Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I'm going electric (ny elbil)!


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Det blev en VW e-up -20.

Jo det är oerhört uppfriskande att köra elektriskt. Det känns så modernt jämfört med att ha en motor där framme som kräver bensin eller diesel. Ett steg framåt i utvecklingen känns det som.

Den levererades från 45 mil bort nästan hem. Jag fick ta mig till Höör 5 km bort eftersom han inte kunde köra in där jag bor med en långtradare. Jo det är bilen i silver längst bak! :)
 

IMG_20210611_081845.jpg

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man blir sittandes i en bilkö i tre timmar när det är -25 grader, kommer man att hinna frysa ihjäl då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om man blir sittandes i en bilkö i tre timmar när det är -25 grader, kommer man att hinna frysa ihjäl då?

 

Inte om man har energi i batteriet för även när bilen står still så fungerar klimatanläggningen. Värmesystemets förbrukning finns där men tre timmar i kö vid -25 lär inte vara några problem. Jag köpte bilen i juni och får väl se om ditt scenario uppenbarar sig till vintern. :)

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man blir sittandes i en bilkö i tre timmar när det är -25 grader, kommer man att hinna frysa ihjäl då?

Har inga siffror för jämförelse av "drifttider", men soppa går ju också åt i bensin- och dieselbilar för att hålla värmen i kupén.


Här en artikel om elbilar i riktig kyla, antar att testet inte avser ouppvärmda kupéer. Kan man köra dessa sträckor, och den tid det tar, så bör ju tiden i bilköer räcka till fler timmar än så.
https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/


Har inte direkt med frågan att göra men en fördel med elbil är att kupévärmen kommer rätt direkt, värmen kommer inte från en motor som först måste bli varm.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev ChristerE:

Har inga siffror för jämförelse av "drifttider", men soppa går ju också åt i bensin- och dieselbilar för att hålla värmen i kupén.


Här en artikel om elbilar i riktig kyla, antar att testet inte avser ouppvärmda kupéer. Kan man köra dessa sträckor, och den tid det tar, så bör ju tiden i bilköer räcka till fler timmar än så.
https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/


Har inte direkt med frågan att göra men en fördel med elbil är att kupévärmen kommer rätt direkt, värmen kommer inte från en motor som först måste bli varm.

Stämmer och förvärmning av kupén när bilen är kopplad till laddboxen här hemma gör ingenting för räckvidden då den elen tas via husets el. Nu har jag inte haft bilen på vintern än men att kunna kyla bilen och stiga in i en sval bil på sommaren är guld värt. Även att kunna värma bilen på vintern innan jag kör hem från jobbet lär vara guld värt. Aldrig en kupé som är för kall eller för varm när man sätter sig i bilen. Det tar lite på räckvidden att förvärma utan att vara inkopplad men det är det värt.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direktverkande elvärme eller med en liten värmepump?

 

I nordliga trakter borde det egentligen finnas en brännare för exempelvis etanol för värme just för att värma med el  kan ta stor andel av bilens räckvidd.

Att bränna bensin eller etanol för värme är enda sättet egentligen att ta till vara på nästan 100% av energin i bränslet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:
Citat

Vi har testat i Arctic Falls testanläggning där vi använt deras frysgarage för att frysa ner bilarna till minus 20 grader under laddning. Sedan väntar vi tills det är minst 20 grader kallt ute innan vi kör. 

Låter märkligt att kyla ner i ett frysgarage men jag antar att man alltid vill ha just -20°C på bilen (och inte kallare) när man startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Direktverkande elvärme eller med en liten värmepump?

 

I nordliga trakter borde det egentligen finnas en brännare för exempelvis etanol för värme just för att värma med el  kan ta stor andel av bilens räckvidd.

Att bränna bensin eller etanol för värme är enda sättet egentligen att ta till vara på nästan 100% av energin i bränslet.

 

Ja, det vore kanske så en hybrid ska vara utformad. El för drivning men parkeringsvärmare för uppvärmning.

 

Jag körde en elhybrid, en Toyota Yaris, i tjänsten (innan pandemin) och den drog 0,6 liter / mil.

0,6 liter / mil drog även den Opel Insignia, 170 hk, 4WD vi hade tidigare.

Toyotan, till skillnad mot Opeln, behövde i onödan släpa runt med ett stort batteri och en elmotor, som aldrig var i drift någon gång, och det påverkade naturligtvis bränsleekonomin.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag körde en elhybrid, en Toyota Yaris, i tjänsten (innan pandemin) och den drog 0,6 liter / mil.

