Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lämplig kompressor för färgspruta


Mikael63
 Share

Recommended Posts

Mikael63

För några år sedan skaffade jag en färgspruta av typ LVMP-typ. *)

Produktinformation på hemsidan och på förpackning har informationen:

Luftförbrukning 170-280 l/min

Bruksanvisningen anger 200 l/m. Rekommenderat tryck är 2,0-2,5 bar och maxtryck anges till 6 bar.

Ska man då tänka 200 l/m vid 2,5 bar eller ska man tänka 200 l/m vid 6 bar?

 

Jag har en kompressor som är för klen, en Nuair 8215040.

Den kan ge 8 bar och vad gäller luftflöde har jag på nätet hittat denna information:

Füllleistung 120 l/min
air displacement 180 l/m
Vacuum air flow 180 l/m
Flow rate 85 l/m
1 suction capacity: 180 l/min Quantity: 120 L/min

Här vet jag då inte om kompressorn ger 120 l/min vid 8 bar eller om det är 85 l/m vid 8 bar eller om det är vid något annat tryck siffrorna hör hemma.

 

Ingen av de siffrorna kommer upp till de 200 som anges i bruksanvisningen men når åtminstone upp till de 170 som står på förpackningen.

Eftersom den är för klen så skulle jag då behöva skaffa en annan kompressor, om jag ska behålla samma färgspruta. Jag har inte annat behov av att ha två kompressorer annat än för ovanstående då och vill därför inte köpa en onödigt dyr. Jag vill dock vara säker på att den jag köper inte också blir för klen.

 

Om jag kollar på en kompressor "1500 W 222 l/min" så visar det sig att avgiven luftmängd är 165 l/min och då skulle ju även den bli för klen?

Jag skulle då behöva kliva upp ytterligare, en 1800 W med avgiven luftmängd 240 l/m?

 

*) LVMP står för Low Volume Medium Pressure.

 Low volume.. hm..

 

 

Tillägg:

Jisses vilken liten cylinder det var på den kompressor jag har!

Edited by Mikael63
Link to comment
Share on other sites

jannejanne

Min erfarenhet är att fabrikanterna med EUs goda minne kan ange de mest fördelaktiga värdena för sina produkter utan invändningar, gissar

air displacement 180 l/m
Vacuum air flow 180 l/m

helt enkelt betyder slagvolym/varv, multiplicerat med varvtal/min (rättat)

Vid 2 bars övertryck minskar flödet till 1/3. Därför trycket 2 bar är tryck över atmosfärtryck. Dvs 1 bar absolut inloppsluft har blivit 3 bar absolut tryck utloppsluft. Vid konstant temperatur. dvs 60 l/min.

Men eftersom luften blir varmare så minskar flödet inte fullt så mycket.

Kan det därför 60 l/min blir ?

Flow rate 85 l/m (vid 2 bar ?)

Vill du vara helt (ganska säker) på att det kommer fungera så blir det nästan att se hur mycket ström befintlig säkring klarar, hur mycket du redan belastar säkringen med, hur mycket du har över till kompressorn. Och sedan välja kompressor.

Eftersom man kanske inte sprutar kontinuerligt kan en kompressor med stor tank vara fördelaktigt.

En tank du fyller till nånstans 6 - 8 bars tryck där kompressorn bryter följt av en tryckreducerare till tex 2 bar som ser till att du har jämt tryck till färgsprutan.

Mina 25 öre.

Edited by jannejanne
Link to comment
Share on other sites

Mikael63

Ja, min nuvarande kompressor har ingen tank alls. Om jag skaffar en ny så blir det en med tank.

Skulle jag ha en "jättestor" tank skulle jag kunna spruta "jättelänge" men måste då också vänta "jättelänge".

