Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

18 gratisprogram som skyddar din dator från näthot


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Kan inte tänka mig att dessa gratisprogram ska göra jobbet bättre än Windows Defender, som visserligen inte heller kostar något. Men jag utgår ifrån att någon slags kostnad får man betala för operativsystemet när man köper sin dator, även om det står att det följer med "gratis".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Tomas E:

Kan inte tänka mig att dessa gratisprogram ska göra jobbet bättre än Windows Defender, som visserligen inte heller kostar något.

Nog finns det program i den listan som gör andra saker som är säkerhetshöjande än vad Defender kan göra, t ex Malwarebytes och VirtualBox.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade hem och installerade Malwarebytes gratisversion. Jag blev tillfrågad om att installera ett tillägg för webbläsare som ska ge extra skydd. Detta program får tillgång till all min webbtrafik samt mina nedladdningar. Verkar som att de har möjlighet att spionera lite samtidigt. 🤨

 

Körde för övrigt en sökning och inga hot upptäcktes.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag artikeln rätt när det står att man av misstag kan ladda hem betalversionen, och att köpet därmed skulle vara tvingande? Måste man inte i vanlig ordning betala med kort eller PayPal för att kunna använda den? Jag har mycket svårt att se att man skulle kunna "köpa" programmet av misstag.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det står väl ingenstans?

Nej, men det är konstigt formulerat. Det  kan inte finnas någon anledning att vara rädd för att man får betala av misstag. Men det som i och för sig kan hända är att man inte hittar nån gratisversion, och köper programmet av den anledningen. Fast den version jag laddade hem får jag ju prova gratis i 14 dagar, så det kanske är betalversionen jag har laddat hem då också, genom att klicka på den länk som tydligast fanns på sidan de länkade till.

 

Var är i så fall den exakta länken till gratisversionen kan man ju undra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här måste det vara, rätta mig om jag har fel.

Om jag efter att provperioden är över inte väljer att köpa Premiumversionen så har jag gratisversionen, som jag alltså själv måste starta för att göra kontroller. Den automatiska kontrollen försvinner, vilket i och för sig inte gör så mycket. Vad jag har sett så kollas datorn en gång per dag, eller möjligen efter varje gång man haft den avstängd. Men det kan man ju göra själv om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Tomas E:

Om jag efter att provperioden är över inte väljer att köpa Premiumversionen så har jag gratisversionen, som jag alltså själv måste starta för att göra kontroller. Den automatiska kontrollen försvinner, vilket i och för sig inte gör så mycket.

Så var det i alla fall för några år sen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Tomas E:

 Vad jag har sett så kollas datorn en gång per dag, eller möjligen efter varje gång man haft den avstängd.

Det är olika från leverantör till leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Så här måste det vara, rätta mig om jag har fel.

Om jag efter att provperioden är över inte väljer att köpa Premiumversionen så har jag gratisversionen, som jag alltså själv måste starta för att göra kontroller. Den automatiska kontrollen försvinner, vilket i och för sig inte gör så mycket. Vad jag har sett så kollas datorn en gång per dag, eller möjligen efter varje gång man haft den avstängd. Men det kan man ju göra själv om man vill.

Det är rimligtvis Malwarebytes som avses här. Och du har fattat rätt (var min första tanke), men de sista meningarna gör mig lite brydd. Premiumversionen har en schemalagd kontroll, men den stora finessen med Premium är realtidsskyddet som konstant ligger och bevakar datorn. Den funktionen får du inte med gratisversionen.