0,6 liter / mil drog även den Opel Insignia, 170 hk, 4WD vi hade tidigare.

Toyotan, till skillnad mot Opeln, behövde i onödan släpa runt med ett stort batteri och en elmotor, som aldrig var i drift någon gång, och det påverkade naturligtvis bränsleekonomin.

Varför i hela världen köra en elhybrid om man ändå bara kör på bensin?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Varför i hela världen köra en elhybrid om man ändå bara kör på bensin?????

Elhybrid var det som bilfirman hade att erbjuda. 

Försökte tvinga fram eldrift några gånger men det var antingen för kallt (minusgrader) eller för hög hastighet (>30 km/h).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet av nämnda Yaris. Jag läste handboken och med batteriet fulladdat så kan man med enbart el köra 1 km och då under 30 km/tim. Och vill man slå på värmen ordentligt så går bensinmotorn igång direkt. Ingen laddkabel heller utan det är hela tiden bensinmotorn som laddar batteriet. Jo det blir ju lägre utsläpp i stadstrafik då elmotorn ju får jobba ibland men i övrigt på landsvägen så är batterierna som du säger bara dövikt.

 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Monshi:

Direktverkande elvärme eller med en liten värmepump?

 

I nordliga trakter borde det egentligen finnas en brännare för exempelvis etanol för värme just för att värma med el  kan ta stor andel av bilens räckvidd.

Att bränna bensin eller etanol för värme är enda sättet egentligen att ta till vara på nästan 100% av energin i bränslet.

 

Nu är det ju inte nödvändigtvis så att man på vintern behöver samma räckvidd som bilen ger på sommaren. För de flesta är det säkert ett ickeproblem. Är bilen fulladdad på morgonen och har en räckvidd på 20 mil vid -20 eller 30 mil på sommaren kvittar ju om du har 5 mil till jobbet och 5 mil tillbaka. Du tankar ju alltid där hemma medans du håller kväll.

Man kör aldrig tomt med en elbil utan man planerar på samma sätt som man gör med en fossilbil. För mig tankar jag fortare här hemma jämfört med när jag skulle in på en mack och tanka bensin. Jag kopplar in kabeln vilket tar 10 sek från det att jag parkerat. Samma tidsåtgång när jag ska köra igen efter några timmar eller nästa dag.

20 sek tar det att ladda bilen fullt eftersom jag ju inte står och väntar medan bilen laddas utan den är klar när jag ska iväg igen.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Elhybrid var det som bilfirman hade att erbjuda. 

Försökte tvinga fram eldrift några gånger men det var antingen för kallt (minusgrader) eller för hög hastighet (>30 km/h).

Jo, jag förstod det - "i tjänsten". Min kommentar var en allmän reflektion/reaktion på val av hybrid, i det här fallet ditt företags val. En laddhybrid passar när de dagliga körsträckorna för det mesta klaras av utan användning av fossilt bränsle. Då behöver man inte släpa på ett onödigt stort batteri vars fulla kapacitet används bara ibland, men man kan köra längre sträckor utan räckviddsångest.

 

3 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Jag har samma erfarenhet av nämnda Yaris. Jag läste handboken och med batteriet fulladdat så kan man med enbart el köra 1 km och då under 30 km/tim. Och vill man slå på värmen ordentligt så går bensinmotorn igång direkt. Ingen laddkabel heller utan det är hela tiden bensinmotorn som laddar batteriet. Jo det blir ju lägre utsläpp i stadstrafik då elmotorn ju får jobba ibland men i övrigt på landsvägen så är batterierna som du säger bara dövikt.

Aha, här kommer förklaringen. Yarisen laddas inte med laddkabel, modellen verkar fungera som Toyotas Prius (som kom för över 20 år sedan). Batteriet och elmotorn är alltså ett sätt att minska bensinförbrukningen, inte för att köra fossilfritt (tyckte Mikaels information om "för kallt" och "för hög hastighet (>30 km/h)" lät märklig).


Tror inte att bensinmotorn laddar batteriet, det ger väl ingen vinst när det gäller bensinförbrukningen. Den minskade bensinförbrukningen får man av att batteriet laddas i nedförsbackar, när man släpper på gasen eller bromsar. Batteriet är inte speciellt stort och elmotorn förmodligen inte så kraftfull. Och fungerar Yarisen som Prius så samverkar bensinmotorn och elmotorn vid t ex accelerationer.


