningar av bensin. Med tiden kanske en elbil kan köra 50 mil, eller mer, med ett batteri som för 10 år sedan endast klarade runt 5 mil (eller finns de kanske redan nu?).

 

2021-08-10 12:38, skrev ChristerE:

Med tiden utvecklas batterierna och de kommer att bli lättare. Inte lika viktigt att överväga en laddhybrid, dessutom kommer rimligtvis fossilt bränsle att helt fasas ut (förr eller senare).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-18 19:26, skrev Automan:

Din bil är låst X antal timmar beroende på hur mycket laddning det är kvar i batterierna och under tiden bilen laddas kommer du inte kunna nyttja den. Så vad har du för glädje av dina 20 sekunder, när min bil är fulltankad och klar inom 5 min?

 

Laddtiden på en elbil är ett skämt idag och om alla elbilsägare resonerar som du gör, lär det inte finnas något behov av att förbättra detta, då det enligt dig själv endast tar 20 sekunder att ladda bilen.

 

Argumenten dras alltid till en absurd nivå från elbilsmotståndare.

Är det verkligen så att ett fordon under alla tider på dygnet måste vara totalt fulltankat och körklart och redo för en 50 milstur? Jo om man som elbilsmotståndare vill hitta alla argument mot en elbil så är det så. Som ChristerE påpekat så måste du ju förstå mitt resonemang ang. 20 sek eftersom jag redan förklarat det.

Jämförelsen ska märkligt nog alltid göras med en fossilbil och tankning på 5 min. Till vardags är det ingen som hade kört in på en bensinmack för att tanka om bränslet hade kommit ur ett på husväggen hemma. Alla hade tankat hemma som elbilsägare gör.

De hade tankat på 5 min och sen hade bilen i 99% av fallen stått oanvänd tills nästa morgon eller med någon kort tur på kvällen. Det är detta som ju redan gäller för elbilsägare med skillnaden att tankningen tar några timmar beroende på laddningsnivå. Timmar som bilen ju ändå bara står där. Elbilsägare kör aldrig tomt på ström utan planerar lite bara vilket verkar vara ett otroligt besvär för de som inte kör elbil, men det är inga problem alls för oss som kör elbilarna.

Vet du hur utvecklingen är vad gäller elbilar? Den går framåt hela tiden, batterierna blir kraftfullare men samtidigt mindre och alla inblandade gör allt för att snabba upp laddningen vilket sker hela tiden. Mitt resonemang vad gäller 20 sek för att ladda bilen är vad som gäller för alla elbilsägare då nästan alla har en laddare på husväggen och gör precis som jag gör.

Har du en aning om hur lång tid det tar att ladda en elbil med snabbladdare om man är på långtur? Antagligen inte därför att vad som gäller för dig är att sträckköra hela tiden med enbart 5 min för tankning och bensträckare oavsett hur långt du ska köra.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är i liknande läge som jag var i när jag fick min första tjänstebil med gasdrift. Planerad körning för att kunna köra så jag nådde nästa gastankställe om jag ville undvika köra på bensin. Gastanken rymde 17-18 kg gas. Bensintanken rymde 60 liter. Men jag valde att köra på gas så mycket som det bara gick, trots att jag fick tanka ofta.

 

Det gav också, precis det du nämner, en kortare paus från körandet och en behövlig bensträckare. I Stockholmsområdet var tankstationerna gamla och inte särskilt effektiva. Fylla 17 kg kunde ta upp till 15 minuter, för att inte tala om väntetiden då stationerna var få. De som skulle tanka fick snällt vänta på sin tur.

 

De sista åren jag hade gasdriven bil var tankningen inga problem. Gott om stationer och moderna pumpar. 27-28 kg fylldes på några minuter och ingen väntetid längre då tillgången till stationer är mycket god (södra Sverige).

 

För oss som bor i flerfamiljshus blir en eldriven bil svår att inneha. Vi kan inte ladda bilen när den står på parkeringen eftersom det inte finns laddstolpar. Närmsta laddstation för mig är 1,5 mil bort. 
Det finns inga planer på att anskaffa laddstationer då kostnaden för dessa inte kan motiveras av fastighetsägaren. 
 