Jag använder premiumversionen i ett par datorer och det händer ibland att den blockerar innehåll på t ex webbplatser, även seriösa sådana.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första linjen i försvaret och för att minska internettrafiken och belastningen på datorn är för mig är en hosts fil från

https://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

och dyker det upp nått annat jag inte gillar är det bara att editera filen och plussa på egna adresser

tex inte intresserad av facebook.com så är det bara att lägga till det, se utdrag

20210809-UtdragHosts.png

Redigerad av jannejanne
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev jannejanne:

Första linjen i försvaret och för att minska internettrafiken och belastningen på datorn är för mig är en hosts fil från

https://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

och dyker det upp nått annat jag inte gillar är det bara att editera filen och plussa på egna adresser

tex inte intresserad av facebook.com så är det bara att lägga till det, se utdrag

 

Hur fungerar det rent praktiskt? Är det ett tillägg till webbläsaren eller ska den ligga i särskild mapp osv? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-09 16:00, skrev Tomas E:

 

Hur fungerar det rent praktiskt? Är det ett tillägg till webbläsaren eller ska den ligga i särskild mapp osv? 

När webbläsaren (eller vilket programm i datorn som helst) gör ett anrop så är första steget att kolla i hosts  vilken internetadressen är dvs innan anropet går ut till DNS så kontrolleras om

abcdqwert.se finns med hosts.

Finns abcdqwert.se med i hosts så används den adressen tex 123.456.789.12

Är det så att abcdqwert.se finns i hosts med adressen 0.0.0.0 så sker anropet till 0.0.0.0 och misslyckas.

Och så händer inget mer. Eventuellt kan det komma upp ett meddelande om Failed to Connect, se foto.

Och gillar du samla information om dig hos googleads.g.doubleclick.net

så är det bara att editera hosts och ta bort raden med

0.0.0.0 googleads.g.doubleclick.net

eller ändra den till

# 0.0.0.0 googleads.g.doubleclick.net

så kommer hosts inte längre blockera kontakt med googleads.g.doubleclick.net

hosts ska ligga i en särskild mapp. i Linux som jag kör ligger hosts i /etc/

i Windows hittade jag hosts i /Windows/System32/drivers/etc/hosts

I varje fall hittade jag den där när jag sökte på min dator i W7 partitionen

men det brukar följa med en bat eller com fil när man laddar hem hosts till Windows som sköter om installationen, dvs sparar original hosts och ersätter den med den nedladdade hosts filen. Jag i Linux tar bort original hosts och lägger in nedladdade hosts i /etc/ Och sedan kan man editera hosts själv för ta bort andra "egna" "onödiga" adresser. Jag avstår från att på eforum skriva vad jag själv kallar "onödiga" adresser. Det ska ju vara vårdat språk på eforum.

20210809-FailedToConnect.png

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev jannejanne:

i Windows hittade jag hosts i /Windows/System32/drivers/etc/hosts

Ja, där finns en sådan fil, även du @Tomas E har en sådan fil.

Det är en vanlig textfil fast utan filtillägget .txt och kan öppnas och redigeras med anteckningar.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå lite till Malwarebytes så verkar det vara ett tillräckligt komplement till Windows Defender, om man ska ha nåt mer. Jämfört med t ex Norton 360 standardversion så är det ju bra mycket billigare per år dessutom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-13 16:12, skrev Tomas E:

För att återgå lite till Malwarebytes så verkar det vara ett tillräckligt komplement till Windows Defender, om man ska ha nåt mer. Jämfört med t ex Norton 360 standardversion så är det ju bra mycket billigare per år dessutom. 

Malwarebytes är ett bra komplement till antivirusprogram men ska inte ställas mot Norton 360 eller andra virusskydd, varken standardversioner eller hela Internet Security-paket. Malwarebytes är ett bra komplement oavsett vilket virusskydd man använder. Sen får man välja mellan att använda gratisversionen för skanning då och då eller betalversionen med realtidsskyddet.


Malwarebytes Premium brukar inte krocka med Defender eller andra virusskydd. Men för Malwarebytes 4, och kommande, läs ...

