Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows Installer.


Solspindeln
 Share

Go to solution Solved by Solspindeln,

Rekommendera Poster

1939305411_WindowsInstaller.JPG.f2a209d0aa5e40b343b5645f9b09811f.JPGNär jag försöker installera något i Windows 7 pro så kommer detta meddelande:

Med all säkerhet är det självförvållat... för länge sedan.

Har nån tips hur jag rättar till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en .msi-fil du försöker installera? Har du valt att spara filen i din dator, t ex i hämtade filer, när du laddat ner den, och har du därefter högerklickat på filen och valt Kör som administratör? Jag har tagit dessa frågor från Cecilias svar 2013 i Hanses länk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, Mbgtmari... Jag kämpar för att få bank-id att fungera på W7:an, men det blir samma meddelande på alla .msi-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att lägga ut den på skrivbordet och köra som admin... men Nopp... provade med: net user administratör /active:yes... icke...

UAC: står på "noll". Inga "registerrensninsprogram" (förutom CCleaner,s).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Den här länken ger svar  på samma fråga kanske stämmer för dig också

HANS...

Av... "någon anledning..." kunde jag inte se Cecilias och BackupJoes frågor... alla länkarna "svarade" inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Solspindeln:

Jag kämpar för att få bank-id att fungera på W7:an

Vilken bank gäller det? Handelsbanken t ex skriver Observera!  Den 14 januari 2020 upphörde Microsofts support för Windows 7. Den senaste versionen av BankID fungerar inte om du har Windows 7. Det går fortfarande bra att logga in utan sladd, om du har en webbläsare som uppfyller våra systemkrav.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjalp-och-support/hjalp-bankid-pa-kort 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kom jag närmare en Lösning...! På W10 fungerar bank-id, men med 7:an ska jag naturligtvis kolla upp.

Det är detta "motstånd" till .msi-filer som kvarstår.

Konversationen här har aktualiserat minnet, om att jag "hittade ett smörgåsbord" med inställningar, med ?.msc, i en "yr" period, och kan (HAR!) fibblat där. Vilket jag undviker numera.

OM... jag gör något större någonstans, så filmar jag bildskärmen. Men allt går inte att backa tillbaka, så jag är Mycket restriktiv. Vet att 1 och 2 går Bra, men vid 3... utbryter "stor förvirring"... sååå

Det skulle vara Tacksamt att kunna komma med lösningar och inte bara problem, och hittar jag "problemet" så lägger jag in det här.

... DET VAR... Windows Installer... som retade mig med sina "kommentarer"... numera Vis av skadan så...

mmm... men jag Ska ta "överhöghet" av den! men det får bli på en "träningsburk"... Filmat.

(mycket bla.bla.bla. men det låg uppdämt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det glädjer mig att du har en W10-dator också för hur mycket man än tycker om W7 så stödjer ju inte Microsoft den längre. Är det bara i W7-datorn du har problem med .msi-filer? I så fall beror det på något du ändrade i registret där. (Du har förresten inte missat något väsentligt i Hanse-länken. BackupJoe frågade om frågeställaren använde Windows Pro eller Home eftersom Pro var gjort för företag och ett företag kan ändra policyn i datorn. Frågeställaren använde Home. Men både du och jag är ju privatägare till vårt Windows Pro så är det något som ändrats där är det vi själva som har gjort det.)

 

Jag drar mig inte för att ändra i registret när det gäller t ex CCleaner. Där plockar jag med jämna mellanrum bort deras nya Driver Update-feature så jag ska slippa se den genom att dubbelklicka på alla DriverUpdates så jag kan sudda ut siffran 1 och skriva 0 (noll) istället.

1449599488_DriverUpdateCCleaner.png.a7b8f7e4d689635e0e0bf4cf570c15da.png

Däremot skulle jag aldrig ge mig på Windows UAC. Vad menar du med att «UAC: står på "noll"»? https://www.wikihow.com/Turn-Off-User-Account-Control-in-Windows-7

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo, UAC:n är ställd i botten (noterar/reagerar inte), har alltså ingen påverkan på vad jag gör, (den hade åsikter om nästa allt, vilket är Bra! men den var "inte min cup of tea" (för nära släkt med Installer). Känner att jag kan vara fööör "svart-vit", ska prova att ställa upp den ett hack...

CCleaner regget är ett Bra tips! Som kan användas på andra, (IObit-uninstaller kan vara påträngande!) CCleaner sköter sig regelmässigt.

Alla typer av "system care" undviker jag noga! DE kan röra till det...

En rekommendabel Brandvägg till 7:an är Private Firewall, den håller koll på Hela Datorn och dess förehavanden... kaaan vara nog så tjatig och frågar om "ALLA" processer om de tillåts... men efter lång tid så är det en Älskling! Den ersätter UAC:n och "lätt" att ställa in. Windows 10 ville inte ha den... meeen jag ska nog lura dit den (filmat!).

Jag har inte kollat upp .msi:na ännu, men återkommer.

 

Vill VERKLIGEN:pfasmiley:SÄNDA MÅNGA TACK :thumbsup: :thumbsup:! till ALLA ER som levererar LÖSNINGAR! på problem som annars kan Snedvinkla! tillvaron. Datorn betyder Mycket idag...

Det vi gör för andra... observeras... och kommer Garanterat tillbaka.