Jag är ingalunda motståndare till elbilen. Jag har beundrat Tesla under många år och tycker inovationen är utsökt. Vad som förvånat mig är att Tesla fått "äga" marknaden i så många år. 
Det jag är emot är att man "straffar" de som väljer att köra med så liten påverkan på miljön som möjligt med bio- och fossilbränsle och "glömmer bort" den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av batterier till elbilar innebär. 
 

Bara för att eldriven bil inte "spottar ut" skit från avgasröret ses den som ett mycket bättre alternativ än till de "konventionella" drivmedlen. 
 

Jag ser fram emot en utvecklingen av batteritillverkningen så miljökonsekvenserna kan minskas kraftigt. Samtidigt hoppas jag att utveckligen av vätgasdrivna fordon eskalerar då det sannolikt är det idag det minst miljöskadliga drivmedlet.

Redigerad av X-Men
Tog bort ordet halva då det är onödigt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Du är i liknande läge som jag var i när jag fick min första tjänstebil med gasdrift. Planerad körning för att kunna köra så jag nådde nästa gastankställe om jag ville undvika köra på bensin. Gastanken rymde 17-18 kg gas. Bensintanken rymde 60 liter. Men jag valde att köra på gas så mycket som det bara gick, trots att jag fick tanka ofta.
 

Det gav också, precis det du nämner, en kortare paus från körandet och en behövlig bensträckare. I Stockholmsområdet var tankstationerna gamla och inte särskilt effektiva. Fylla 17 kg kunde ta upp till 15 minuter, för att inte tala om väntetiden då stationerna var få. De som skulle tanka fick snällt vänta på sin tur.

 

De sista åren jag hade gasdriven bil var tankningen inga problem. Gott om stationer och moderna pumpar. 27-28 kg fylldes på några minuter och ingen väntetid längre då tillgången till stationer är mycket god (södra Sverige).

 

För oss som bor i flerfamiljshus blir en eldriven bil svår att inneha. Vi kan inte ladda bilen när den står på parkeringen eftersom det inte finns laddstolpar. Närmsta laddstation för mig är 1,5 mil bort. 
Det finns inga planer på att anskaffa laddstationer då kostnaden för dessa inte kan motiveras av fastighetsägaren. 
 

Jag är ingalunda motståndare till elbilen. Jag har beundrat Tesla under många år och tycker inovationen är utsökt. Vad som förvånat mig är att Tesla fått "äga" marknaden i så många år. 
Det jag är emot är att man "straffar" de som väljer att köra med så liten påverkan på miljön som möjligt med bio- och fossilbränsle och "glömmer bort" den negativa miljöpåverkan som tillverkningen av batterier till elbilar innebär. 
 

Bara för att eldriven bil inte "spottar ut" skit från avgasröret ses den som ett mycket bättre alternativ än till de "konventionella" drivmedlen. 
 

Jag ser fram emot en utvecklingen av batteritillverkningen så miljökonsekvenserna kan minskas kraftigt. Samtidigt hoppas jag att utveckligen av vätgasdrivna fordon eskalerar då det sannolikt är det idag det minst miljöskadliga drivmedlet.

Nej jag är inte i liknande läge eftersom jag inte kör långa sträckor och tankar el hemma. Jag har ingen räckviddsångest eller problem med att få ström i min bil.

Utan laddmöjlighet hemma är inte elbil något för dig än. Men det kommer när kraven från de som ska hyra/köpa bostad är att kunna ladda bilen på parkeringen. Detta kommer att vara lika självklart som rinnande vatten i kranen i lägenheten. Först kommer kraven i nybyggnation och sen i efterhand i redan befintliga bostäder. Alternativt blir det stora parkeringsplatser enbart för elbilar och laddning kanske en bit bort men till samma kostnad som om du laddat hemma.

Ingen glömmer bort batterierna och de forskas vidare för att förbättra dem och göra dem så bra som möjligt. Återvinning av dem är prioritet ett när det nu blir stora volymer vilket inte hänt än.

Det är batterier som gäller nu och inom överskådlig framtid. Bensin/diesel/gas är på väg bort.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Utan laddmöjlighet hemma är inte elbil något för dig än.

Jag bor i villa varför det är teoretiskt möjligt att ordna laddning av en elbil.