"Starting with Malwarebytes 4, the Premium version of Malwarebytes now registers itself as the system’s security program by default. In other words, it will handle all your anti-malware scanning and Windows Defender (or whatever other antivirus you have installed) won’t run in the background.
You can still run both at once if you like. Here’s how: In Malwarebytes, open Settings, click the “Security” tab, and disable the “Always register Malwarebytes in the Windows Security Center” option.
With this option disabled, Malwarebytes won’t register itself as the system’s security application and both Malwarebytes and Windows Defender will run at the same time."


Det går också, liksom i tidigare versioner, att ange undantag för mappar som innehåller filer för antivirusprogram, om det skulle behövas.

How to Run Malwarebytes Alongside Another Antivirus (howtogeek.com)


Företaget själva anser att Premiumversionen kan ersätta "vanliga" virusskydd, därav den automatiska registreringen antar jag (se ovan), men det tycker inte How-To Geek.


"Malwarebytes claims to be able to replace your traditional antivirus entirely, but we disagree with this. It uses completely different strategies for protecting you: antivirus will block or quarantine harmful programs that find their way to your computer, while Malwarebytes attempts to stop harmful software from ever reaching your computer in the first place. Since it doesn’t interfere with traditional antivirus programs, we recommend you run both programs for the best protection."

What’s the Best Antivirus for Windows 10? (Is Windows Defender Good Enough?) (howtogeek.com)

 

När det gäller Windows Defender så klarar sig virusskyddet bra i förhållande till andra antivirusprogram, men innehåller inte allt det som man får med diverse Internet Security-paket. Se som exempel Kaspersky och Jämför produkter en bit ned på sidan.

Antivirus- och internetskydd för hemanvändare | Kaspersky

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Malwarebytes

Jag förstår vad som avses med Malwarebytes i (alla) ovanstående sammanhang.

Men det är väl så att Malwarebytes är ett företagsnamn som för privatpersoner erbjuder två lösningar;

Malwarebytes och Malwarebytes AdwCleaner.

 

Det kan vara bra att känna till dessa skillnader (jag har inte koll), eller åtminstone att det finns två olika produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev ChristerE:

Malwarebytes är ett bra komplement till antivirusprogram men ska inte ställas mot Norton 360 eller andra virusskydd, varken standardversioner eller hela Internet Security-paket. Malwarebytes är ett bra komplement oavsett vilket virusskydd man använder. Sen får man välja mellan att använda gratisversionen för skanning då och då eller betalversionen med realtidsskyddet.


Malwarebytes Premium brukar inte krocka med Defender eller andra virusskydd. Men för Malwarebytes 4, och kommande, läs ...

"Starting with Malwarebytes 4, the Premium version of Malwarebytes now registers itself as the system’s security program by default. In other words, it will handle all your anti-malware scanning and Windows Defender (or whatever other antivirus you have installed) won’t run in the background.
You can still run both at once if you like. Here’s how: In Malwarebytes, open Settings, click the “Security” tab, and disable the “Always register Malwarebytes in the Windows Security Center” option.
With this option disabled, Malwarebytes won’t register itself as the system’s security application and both Malwarebytes and Windows Defender will run at the same time."


Det går också, liksom i tidigare versioner, att ange undantag för mappar som innehåller filer för antivirusprogram, om det skulle behövas.

How to Run Malwarebytes Alongside Another Antivirus (howtogeek.com)


Företaget själva anser att Premiumversionen kan ersätta "vanliga" virusskydd, därav den automatiska registreringen antar jag (se ovan), men det tycker inte How-To Geek.


"Malwarebytes claims to be able to replace your traditional antivirus entirely, but we disagree with this. It uses completely different strategies for protecting you: antivirus will block or quarantine harmful programs that find their way to your computer, while Malwarebytes attempts to stop harmful software from ever reaching your computer in the first place. Since it doesn’t interfere with traditional antivirus programs, we recommend you run both programs for the best protection."

