Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrifterna fastnar i utskriftskö


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Mina utskrifter fastnar i utskriftskön i skrivaren. Jag vill att de hamnar på papper förstås. Jag försöker skriva ut från ett tvåmans nätverk som synes av bifogad illustration. Skrivaren är direktkopplad till den stationära datorn Dell, se bilden till höger. Som synes har jag gjort två utskriftsförsök av samma dokument - men som sagt, de hamnar bara i utskriftskö.

 

Från Dell-datorn kan jag utan problem skriva ut dokument som ligger på bägge datorerna. Från min bärbara dator, HP (Hewlett Packard), kan jag inte skriva ut alls, då de som sagt bara hamnar i utskriftskö. Drivrutinerna till skrivaren är förstås installerade på båda datorerna. Brandväggen Defender blockerar inte. DELL-datorn huserar Windows 10 och HP-datorn Windows 7.

 

Slutligen vill jag meddela att under Nätverk i Utforskaren redovisas båda 'DELL' och 'HP' på DELL-datorn men bara 'HP' på HP-datorn! Dessutom: Den bifogade bilden visar HP-datorns innehåll när jag dubbelklickar på den markerade skrivaren med grön bock.

 

Men huvudfrågan är alltså: Varför hamnar dokumenten bara i utskriftskön när jag försöker skriva ut från HP-datorn?

My-Network.png

Redigerad av dosman
Justerat trådrubriken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • dosman changed the title to Utskrifterna fastnar i utskriftskö

Att skriva ut från flera datorer.   Som du försöker dig på .

 

Dator A har ....installera  till rätt driv rutiner till  skrivare ! 

Dator B ska rätt installera  driv rutiner 

 

Obs skrivare A måste  alltid  vara på slagen 

Skrivare A bör ge tillstånd att för dator B 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte router hemma som du kan ansluta skrivaren till, en router som kan dela ut den i nätverket? Då måste du inte ha en dator igång för att kunna skriva ut och delningen blir enklare.

 

Kontrollera dina nätverksinställningar på båda datorerna. Att HP-datorn delar ut skrivaren, att Dell-datorn är med i samma nätverk och tillåter delade resurser. En guide

https://support.microsoft.com/en-us/windows/share-your-network-printer-c9a152b5-59f3-b6f3-c99f-f39e5bf664c3

 

Om du följt guiden, eller liknande, tidigare testa att avinstallera skrivaren och installera om den på den bråkande datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Surfen tog slut i går just när jag skulle posta. Och det är inte mitt fel. Blev tvungen fabriksåterställa Windows 10... Men nu när jag från HP-datorn via högerklick på Nätverk i Utforskaren väljer "Anslut nätverksenhet" vill ansluta till den andra datorns mapp \\Spire\d poppar det upp den dialogruta som kräver Nätverkslösenord! Sådant har jag inte! (Köper man det på Internet...) Jag skriver in sådana lösenord jag brukar använda till annat, men inget accepteras...

 

Så med andra ord har situationen förvärrats. Det är nu ännu längre väg till lösningen att kunna nå min skrivare från BÄGGE datorerna. Så hur f-n gör man med kravet på nätverks-lösenord? Det är Windows 7 som kräver det. Windows-10 kräver inget lösenord däremot.

 

Men för övrigt vill jag veta exakt hur man gör för att dela ut en skrivare. En hårddisk eller en mapp är ju lätt att dela ut. Men problemet med nätverkslösenord har högsta prioritet!

 

Anslut-nekat.png

Redigerad av dosman
Glömde bifoga bild! Sedan slocknade modemet mitt i allt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-05 09:11, skrev dosman:

Mina utskrifter fastnar i utskriftskön i skrivaren. Jag vill att de hamnar på papper förstås. Jag försöker skriva ut från ett tvåmans nätverk som synes av bifogad illustration. Skrivaren är direktkopplad till den stationära datorn Dell, se bilden till höger. Som synes har jag gjort två utskriftsförsök av samma dokument - men som sagt, de hamnar bara i utskriftskö.

 

Från Dell-datorn kan jag utan problem skriva ut dokument som ligger på bägge datorerna. Från min bärbara dator, HP (Hewlett Packard), kan jag inte skriva ut alls, då de som sagt bara hamnar i utskriftskö. Drivrutinerna till skrivaren är förstås installerade på båda datorerna. Brandväggen Defender blockerar inte. DELL-datorn huserar Windows 10 och HP-datorn Windows 7.