I praktiken kanske det inte fungerar optimalt om jag inte kan planera för att ladda enbart nattetid. Uppvärmningen sker med en elpanna och två luftvärmepumpar. Luftvärmepumparna kan man i princip räkna bort när det är -15 eller kallare vilket inte är ovanligt där jag bor. Jag har en effektvakt som kopplar bort elpannan stegvis vid hög belastning. Detta för att skydda huvudsäkringarna. Detta till trots är det inte ovanligt att jag behöver byta dem då och då. Vid laddning av elbil samtidigt som man behöver värme plus all annan elförbrukning (tänk julstök) kommer effektvakten att stänga av värmen. (jo, om det är just julstök blir det varmt ändå men... principen..)

Nu förutsätter jag troligen helt felaktigt att laddning av elbil motsvarar "traditionell" motorvärmare+kupévärmare.

Det troliga är väl att laddningen är smartare än så. Helst skulle jag vilja ha en laddare som nyttjar tre faser jämnt belastade. Visst hade du @Bosse-i-skogen en tråd om laddaren? Kan du inte berätta hur den egentligen fungerar?

Ja, och vad som inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag bor i villa varför det är teoretiskt möjligt att ordna laddning av en elbil.

I praktiken kanske det inte fungerar optimalt om jag inte kan planera för att ladda enbart nattetid. Uppvärmningen sker med en elpanna och två luftvärmepumpar. Luftvärmepumparna kan man i princip räkna bort när det är -15 eller kallare vilket inte är ovanligt där jag bor. Jag har en effektvakt som kopplar bort elpannan stegvis vid hög belastning. Detta för att skydda huvudsäkringarna. Detta till trots är det inte ovanligt att jag behöver byta dem då och då. Vid laddning av elbil samtidigt som man behöver värme plus all annan elförbrukning (tänk julstök) kommer effektvakten att stänga av värmen. (jo, om det är just julstök blir det varmt ändå men... principen..)

Nu förutsätter jag troligen helt felaktigt att laddning av elbil motsvarar "traditionell" motorvärmare+kupévärmare.

Det troliga är väl att laddningen är smartare än så. Helst skulle jag vilja ha en laddare som nyttjar tre faser jämnt belastade. Visst hade du @Bosse-i-skogen en tråd om laddaren? Kan du inte berätta hur den egentligen fungerar?

Ja, och vad som inte fungerar?

Det blir ett långt inlägg:

I mitt fall köpte jag en billig 3 fas-laddare 11 kWh laddare från aliexpress, CE-märkt och allting. Det är en dum box som endast är en switch som styrs av bilen och VW-appen jag har i telefonen och boxen har inget wifi eller app överhuvudtaget. Min bil tar max 7,2 kwh AC vilket är det vanligaste när det gäller AC-laddning vad jag vet. Exakt samma laddare har diverse firmor i Sverige köpt in i mängder och kallar dem för olika namn där Besen är det vanligaste och säljer dem dyrt trots statens bidrag som ger 50% av installationskostnaden. Jag sparade ca: 3 000 kr genom att köpa från Kina och få en behörig elektriker att installera den svart och för 550 kr.

Jag har tre 16 amp som huvudsäkringar vilket ger ett maximalt energiuttag samtidigt på 11 000 watt i huset. Via appen till bilen har jag satt ner laddningen till max 4,5 kWh. På det viset behöver jag inte bry mig om att en av huvudsäkringarna på vinden ska lösa ut vilket hände en gång då jag fick krypa upp på vinden och till andra änden av huset för att byta den. Jag hade då fulla 7 200 watt till bilen, luftvärmepumpen igång plus tvättmaskinen och torktumlare och sen fick jag för mig att koka kaffe! :) 

Det finns laddboxar med inbyggd lastvakt som innebär att huset får först och det som är över får bilen så länge inte det maximala energiuttaget går över, i mitt fall 11 000 watt totalt. Alternativet för mig är att få hit elektrikern och installera en lastvakt i efterhand så att bilen bara får när huset har fått sitt men jag bryr mig inte då det fungerar bra med nedsatt laddning till bilen. Ett annat alternativ är att höja huvudsäkringarna till 20 amp eller 25 amp men det medför ett ökad kostnad på flera tusen till nätägaren Eon vilket jag inte är intresserad av.