Kör själv en laddhybrid sedan ett antal år. Den drivs av endast elmotorn så länge det finns el kvar i batteriet (teoretiskt upp till 7-8 mil). Anses vara "tomt" med ca 20 % kvar, för att inte skada batteriet om det blir helt tomt, och för att komplettera med batteriet vid kraftig acceleration när den svagare bensinmotorn ger ström till generatorn och elmotorn. Bensinmotorn går igång helt automatiskt vilket knappt märks annat än på displayen. Och även då drivs hjulen endast av elmotorn, bensinmotorn driver bara en generator för att generera ström till elmotorn. I diverse andra laddhybrider går bensinmotorn igång om man trycker lite för hårt på gaspedalen. Och bensinmotorn driver hjulen direkt vilket gör att drivlinan blir onödigt komplicerad (samverkar med både el- och bensinmotorn). Elmotorn ger 150 hk (en jämförelse med de 170 för den tidigare nämnda Insignian), och med elmotorers vridmoment så ger det bra kraft och det utan att någon växellåda behövs. En annan finess (förmodligen inte unik) är att jag kan välja att gå över till "bensindrift", för att under längre resor spara på batteriet till körning i tätorter. Är väldigt nöjd med bilen, men det har väl redan framgått här ovanför. 😊


Med tiden utvecklas batterierna och de kommer att bli lättare. Inte lika viktigt att överväga en laddhybrid, dessutom kommer rimligtvis fossilt bränsle att helt fasas ut (förr eller senare).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

ditt företags val

Ja, företaget valde den bil som var billigast att leasa.

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Tror inte att bensinmotorn laddar batteriet

Hur laddas det då?

 

ed.

Citat

■Eftersom bensinmotorn laddar hybridbatteriet behöver batteriet inte laddas upp från en extern källa.

https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/OM52E13SE_Yaris_Hybrid_140731_INS_LowRes.pdf

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, företaget valde den bil som var billigast att leasa.

Då var det förmodligen inget "miljöval", inte ett val av elbil/laddhybrid.

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hur laddas det då?

 

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tror inte att bensinmotorn laddar batteriet, det ger väl ingen vinst när det gäller bensinförbrukningen. Den minskade bensinförbrukningen får man av att batteriet laddas i nedförsbackar, när man släpper på gasen eller bromsar. Batteriet är inte speciellt stort och elmotorn förmodligen inte så kraftfull. Och fungerar Yarisen som Prius så samverkar bensinmotorn och elmotorn vid t ex accelerationer.

Så används tydligen "överbliven rörelsekraft från bensinmotorn", se Toyotas information nedan.

 

"Alla Toyotas elhybrider drivs av en banbrytande, självladdande batteriteknologi. En teknologi som kombinerar fördelarna från två energikällor: en elektrisk motor och en bensinmotor. Till skillnad från rena batterielbilar och plug-in hybrider, så behöver du aldrig koppla in en elhybrid från Toyota för att ladda batteriet.

Batteriet laddas med hjälp av överbliven rörelsekraft från bensinmotorn som annars hade gått till spillo. Men inte bara det. Våra elhybrider har dessutom regenerativ bromsning, så när du bromsar eller rullar utan att gasa producerar en generator elektricitet som lagras i batteriet för senare användning.

Undrar du fortfarande om elhybrider behöver laddas? Kom ihåg att i en Toyota elhybrid finns det inga sladdar, inga kontakter och inga besvär. Hitta svar på många fler vanliga frågor om elhybrider nedan eller ta reda på vilken elhybrid i vårt modellutbud som passar dig bäst."

https://www.toyota.se/sa-funkar-det-elhybrid/behover-elhybrider-laddas

 

Beskrivningen är rimligtvis korrekt, och visst kan det vara en fördel att slippa ansluta en sladd för laddning. Men Bosse-i-skogen har en bra poäng i att laddningen endast tar 20 sekunder.


Toyotas teknik (inte teknologi) är bra för att den minskar bensinförbrukningen, men man kör ju inte fossilfritt som med en elbil, eller till största delen med en laddhybrid/plug-in-hybrid.


För hybrider finns flera benämningar, laddhybrid, plug-in-hybrid och elhybrid, m m. De används inte helt konsekvent men här är i alla fall några förklaringar.

https://bilbolaget.nu/artiklar/skillnaden-pa-elbil-laddhybrid-och-hybrid/

https://www.miljofordon.se/bilar/elbil-och-laddhybrid/

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skillnaden-pa-hybrider

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en snittförbrukning på 0,40 blandad körning för Yaris hybrid 2021 och det är ju egentligen nästan helt en fossilbil. Min gamla Peugeot 107 automat och bensin körde jag på 0,55 och kunde om jag vill komma ner till 0,44 utan elmotor.