 

Slutligen vill jag meddela att under Nätverk i Utforskaren redovisas båda 'DELL' och 'HP' på DELL-datorn men bara 'HP' på HP-datorn! Dessutom: Den bifogade bilden visar HP-datorns innehåll när jag dubbelklickar på den markerade skrivaren med grön bock.

 

Men huvudfrågan är alltså: Varför hamnar dokumenten bara i utskriftskön när jag försöker skriva ut från HP-datorn?

My-Network.png

Ska se om jag kan bena ut hur du har det kopplat.

 

Enligt din högra bild så har du din "Dell" dator, som då är en stationär dator?

 

Och du har din skrivare kopplad mot denna Dell, via blåtand eller USB anslutning?

 

Du har också en bärbar dator "HP", hur är den kopplad?

Går att tolka som att den är kopplad mot den stationära "Dell" ?

 

Och du kan inte skriva ut från denna HP dator; då hamnar utskriften bara i utskriftkö?

 

Och du säger att Drivrutinerna för denna Brotherskrivare är installerad i bägge datorerna?

 

Om skrivaren har kontakt/syns med Dell datorn, och fungerar att skriva ut från, så ska ju skrivaren synas även i Hp.

Antar då att du har testat att starta om skrivaren? För du har kommunikationsproblem mellan skrivaren och din Hp dator, därför hamnar utskrifterna i kö.

 

Går inte att se vad som styr kopplingen mellan skrivaren och din HP dator?

Som Monshi frågar/undrar, om du har en router, finns det ett lan nätverksuttag på den, då kan du koppla HP datorn till den, så borde problemet lösa sig?

Möjligt att det går med en USB splitter också, att då koppla bägge datorerna till skrivaren, men är inte säker på funktonen.

 

Att koppla en skrivare direkt till en dator, är sällan ett problem, det gör man enklast med en USB kabel.
Däremot att koppla till ytterligare en dator mot denna skrivare, brukar ibland krångla till. Det är därför vi frågar och undrar hur du har kopplat?

 

Bilderna visar en del men inte allt tyvärr.

 

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, herr Laso, det var åtskilligaa frågor! De kräver resten av natten att besvara! Först något som förvånande mig: När jag köpte den stationära datorn trodde jag den hette 'Spire', ty så stod det på den interna DVD-spelaren. Men i och med nätverksstrulet fick jag för några dagar sedan veta att den faktiskt heter 'DELL 1704FPT' (Se bild i inledande tråd). En positiv överraskning med andra ord.

 

Så till dina frågor. Först själva hopkopplingen av prylarna:

Datorerna är ihopkopplade med en vanlig nätverkskabel (ingen med omkastade tåtar som man använde förr när man kopplade ihop två datorer). Skrivaren är kopplad till DELL-datorn med en standard skrivare-USB kabel, som förresten också kan användas till att koppla ihop bildskärmar med USB-uttag till en dator. Detta kanske inte alla visste. Jag har en sådan skärm med USB-uttag!

 

Du skriver:
"Och du kan inte skriva ut från denna HP dator; då hamnar utskriften bara i utskriftkö?"

 

Jag svarar:
Det stämmer!

 

Du skriver:
"Och du säger att Drivrutinerna för denna Brotherskrivare är installerad i bägge datorerna?"

 

Jag svarar:
Inte nu längre efter fabriksåterställning av DELL-datorn! Men datorn hittade omedelbart Brother-skrivaren, så de behövde jag inte installera. HP-datorn har inga drivrutiner för skrivaren. De tog jag bort! De gjorde ändå ingen nytta! Fråga: Kan den inte använda DELLs drivrutiner? Måste de finnas på BÅDA datorerna?

 

Du skriver:
"Om skrivaren har kontakt/syns med Dell datorn, och fungerar att skriva ut från, så ska ju skrivaren synas även i Hp."

 

Jag svarar:

Om det vore så väl! Nej, skrivaren syns inte på HP-datorn. (Då hade jag ju inga problem om den syntes!)

 

Du skriver:
"Som Monshi frågar/undrar, den router du använder, finns det ett lan nätverksuttag på den"

 

Jag svarar:
Monshi säger inte att jag använder router! Om jag använde en router så hade jag väl avbildat den i bilden i mitt första inlägg! Nej, och åter nej; jag ANVÄNDER ingen router, däremot HAR jag en (telia) router - på hatthyllan i tamburen!