Jag vet inte varför men min laddbox är installerad med trefas men endast två av faserna används. Dessa faser ger strax under 16 amp båda två och max 7,2 som bilen accepterar. Jag har inte undersökt det vidare eller kontaktat elektrikern men jag tror att vissa elbilar accepterar bara två faser när andra accepterar tre. Detta med tre eller två faser bryr jag mig inte om eftersom det bevisligen fungerar fullt ut om jag nu vill ladda max vad bilen accepterar vilket jag aldrig gör utan 4 500 watt räcker och blir över för mig tills nästa gång jag ska köra med bilen fulladdad.

Vad du ska ha är en box med lastvakt så att bilen får det som blir över när huset fått sitt, det är helt klart enklare så.

Hoppas detta hjälper.

 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

installerad med trefas men endast två av faserna används

Handlar det om att transformera från 400 V till tvåfas 230 V så kan man endast nyttja två faser.

((Man kan transformera trefas 400 V till trefas 230 V men om man då tar ut 230 V till ex. en hårtork (kanske enklare tänka en vanlig apparat än en laddare) så blir den tredje fasen outnyttjad och då blir även den tredje fasen på primärsidan outnyttjad)) 

Vill man nyttja alla tre faser kan man använda en frekvensomriktare som (ändå) gör om AC till DC och sedan tillbaks till AC men det är nog vanligare åt det andra hållet, för små drifter, att man kan mata med enfas 230 och ta ut trefas 230.

Eftersom det ju är fråga om batterier så vore det ju logiskt om laddaren fungerade som frekvensomriktaren fast då utan att växelrikta efter DC-steget.

 

19 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

satt ner laddningen till max 4,5 kWh

Vad är det då som styr uttaget, om man inte har lastvakt? 

400 V och 4,5 kW blir ca 11 A. När drar laddningen 11 A under en timmes tid? När drar laddningen hälften under två timmars tid? Sätter man någon tid när man startar laddningen? Så att om man anger att man behöver bilen om en timme så krämas det på max men om man behöver bilen efter 72 timmar så laddas det långsamt med låg ström? 

 

Äh, vi börjar väl hamna OT. Jag vet knappt hur tråden började. Jag har inga planer alls på att skaffa elbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-19 20:16, skrev Mikael63:

Handlar det om att transformera från 400 V till tvåfas 230 V så kan man endast nyttja två faser.

((Man kan transformera trefas 400 V till trefas 230 V men om man då tar ut 230 V till ex. en hårtork (kanske enklare tänka en vanlig apparat än en laddare) så blir den tredje fasen outnyttjad och då blir även den tredje fasen på primärsidan outnyttjad)) 

Vill man nyttja alla tre faser kan man använda en frekvensomriktare som (ändå) gör om AC till DC och sedan tillbaks till AC men det är nog vanligare åt det andra hållet, för små drifter, att man kan mata med enfas 230 och ta ut trefas 230.

Eftersom det ju är fråga om batterier så vore det ju logiskt om laddaren fungerade som frekvensomriktaren fast då utan att växelrikta efter DC-steget.

 

Vad är det då som styr uttaget, om man inte har lastvakt? 

400 V och 4,5 kW blir ca 11 A. När drar laddningen 11 A under en timmes tid? När drar laddningen hälften under två timmars tid? Sätter man någon tid när man startar laddningen? Så att om man anger att man behöver bilen om en timme så krämas det på max men om man behöver bilen efter 72 timmar så laddas det långsamt med låg ström? 

 

Äh, vi börjar väl hamna OT. Jag vet knappt hur tråden började. Jag har inga planer alls på att skaffa elbil.

Jag är ingen elektriker, jag kör bara bussen. :)

Laddningen i mitt fall startar när jag kopplar in kabeln i bilen. Alternativt kan jag ställa in via VW-appen olika avgångstider då bilen automatiskt sköter att laddningen och temperaturen i bilen är den önskvärda vid avfärd. Nu har jag olyckligtvis varit sjukskriven för ischiasbesvär upphöjt till 100 i snart i fem månader. Men i morse skulle jag iväg vid 6-tiden och ställde in avgångstid och jo det var varmt och gott i bilen och uppvärmningen av kupén hade gjorts via huset el och inte bilens.

