Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta mappar och mail mellan olika versioner av Thunderbird

Rekommendera Poster

Jag har två datorer där jag använder A3 webbmail tillsammans med Thunderbird. Jag använder en gammal version av T-bird och upptäckte

att jag inte kunde skicka mail med T-bird pga av man hade bytt mailservrar, men jag kan ta emot mail. Installerade senaste versionen av

T-bird på den ena datorn och då fungerar det att både skicka och ta emot mail. På den gamla versionen har jag flera mappar med mail som

jag skulle vilja flytta till den nya versionen, men hur gör man det ? Jag har använt Mozbackup flera ggr tidigare för att flytta mappar och mail

mellan datorerna men till den nya versionen verkar det inte fungera.

Bifogar en länk där man kan se vilka servrar man ska använda. Vet ej om länken fungerar, annars kan man googla på läsamailen.nu-a3

https://xn--lsamailen-v2a.nu/index.html

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal version av Thunderbird?

Normalt sett är det "bara" att lägga in (lokala) mappar i thunderbirds struktur, starta om och så finns de där...
fast om du installerat över är frågan om dina gamla mappar finns kvar på datorn, var de finns?

Och sedan beror det även på hur du synkroniserat dina mail. Har du haft lokala mappar i Thunderbird, hämta epost via POP3, eller har du synkroniserat allt via IMAP.

Testade med lokal mapp på min installation av Thunderbird. Skapa en lokal mapp "test", kopierade den i utforskaren, döpte till test2 (två filer)  och det fungerade. Vid omstart av Thunderbird en ny mapp vid namn test2. 

bild.png.0b528b683f0158b13e9151a8f2e0b741.png

Dvs i enklaste av världar, kopiera bara in dina mappar (både "test" och "test.msf") till din profil i Thundebird

AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

det är i praktiken exakt en liten del av det MozBackup gör.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den version jag använt tidigare är från 2014 version 24.3.0 Den nya versionen

är den senaste jag hittat, 78.12.0

Det enda jag behöver är att spara dom gamla mailen jag hade i den tidigare versionen

och dom finns på den andra datorn. Jag skulle gärna behålla den gamla versionen

om jag bara visste hur man får utgående mail att fungera.

Redigerad av Hans54
Länk till inlägg

Leta reda på din profil i Thundebird och se om du hittar dessa mappar.

Öppna utforskaren, skriv %appdata% i adressfältet.

Öppna mappen Roaming -> Thunderbird -> Profiles och se om du under din profil, i mappen Local folders (exempelvis), kan hitta dina datafiler (namnen matchar namnet på mappen i Thunderbird).

Testa att kopiera över ett av dessa par av filer till nya datorn. Kan fungera men jag garanterar inget.

Länk till inlägg
56 minuter sedan, skrev Hans54:

om jag bara visste hur man får utgående mail att fungera.

Hur ser fönstret Kontoinställningar ut i en så gammal version?

Länk till inlägg

Jag kan ha missat något i frågeställningen men det normala när man uppdaterar Thunderbird (m.fl.) är att man gör just det och inte att man installerar den nya versionen "vid sidan om". Då behövs normalt inga mappar och brev flyttas/kopieras.

Länk till inlägg
40 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag kan ha missat något i frågeställningen men det normala när man uppdaterar Thunderbird (m.fl.) är att man gör just det och inte att man installerar den nya versionen "vid sidan om". Då behövs normalt inga mappar och brev flyttas/kopieras.

Dom är inte installerade "vid sidan om", dom är installerade på två olika datorer. Läs tidigare inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Hans54:

Så här ser det ut

Observera att din mejladress syns i de två första bilderna. Om du låter dem vara kvar så håll koll på om du får mejl som kan vara försök att lura dig t ex därför att den personen vet att du har problem med dina mejl.

Sista bilden är den som är intressant när du har problem med att skicka mejl. Kan du jämföra inställningarna där med motsvarande i den andra datorn?

Generellt bör man ju undvika att skicka okrypterat (port 25).

Länk till inlägg

Först ska ja bara påminna dig om att dina uppgifter syns för allmän beskådning, men det vet du hoppas jag.

Sen vet inte jag om versionerna mellan TB är kompatibla på det sätt du använder TB, har aldrig testat det så.