 

Du skriver:
"Att koppla en skrivare direkt till en dator, är sällan ett problem, det gör man enklast med en USB kabel."

 

Jag svarar:
Där träffar du huvudet på spiken! Det är just vad jag gör!

 

Efter jag postat detta inlägg kommer jag att bjuda på hur jag löste mitt lösenordskravproblem för att kunna ansluta till nätverket från HP-datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dialogruta som kräver lösenord -> LÖST! Jag bjuder på lösningen så att andra med eventuellt samma problem har nytta och glädje av lösningen!

 

HP-datorn (Sökvägen är lika i Windows 7 och Windows 10):

 

Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverks- och delningscenter -> Avancerade delningsinställningar

 

Längst ned på sidan:

"Lösenordsskyddad delning:"

( ) Aktivera lösenordsskyddad delning

(x) Inaktivera lösenordsskyddad delning


Och så här kommer jag åt skrivaredelningen:

 

- Skriver 'skrivare' (utan citattecken) i sökrutan i Aktivitetsfältet

 

- Vid 'Bästa matchning' väljer jag 'Skrivare och skannrar'

 

- Väljer min skrivare med ett musklick

 

- Bland de tre alternativen väljer jag 'Hantera'

 

- Väljer 'Egenskaper för skrivare'

 

- Klickar på fliken 'Delning'

 

- Bockar i rutan 'Dela ut den här skrivaren [x]

 

- Trycker [OK]

 

(Det finns inget bock-tecken på tangenbordet så ni får acceptera kryss [x] i ovan beskrivning!)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev dosman:

Inte nu längre efter fabriksåterställning av DELL-datorn! Men datorn hittade omedelbart Brother-skrivaren, så de behövde jag inte installera. HP-datorn har inga drivrutiner för skrivaren. De tog jag bort! De gjorde ändå ingen nytta! Fråga: Kan den inte använda DELLs drivrutiner? Måste de finnas på BÅDA datorerna?

 

Varje dator måste ha egna drivrutiner som gäller för skrivaren. Sen måste datorn vara ansluten till skrivaren på något sätt.

Annars blir det kommunikationsproblem, med följd av att utskriften kan fastna, då utskriften inte vet var den ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade inte tagit bort skrivarens drivrutiner på HP-datorn trots allt.

 

Brotherskrivaren redovisas och har grön bock på båda datorerna. Men trots det så vägrar HP-datorn att visa skrivaren under Nätverk i Utforskaren! DELL-datorn visar skrivaren i Utforskaren som synes på bifogad bild! (Namnet SPIRE = DELL) Vad har du för förslag nu då, hur går man vidare?

Networks-DELL-HP.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mirakel har inträffat! Efter en omstart så syns plötsligt skrivaren under Nätverk i Utforskaren på HP-datorn! Bifogar bevis. 'Smolken i bägaren' är att det ändå inte går att skriva ut från HP-datorn...

HP-Nu-syns-skrivaren.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara problemet. Så här står det längst ned i bifogad bild:

image.png.825c30b3f59410d7ebb73c1025287764.png

"Om den här skrivaren delas med användare som använder andra Windows-versioner, bör du installera ytterligare drivrutiner så att de anvandarna inte själva behöver söka efter drivrutiner när de ansluter till den delade skrivaren."

image.png.f7b6f5c320ff8051df79283c9d6367b0.png
Jag klickade på knappen [ Ytterligare ] och ser att 64-bitars drivrutin saknas. DELL-datorn har just ett 64-bitars Windows. Jag har tidigare hämtat en 64-bitars, men när jag försöker installera den får jag upp dialogrutan att den inte är kompatibel... Var hittar jag en drivrutin som passar? Den jag har är ju uttryckligen gjord för Windows 10! 'Versioner i versioner'?

image.png.2947b324fb3b5d9e48677c54acd01913.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ansluta skrivaren direkt till datorn som utskrifterna fastnar i. Då borde Windows automatiskt hämta rätt drivrutin.

 

Sedan undrar jag lite hur datorerna är uppkopplade. Har du kabel direkt mellan dem? De är inte anslutna via Telias router?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Monshi:

Sedan undrar jag lite hur datorerna är uppkopplade. Har du kabel direkt mellan dem? De är inte anslutna via Telias router?