Och omvänt med en liten tank. Här skulle man då behöva veta/beräkna lämplig storlek. Låt säga att man ska måla ett innertak med träpaneler *). Då kanske man når låt säga 1 meter och tar tre paneler. Sedan byter man ställning/hand och tar nya 1 meter x 3 paneler. Sedan behöver man kliva ner från stegen, flytta den, klättra upp igen. Då vill man ju att kompressorn ska ha hunnit med att "fylla" tanken. I det läget har jag alltså större nytta av en mindre tank som hinner fyllas medan jag gör annat än att jag någonstans måste stå och vänta på det. Funderar på om jag ska köpa en lös trycktank i stället. En sådan som används till en hydropress, om jag hittar en som klarar 8 bar, eller om jag kan ställa ner trycket på kompressorn. Ja, jag kan ju ha en till reduceringsventil mellan kompressor och tank förstås.

 

Jo jag har en reduceringsventil men om jag ställer den på 2 bar (kompressorn ger 7 bar) så sjunker trycket till ca 1,5 bar när sprutan används. Kompressorn orkar alltså inte ens hålla 2 bar konstant.

 

Ska jag köpa en "stor" kompressor för detta ändamål kommer kostnaden att bli ungefärlig med vad det kostar att skaffa en sådan "riktig" färgspruta som arbetar mer som en pump. Dock har jag då inte tagit hänsyn till fabrikat/kvalitet hos respektive produkt.

 

*) Jag har faktiskt målat ett innertak, med den färgsprutan och den kompressorn, men den sista strykningen fick bli med roller & pensel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

jannejanne

Citat: "Skulle jag ha en "jättestor" tank skulle jag kunna spruta "jättelänge" men måste då också vänta "jättelänge". "

Ja det blir så just när du startar kompressorn. Vänta tills trycket stiger. Men det tar bara några minuter innan den är uppe i bryttryck (på min lilla kompressor med 5 liter tank)

och fördelen med tank (tror jag ) är att kompressorn jobbar även när man inte tar luft.

Så när jag behöver luft så finns det "en hel del" färdig luft i tanken. Tanken gör att kompressorn arbetar även när jag inte behöver luft ( upp till tex 7 bars tryck i tanken) vilket ger en luftbuffert till "jobbet".

 

Eftersom du klarat spruta en del redan borde en dubbelt så stor kompressor klara biffen. Tex

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-007341/

men med det priset finns det kanske bättre lösningar.

Och tänk på att du nog bör ha en oljeavskiljare före färgsprutan......med oljesmord kompresssor.

Och att du måste köpa kompressorolja, tom på olja vid leveransen !

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-007341/#tab04

 

Tänk på att med tank kommer det samlas vatten i tanken som bör tappas ur regelbundet för att minska korrosionen (rosten) på tankens insida.

Konsekvenserna om en rostig tank spricker är förödande. Troligen klara man sig dock genom att den rostar hål i botten innan tanken "SPRICKER". #

Har sett just detta, hål i botten på gammal kompressortank.

"Det blev inget tryck för det pös ut luft under tanken hela tiden"

 

# Exempel 1: Tanken (vertikal) sprack i en vågrätt svets runt om. Ovandelen på tanken försvann ut genom taket där det i taket fanns ett precis lagom hål för tanken att försvinna ut genom. (vilken tur att det fanns ett hål just där !)

Exempel 2: En del av tanken gick genom en vägg och genom vattenbehållaren på toastolen på andra sidan väggen som krossades. Tankdelen liggande på golvet framför toastolen.

Som tur var fanns ingen på toaletten när tanken sprack.

 

Edited by jannejanne
Link to comment
Share on other sites

Mikael63
15 minuter sedan, skrev jannejanne:

Citat: "Skulle jag ha en "jättestor" tank skulle jag kunna spruta "jättelänge" men måste då också vänta "jättelänge". "

Ja det blir så just när du startar kompressorn. Vänta tills trycket stiger. Men det tar bara några minuter innan den är uppe i bryttryck (på min lilla kompressor med 5 liter tank)

och fördelen med tank (tror jag ) är att kompressorn jobbar även när man inte tar luft.

Så när jag behöver luft så finns det "en hel del" färdig luft i tanken. Tanken gör att kompressorn arbetar även när jag inte behöver luft ( upp till tex 7 bars tryck i tanken) vilket ger en luftbuffert till "jobbet".

Jodå, jag vet mycket väl hur detta fungerar :)

 

 

16 minuter sedan, skrev jannejanne:

Precis. Denna bör klara biffen men blir då lite i överkant, för just det jobbet. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...