Har du testat att helt enkelt skicka dina mail från gamla TB til nya?

Sedan blir jag nyfiken på varför sändservern är helt oskyddad, okrypterad, använder en okrypterad port, inte speciellt bra.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur tar man bort bilderna, kan du fixa det Cicilia

Att skicka mail från gamla TB är ju precis det som inte går.

Dom här inställningarna är dom som jag alltid haft, det enda som

är ändrat några ggr är servrarna.

Redigerad av Hans54
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du trycker på soptunnan för varje bild du vill ta bort.

1013759345_TabortbilagaiEforum.thumb.png.3b8a192cc38156a01abf06558a448e10.png

Ett exempel. Men när jag vill maskera mitt namn, som är betydligt ovanligare än ditt, kopierar jag bilderna i Paint och där suddar jag ut eller kladdar med färg över namnet.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Du kan ta bort bilderna själv, öppna ditt inlägg för redigering, längst ner i rutan där dina bilder finns för uppladdning, ser du också en lite papperskorg, klicka på den vid varje bild, då ska bilderna försvinna både i den rutan och i inlägget, klicka på Posta redigerat ämne, så ska det vara klart. bifogar en bild på det.

sshot-242.png.72a88058514a127dc39b2130200905e6.png

Ser att mbgtmari hann före :thumbsup:

Beträffande att skicka från gamla till nya, så läste jag nog lite fort.

Har du testat att ändra på serverinställningarna som dom är samma som på nya som tydligen fungerar?

Men antar att du kanske har gjort det?

Länk till inlägg

Dom är inte installerade "vid sidan om", dom är installerade på två olika datorer. Läs tidigare inlägg

Okej, jag tolkade:

2021-08-05 12:02, skrev Hans54:

På den gamla versionen har jag flera mappar med mail som

jag skulle vilja flytta till den nya versionen

Som det stod, från en äldre version till en nyare version men det var alltså frågan om "från den ena datorn till den andra datorn".

Länk till inlägg

Att skicka mail från gamla TB är ju precis det som inte går.

Dom här inställningarna är dom som jag alltid haft, det enda som

är ändrat några ggr är servrarna.

Just det, så hur är inställningarna i nya TB där du kan skicka.

Länk till inlägg

Jag har fått det att funka med den gamla versionen, jag behövde bara ändra portar.

Men eftersom jag inte vet hur man för över mappar och mail från den gamla till

den nya versionen så kan jag inte använda den. Om någon vet så skriv gärna, jag

tyckte den nya versionen såg bättre ut.

Länk till inlägg
11 minuter sedan, skrev Hans54:

Men eftersom jag inte vet hur man för över mappar och mail från den gamla till

den nya versionen så kan jag inte använda den. Om någon vet så skriv gärna, jag

tyckte den nya versionen såg bättre ut.

Monshi försökte beskriva det förut:

8 timmar sedan, skrev Monshi:

Leta reda på din profil i Thundebird och se om du hittar dessa mappar.

Öppna utforskaren, skriv %appdata% i adressfältet.

Öppna mappen Roaming -> Thunderbird -> Profiles och se om du under din profil, i mappen Local folders (exempelvis), kan hitta dina datafiler (namnen matchar namnet på mappen i Thunderbird).

Testa att kopiera över ett av dessa par av filer till nya datorn. Kan fungera men jag garanterar inget.

Var tar det stopp i den beskrivningen, vad är det som inte går att göra?

Länk till inlägg

Mapparna ligger ju på två olika datorer, hur ska jag föra över dom, med USB-minne ?

Länk till inlägg

Ja, USB-minne fungerar bra om du inte har lyckats få till ett lokalt nätverk så att en av datorerna kan se hela eller delar av innehållet i den andra datorn.

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev Monshi:

Har du haft lokala mappar i Thunderbird, hämta epost via POP3, eller har du synkroniserat allt via IMAP.

Kan ha missat det men jag ser inget svar på frågan från Monshi. Hanterar du e-posten med IMAP och har flyttat en del e-post till en lokal mapp i datorn så kan du flytta tillbaka till en mapp i strukturen på servern. Då synkas de sedan till den andra datorn, förutsatt att du konfigurerat för IMAP där också, och sen kan du flytta till en lokal mapp i den datorn.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...