 

12 timmar sedan, skrev dosman:

Jag svarar:
Monshi säger inte att jag använder router! Om jag använde en router så hade jag väl avbildat den i bilden i mitt första inlägg! Nej, och åter nej; jag ANVÄNDER ingen router, däremot HAR jag en (telia) router - på hatthyllan i tamburen!

 

12 timmar sedan, skrev dosman:

Så till dina frågor. Först själva hopkopplingen av prylarna:

Datorerna är ihopkopplade med en vanlig nätverkskabel (ingen med omkastade tåtar som man använde förr när man kopplade ihop två datorer).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Monshi:

Delningen blir nog mycket enklare om du kopplar via routern.

Ts använder ett 4G-modem via USB direkt ansluten till en av datorerna. Jag antar att det då blir knepigt att nyttja en gateway från Telia?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ts använder ett 4G-modem via USB direkt ansluten till en av datorerna. Jag antar att det då blir knepigt att nyttja en gateway från Telia?

 

Mmh, det har du nog rätt, jag som missat.

Men på bilderna tycks det som att den ena datorn är Windows 10, andra Win vista eller äldre?
Övriga resurser, filer, går att del?

En sak har jag sagt bra ivartfall, anslut skrivaren direkt till strulande dator och testa installera om drivrutinen. Kanske även testa ändra delning åt andra hållet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@dosman vilken typ av 4G modem är det du använder när du surfar, gäller detta modem båda dina datorer?

Den telia router du har på hylla, går den att använda som du har det idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Mmh, det har du nog rätt, jag som missat.

Men på bilderna tycks det som att den ena datorn är Windows 10, andra Win vista eller äldre?

 

2021-08-05 09:11, skrev dosman:

DELL-datorn huserar Windows 10 och HP-datorn Windows 7.

😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev 8 aug 2921 @ 17:02
"Testa att ansluta skrivaren direkt till datorn som utskrifterna  fastnar i. Då borde Windows automatiskt hämta rätt drivrutin."

 

Mitt svar:
Jag KAN ju redan skriva ut från HP-datorn om USB-datakabeln från skrivaren är ansluten direkt till HP-datorn! Om HP-datorn däremot är indirekt ansluten, alltså via DELL-datorn, så går det INTE att skriva ut från HP-datorn. Tydligare går det inte att förklara! Jag behöver alltså inte, som du föreslår, låta Windows söka efter en drivrutin på Internet. En överloppsgärning!

 

Jag tror att problemet bottnar i olika Windowsversioner och dessutom med olika antalet bitar! Windows7 har 32-bitar och Windows10 har 64-bitar! Så jag lägger därför ned tråden! Jag nöjer mig med att jag från Windows-10 maskinen ju ÄNDÅ kan skriva ut från båda datorerna! Det är ju DET som är det viktigaste! Alltså ännu en gång: Vill jag skriva ut eller hämta ett dokument på Windows-10 maskinen som är direkt kopplad till skrivaren så gör jag det! Vill jag skriva ut eller hämta ett dokument på Windows-7 maskinen som INTE är kopplad till skrivaren så gör jag det - via tvåmansnätverket!

 

Sedan skriver du också: "Delningen blir nog mycket enklare om du kopplar via routern." Jag håller fullständigt med. Men jag vill undvika YTTERLIGARE en apparat som kräver ett uttag i väggen (230 volts-uttaget i väggen). Jag har inte plats för ännu en klumpig extern ström-försörjning, som ju de flesta routrar ha.

 

Bygg in skiten i apparaten! Visst, den blir några hektogram tyngre, men vad f-n spelar det för roll när den bara ska stå på skrivbordet. Nej, inte Windows Skrivbord utan det fysiska som brukar ha fyra ben. Min skrivare har inbygd strömförsörjning, min bildskärm också, likaså min skanner.

 

Monshi skriver också:
"En sak har jag sagt bra ivartfall, anslut skrivaren direkt till strulande dator och testa installera om drivrutinen. Kanske även testa ändra delning åt andra hållet?"

 

Mitt svar:

Jag har redan delat ut skrivaren i båda datorerna! Det hjälper inte.

 

@ Laso:
"vilken typ av 4G modem är det du använder när du surfar, gäller detta modem båda dina datorer? Den telia router du har på hylla, går den att använda som du har det idag?"

 

Mitt svar:

Jag använder 3G-modem. 4G-modemet har jag ju skickat tillbaka! Jag har inte testat att ansluta routern. Den får stå i sin originalkartong i hatthyllan!

Redigerad av dosman
Tagit bort ful radbrytning!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...