Edit: Om jag ställer in en avgångstid på kvällen till nästa dag så kan jag också ställa in att när jag kopplar in kabeln på kvällen så laddas det till 50% och sen räknar bilen ut beroende på temperatur och annat när laddningen ska fortsätta för att nå 100% till avgångstiden.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-11 08:53, skrev Bosse-i-skogen:

Men sen är det något just med Toyota och att de inte vill erkänna och satsa på dagens elbilsteknik fullt ut. Den enda tillverkaren vad jag vet som liksom inte hänger på.

Läste följande artikel och drog mig till minnes Bosses kommentar om Toyota.
Toyota uppges försöka hindra snabb omställning till elbilar - Elbilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jodå jag är fortsatt helnöjd med min VW E-up -20 som nu snart har rullat 1 000 mil.

Det känns bra att det liksom inte är så mycket som kan gå sönder och att det ju är en bil från världens största biltillverkare. Ingen komplicerad motor, växellåda och annat utan en elmotor med en fast reduceringsväxel (elmotorn snurrar nio varv när hjulen snurrar ett efter vad jag förstått) och två drivaxlar till framhjulen. Laddare och annat kan ju fela och likaså de ordinära bromsarna men risken är liten för än en gång, det är ingen liten tillverkare av bilar som har tillverkat min bil.

3 000 mil är första servicen. Jag fick se ett serviceprotokoll och det är ju egentligen bara dumt att betala för att verkstaden ska titta på saker och se att de fungerar. Antagligen har fabriksgarantin gått ut när det är dags för första servicen så jag vet inte riktigt om jag ska betala flera tusen kronor för att någon ska bekräfta att bakljusen lyser.

Batterigarantin på 8 år/16 000 mil ska inte påverkas om jag inte servar men jag ska kolla upp det på riktigt.

Elbils-Bo

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det kommer att dröja länge innan alla som bor i flerfamiljshus lär kunna ladda sin elbil. Elnätet måste först byggas ut kraftfullt.

Se bild från en av morgontidningarna i dagens nummer.

 

 

98C50513-E9C7-45D6-AFF7-D56E73946E32.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo skribenten skriver själv värsta scenario vilket hela artikeln är baserad på. Ingen laddar sin bil med 22 kW AC eftersom bilar normalt tar emot maximala 7,2 kW AC med ett fåtal undantag. Det är bilen som bestämmer och aldrig laddboxen. DC-laddning är en annan sak och det är inte det artikeln handlar om.

Sätta ner krämen i boxen görs ju då för att slippa avgifter för det finns ingen anledning att ladda bilen maximalt och ha den fulladdad efter 4-5 timmar och den sen står över natten i 10 timmar fulladdad. Lägre strömstyrka är då bra för elnätet och dessutom bilens batteri för är det något ett elbilsbatteri tycker om så är det slöladdning som tar så lång tid det bara är möjligt.

Så för den intervjuade elbilsägaren så har egentligen inget förändrats mer än att han nu har lärt sig att maximal strömstyrka bara är onödigt på alla sätt. Och det är precis vad Göteborg Energi vill åstadkomma. Inget fungerar i sådana här lägen bättre som morot än att inte öka på sina kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört på nyheterna senaste dagarna om effektavgiften. Inte någon gång sas det något om tider på dygnet för den avgiften. Långt ifrån alla företag och industrier är igång under nätter och helger, så det borde fungera bra att ta ut effektavgiften endast dagtid under vardagar (måndag till fredag). Som det fungerar i t ex Sollentuna.


"– För mig är det viktigast att ladda bilen under ”låglasttid” för då betalar jag ingen effektavgift på elnätet. Låglasttid är då belastningen på elnätet är som lägst, normalt under natten på vardagar och på helger (utanför kontorstid). ..."

Schemalägg elbilsladdningen | Vattenfall InCharge

 

Så skrivs det om ny effektavgift, och så blir det förstås för många men effektavgift har använts i flera år, t ex i Sollentuna.
Ny effektavgift drabbar elbilsägare – hemmaladdning blir dyrare (vibilagare.se)

Som vanligt reagerar människor olika, en del är gnällspikar andra tänker lite längre.