Men sen är det något just med Toyota och att de inte vill erkänna och satsa på dagens elbilsteknik fullt ut. Den enda tillverkaren vad jag vet som liksom inte hänger på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt i allt detta straffas de som har biogasdrivna fordon och biltillverkarna fasar ut tillverkningen av dem.

Allt bara för att man mäter koldioxidutsläppen i avgasröret istället för att ta hänsyn till hela utsläppsbiten, från tillverkning av fordonet, biogasen och de utsläpp som blir.

 

En biogasdriven bil är betydligt skonsammare mot miljön än all annan drift (bortsett från vätgas som ännu finns i en mycket liten skala).

 

I vissa fall kan drift på biogas vara gynnsam mot miljön snarare än skadlig. En nyligen publicerad studie från Lunds universitet påvisar fördelarna med biogasdrift jämfört med el, elhybrid, bensin och diesel. Miljömässigt är biogasdrift att föredra framför alla andra drivmedel (undantag för vätgas).

 

Istället för att slänga gödsel direkt på åkrar, där de släpper ifrån sig såväl koldioxid som metangas (metangas skadar ozonskiktet), rötas gödslet, metangas utvinns, blir till bränsle för fordon och sedan slängs resten ut på åkrarna. Det som kvarstår av gödslet är betydligt effektivare på åkern efter rötning än före rötning.

 

Men såväl regeringen som EU registrerar enbart utsläppen från fordonen och inte hela förloppet, vilket gör att biogas idag straffas som bränsle istället för att hanteras som det bränsle som skadar miljön mindre än eldrift.

 

Infrastrukturen för gastankningsnätet är idag välutbyggt med undantag för norra Sverige.

 

Jag fick år 2007, efter en häftig strid med arbetsgivaren, välja en V70 gasdriven bil som tjänstebil. "Det finns ingen ekonomi i gasdriven bil! " var beskedet från ekonomichefen.

Gasnätet var extremt dåligt utbyggt. Jag fick leta efter stationerna. 
3 år senare säger ekonomichefen till mig, "Vi har aldrig haft en billigare tjänstebil än den bil du kör!". 
Gastanken rymde 18kg gas. Jag kom så långt som 32 mil som mest på en tank. Bilåterförsäljaren hade själv ansträngt sig för att köra så bränslesnålt som möjligt med en V70 och kommit så långt som 27 mil. Volvo själva uppgav en räckvidd på gas mellan 25-27 mil. 
Jag hade bilen i 6 år just för att jag tog strid för att få en ny gasdriven bil. 
Det blev en WV Passat med en gastank som rymde 27kg gas.

Som längst körde jag 63 mil på en tank! Långt mycket längre än vad bilen skulle klara.

Nu var nätet välutbyggt och lätt att hitta stationer att tanka på. Dessutom tog det inte längre 15 minuter att tanka 18kg utan 2-3 minuter att tanka 27 kg. Passaten hade jag i 5 år. Därefter var det diesel som gällde, hur gärna jag än ville ha gas igen. Dessutom försvann Passat och Volvo med gastank. Volvo kunde efterkonvertera bilar till gas men till förlusten av lastutrymmet bak. 
WV har kvar Golf som gasdrift men lastutrymmet är för litet för mig.

 

Det är beklämmande att gasdriften mer eller mindre försvunnit bara för att man förblindad ser till utsläppen från bilen när den körs och inte till hela miljöbiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är beklämmande att gasdriften mer eller mindre försvunnit bara för att man förblindad ser till utsläppen från bilen när den körs och inte till hela miljöbiten.

Det finns en annan approach till detta med gas som går ut på att det är effektivare att använda gasen för att framställa el och sen ladda elbilar med den elen. Det är mer energieffektivt. Biogas eller el? - Tesla Club Sweden

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Det finns en annan approach till detta med gas som går ut på att det är effektivare att använda gasen för att framställa el och sen ladda elbilar med den elen. Det är mer energieffektivt. Biogas eller el? - Tesla Club Sweden

Artikeln tar inte hänsyn till utsläppseffekten för tillverkningen av batterier till elbil. Den tar inte heller upp miljökonsekvenserna för framtagning av de mineraler och andra ämnen som krävs för att tillverka batterierna till elbilar. 
 