Jag är inte religiös... men Vet, att det är en Universell Lag. Hur skulle vi annars lära oss...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du ihåg om du har gjort några ändringar i Group Policy, gpedit.msc? Där finns bl.a. inställningar för Windows Installer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! NÄä... jag gör inte det... men det finns ett svagt "sus" att så kan ha skett... inga detaljer, men en känsla kommer av "Group Policy"... gpedit.msc var en av de "smörgåsbord" jag fick nos på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Solspindeln! Jag måste erkänna att jag är skeptisk till Privatefirewalls förträfflighet. Själv använde jag Windows egna brandvägg i Windows 7 och fortsatte med samma brandvägg efter att jag hade uppgraderat Windows 7 till Windows 10. Jag har alltid känt mig tillräckligt skyddad och aldrig råkat ut för något. Privatefirewall utvecklas inte längre men kan laddas ner från majorgeeks https://www.majorgeeks.com/files/details/privatefirewall.html

Har du läst alla kommentarer där, t ex  Meesos (a year ago)? « I DON'T recommend this firewall for three reasons. For starters, it can block "system behavior" and even after uninstalling with a registry cleaner, that application which you may have accidentally overlooked and was blocked can't be unblocked despite deleting any reference to the application in PF settings.

 

The second reason is it can give you a false sense of protection. I thought it was working to protect me when in fact it wasn't. I was left exposed. How I came across this was that I needed to disconnect from the internet and the red button no longer blocked internet access when in the past it did. I proceeded to test further and the same results happened when I tried to block an application and unblock or have an application prompt me for access.

 

The third reason is this application has been abandoned for more than 5 or 6 years. The current company won't even talk to you. PF was good but buggy so they just abandoned it without any notice. »

P.S.

Här står det om gpedit i Windows 7
https://www.utilizewindows.com/user-account-policies-in-windows-7/

och i Windows 10
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.736347/windows-10-home-grupprinciper

och om UAC-konfiguration i Windows 7

https://www.utilizewindows.com/uac-configuration-in-windows-7/

Här finns rubriken Group Policy Settings Related to UAC

Redigerad av mbgtmari
Feltryck på bokstaven ö i stället för o.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Jo, UAC:n är ställd i botten (noterar/reagerar inte), har alltså ingen påverkan på vad jag gör, (den hade åsikter om nästa allt, vilket är Bra! men den var "inte min cup of tea" (för nära släkt med Installer). Känner att jag kan vara fööör "svart-vit", ska prova att ställa upp den ett hack...

Jag föreslår att du ställer det på rekommenderat värde för det är känt att andra inställningar ibland orsakar problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Mbgtmarie, Tack för tipsen! De har den info. som är Intressant. gpedit.msc och secpol.msc var/ÄR!! just de "honungsfällor" som fick snålvattnet att rinna... men numera Avstår att peta i (nästan), alla år (3? med denna) utan att behövt ominstallera!... DATAGUDEN gillar nog mig och det är Ömsesidigt!!!

...har hört negativa utsagor om PF... min erfarenhet av den, är inte det. Det har under åren visat sig genom att trots min Ohejdade Nyfikenhet...! aldrig svikit i skyddet.

I en lätt frustration så tog jag bort .msi-filerna: "man kan inte få allt"... men ska ta ner nya och testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej! Cecilia, jag ska göra det. Har Accepterat... att stora system interagerar, och att vad jag gör "här", både  kan och får, följdverkningar i ett långt borta "där".

Já trodde att jag var bättre i orsakssamband... men när jag fick se att ÅNK (Åldersbetingad Nedsättning av Korttidsminnet) och CRAFT (Cant Remember A ****ing Thing) fanns beskrivna... föll polletten ner.

Redigerad av Solspindeln
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du @Solspindeln försöker att installera något som inte går. Om det handlar om att du inte kan installera BankId i ditt Windows 7.

 

Precis som @mbgtmari säger här ovan med sin länk, så går det inte att installera BankId i Windows 7, utan du måste ha ett senare operativ.

 

Som @Cecilia också säger, ställ gärna in UAC på rekommenderat, så ger det mest skydd.


Att pilla i GPEDIT.msc, om du inte vet vad du letar efter, är inte att rekommendera, så lätt att något blir fel.

 

Läs gärna vad BankId - Support säger om detta med att använda BankId i sin dator, och några olika tekniska svar på frågor.

 

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Laso. Det stämmer vad du "säger"... det har varit (i kraftigt avtagande...) en halsstarrighet hos mig, ett "behov att det ska vara på mitt sätt...".

Forumet har varit en Högskola! i hur det ÄR! med alla Balanserade och Knivskarpa inlägg, som hjälpt STORT! Flera gånger utan att behövt fråga! Svaren har redan funnits här...

Nu ska jag avsluta "rundsurret" och bara komma med Reella frågor och svar. Känner en "tillsägelse" på gång...

Det är ett "Stort ?" varför, att själv "surra", men när det gäller "andra"... KOM TILL SAKEN... Tid=Liv...

Men det är ett annat Forum.

Japp! Råden ska följas!

 

Som redan skrivits: Forumet är en Högskola...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jubel och Handklappningar! Med lite "handfast hjälp" löste det sig, det var "jag" som avaktiverat Trusted Installer... 

 

Tack till Alla!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...