Ny effektavgift drabbar elbilsägare – hemmaladdning blir dyrare | Vi Bilägares forum (vibilagare.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Bosse-i-skogen:

 DC-laddning är en annan sak och det är inte det artikeln handlar om. 

Det här får du gärna utveckla. Jag förstår inte var jag skall sätta in det i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Det här får du gärna utveckla. Jag förstår inte var jag skall sätta in det i sammanhanget.

Det ska inte sättas in alls i sammanhanget eftersom artikeln handlar om hemmaladdning, hemmaladdning som står för över 90% av all laddning av elbilar. Det var därför jag skrev och uteslöt det för att inte blanda ihop begreppen.

DC-laddning sker på längre turer och går fort eftersom man liksom är på gång för att köra en längre sträcka men som sagt, det är än så länge en droppe i havet i jämförelse med hemmaladdning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:
DC-laddning sker på längre turer och går fort eftersom man liksom är på gång för att köra en längre sträcka men som sagt, det är än så länge en droppe i havet i jämförelse med hemmaladdning.

För en oinsatt som jag vore det trevligt att få veta vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:



DC-laddning sker på längre turer och går fort eftersom man liksom är på gång för att köra en längre sträcka men som sagt, det är än så länge en droppe i havet i jämförelse med hemmaladdning.

 

För en oinsatt som jag vore det trevligt att få veta vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

DC-laddning sker på längre turer och går fort eftersom man liksom är på gång för att köra en längre sträcka ...

DC = likström, laddning direkt till batteriet utan användning av elbilens egna likriktare. Finns rimligtvis inte i laddhybrider, kostar mer än det smakar för att snabbladda för några mil till med eldrift.


"DC laddare/Snabbladdare) har en kraftfull inbyggd likriktare som omvandlar växelströmmen innan och som i sin tur kan ladda elbilens batteri direkt. Resultatet blir att elbilens batteri laddas snabbare eftersom DC laddning har en betydligt högre laddström, men också för att batteriet får ström direkt."

AC och DC laddning, vad är skillnaden? - Svensk Fordonsladdning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:


"DC laddare/Snabbladdare) har en kraftfull inbyggd likriktare som omvandlar växelströmmen innan och som i sin tur kan ladda elbilens batteri direkt. Resultatet blir att elbilens batteri laddas snabbare eftersom DC laddning har en betydligt högre laddström, men också för att batteriet får ström direkt."

AC och DC laddning, vad är skillnaden? - Svensk Fordonsladdning

Länken ger en rent ut sagt bedrövlig förklaring till skillnaden mellan "AC-" och "DC-" -laddning av bilen. 
Alla batterier laddas med likspänning/likström där man överlagrar likströmmen med en svag växelström för att skapa en lättare urladdning.  Forskningen har givit att batterierna laddas bättre och håller längre om de, under laddningsfasen, även laddas ur en liten aning.

 

Det hade varit betydligt bättre om den verkliga förklaringen till skillnad mellan det man kallar DC- respektive AC-laddning hade varit mer korrekt.

 

När jag läser informationen på länken inser jag att vad man egentligen vill säga är att likriktarbrygggan i bilen inte är så tilltagen att det effektuttag som man behöver är något som de klarar. Således har man byggt in strömbegränsare i bilens laddsystem för att systemet egentligen är underdimensionerat och för att skydda komponenterna från att bränna. 
När den så kallade DC-laddaren kopplas in går man förbi bilen egna laddsystem och direkt till batteriet. 
 

Det är således ingen egentlig skillnad mellan AC- och DC-laddning förutom att AC-laddningen tar längre tid för att bilens laddsystem inte är konstruerad för någon högre laddström. I båda fallen används likspänningen men skillnaden är att det är bilens laddsystem som likriktar växelspänningen, medan laddstationen har likriktare inbyggd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev X-Men:

Länken ger en rent ut sagt bedrövlig förklaring till skillnaden mellan "AC-" och "DC-" -laddning av bilen. 

Jag håller inte med alls. Artikeln förklarar på ett bra sätt skillnaden mellan AC och DC-laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...