Jag är inte emot eldrift av fordon, snarare tvärt om! Jag är mycket fascinerad av hur detta fungerar. Men jag ställer mig mycket frågande till hur bra det är för miljön. Här råder det tveksamheter och för vissa av de ämnen som används idag är tillgången mycket liten. 
 

En eldriven bil är inte ett bra miljöval om man bor vid kontinenten.

 

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/fem-fragor-om-bilbranslen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Din länk leder till en antik artikel från 2014 som t o m nämner ethanol som får anses vara ett avslutat kapitel för bilar. Det står också att det finns ett tiotal elbilar till försäljning och enbart 400 landningsställen i Sverige. Utvecklingen går i en rasande fart och snart kör vi 100 mil med vilken elbil som helst.

Min E-up hade ett 18,6 kWh batteri i 8 år. Utvecklingen kom ifatt och på hösten 2019 monterade VW ett nästan dubbelt så kraftigt batteri i e-upen i samma utrymme som innan och dessutom 10 kilo lättare. Batteriteknologin blir bara bättre och bättre för varje år.

Men gas fungerar nog det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några OM

OM man lyckas skapa billiga, enkla bränsleceller som kan drivas på vätgas och vätgasen kan skapas via effektiva metoder/på billigt överflödsel.

Eller än bättre OM de lyckas skapa enkla bränsleceller som kan använda ett flytande media..

Då tror jag mer på den tekniken än batterier på sikt. Inte minst för tunga fordon där batterierna kan bli väldigt stora.

Detta är dock en dröm än. Vi har inget nät för gas i Sverige och vätgas är inte helt lätt att hantera.. Gasbilarna visar problemen med det, det är än sällsynt med gasmackar.

Och än så är bränslecellerna, precis som batterierna, beroende av sällsynta metaller.

 

Det är möjligt att för den närmsta åren så vinner batterierna men på sikt tror jag att batteritekniken kommer vara en liten parentes i bilens historia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att man bor så centralt, så att det finns nära. Närmaste station för mig är drygt 6 mil bort och då finns det 3 st pumphandtag totalt på 2 ställen, strålande 👍

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till min elbil.

Jo det är en förträfflig bil. Vrider på nyckeln till start och det säger pling och att bilen är klar för avfärd står att läsa samtidigt som kupefläkten snurrar upp i varv för att värma/kyla. Lägger i B, släpper handbromsspaken och glider iväg tyst och fint med det enda ljudet av däcken mot grusvägen här hemma. Det konstlade ljudet vid sakta körning har jag inte. Väl ute på asfalten i lugn fart går bilen så tyst så att en hundägare ute på promenad med sin hund, en hund som alltid skäller och gör utfall mot bilar, inte gör det när det är min bil som kommer. Den låter inte som bilar brukar göra och det gör väl hunden fundersam och anser att det inte är någon fara och bara tittar.

Läge B är samma sak som one-pedal-driving vilket är oerhört praktiskt. Rör sällan bromspedalen. I läge D så rullar bilen helt fritt när man släpper på gasen utan något motorbroms överhuvudtaget. Som ni ser på bilderna längre upp så ser bilen ut som en vanlig bensin VW up förutom då instrumenteringen som har saker som bara finns på elbilar. Retro style kallar jag det.

Expansionskärlet i motorrummet är för kylningen av invertern eller vad den kallas som sköter laddning och kylvätskan cirkulerar även i elmotorns hölje för att kyla densamma. Jo det blir asvarmt där framme bland alla laddningsattiraljer när bilen laddas, man kan knappt röra vid utan att bränna fingrarna. Jo där sitter en kylare med fläkt också som startar om det behövs. Framför kylaren sitter en kondensor för klimatanläggningen. Batteriet under bilen har i min modell ingen aktiv kylning alls.

12 volts-batteriet är som i vilken bil som helst och laddas av laddstationen eller av det stora batteriet. Det finns där för att driva allt i bilen utom själva elmotorn. Vidare har bilen normala däck och inte de där dyrare varianterna som finns på andra elbilar. Hjulbromsarna är vanliga skivor fram och trummor bak. Hjulbromsar som knappt används alls, inte ens när man trampar lätt på bromspedalen utan då är det först elmotorn som bromsar och trycker man mer på pedalen så går hjulbromsarna in helt omärkligt.

Allt orange i motorrummet är se-men-rör-inte-om-du-inte-vet-vad-du-gör-300-volts-högspänning. Den gröna plastmojängen i bilden på motorrummet kan delas och då kopplas tydligen all högspänning bort. I säkringsboxen inne i bilen är där en säkring med flärp att dra i för att bryta ström där också.

Elbils-Bo

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...