What’s the Best Antivirus for Windows 10? (Is Windows Defender Good Enough?) (howtogeek.com)

 

När det gäller Windows Defender så klarar sig virusskyddet bra i förhållande till andra antivirusprogram, men innehåller inte allt det som man får med diverse Internet Security-paket. Se som exempel Kaspersky och Jämför produkter en bit ned på sidan.

Antivirus- och internetskydd för hemanvändare | Kaspersky

 

Mycket bra info, tack! (Hade gärna gett två tummar upp om det gått ^_^ )

 

Har stängt av funktionen i Säkerhet nu.

 

Malwarebytes.png.528aa5c7b2331b232e0649a94c930501.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela artikeln: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.661173/gratis-program-sakerhet/

Verkar vara en artikel skriven just så författaren får "bonusar" från de omnämnda programvarorna som tack för gratis-reklamen....

 

Och dessutom verkar det finnas rena falsarier: t.ex. antispy´s funktioner som du faktiskt får ställa in redan under installationen av Windows.. så om du redan där gör rätt val... Varför skall du installera ett program som gör samma sak du redan gjort???

 

VPN har t.ex. ingenting med säkerhet att göra.. VPN använder du för att försöka bli mer anonym på internet, men du kan drabbas av allehanda virus, trojaner och angrepp ändo! VPN i sig skyddar inte alls i den frågan...

 

Det är en artikel med medvetna faktafel och allt verkar som om skribenten fått betalt för att nämna dessa varumärken.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Och dessutom verkar det finnas rena falsarier: t.ex. antispy´s funktioner som du faktiskt får ställa in redan under installationen av Windows.. så om du redan där gör rätt val... Varför skall du installera ett program som gör samma sak du redan gjort???

Du har inte tänkt på att många missar det under installationen?

Eller har datorer som de själva inte har installerat från början?

 

18 minuter sedan, skrev WindowsPro:

VPN har t.ex. ingenting med säkerhet att göra.. VPN använder du för att försöka bli mer anonym på internet, men du kan drabbas av allehanda virus, trojaner och angrepp ändo! VPN i sig skyddar inte alls i den frågan...

Säkerhet har inte bara med virus, trojaner och angrepp att göra. Säkerhet har också att göra med risken att bli spårad.

 

Dessutom så är rubriken för VPN-avsnittet: Gratis vpn som gör dig mer anonym

 

19 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Det är en artikel med medvetna faktafel och allt verkar som om skribenten fått betalt för att nämna dessa varumärken..

Ja, man får jättemycket betalt när det gäller att tipsa om gratisprogram ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-05 09:35, skrev Tomas E:

Laddade hem och installerade Malwarebytes gratisversion. Jag blev tillfrågad om att installera ett tillägg för webbläsare som ska ge extra skydd. Detta program får tillgång till all min webbtrafik samt mina nedladdningar. Verkar som att de har möjlighet att spionera lite samtidigt. 🤨

 

Körde för övrigt en sökning och inga hot upptäcktes.

Helt Rätt! Tomas E... att tro att något är "gratis", är att låta sig luras. Vi betalar med vår "profil..." som vidarebefordras/säljs till intressenter.

Om vi tar i beaktande vad ett litet USB-minne kan rymma, och sätter det i relation till de Många och STORA datahallar som finns... (varför?). Det är inget "konspirationstänkande"... bara vanligt sunt förnuft.

Já har Inga! problem med den övervakning som PÅGÅR!... skulle jag hålla på och "muffla" så skulle jag se det hela som ett parti Poker... skickligast vinner.

Kruxet... hela tiden detta Krux... -?vem övervakar övervakarna?

Denna period... den detta... kommer att implodera, när det mesta av uppmärksamheten riktas IN-åt... till något relevant... som det finns bäring i... "både här och där".

Så tills dess... Mer Kameror och övervakning!! Det skapar en sysselsättning av bättre natur.

 

...enkelt... kan jag ändra på det?... NÄä... ACCEPTERA!

-varför irritera sig på något som jag inte kan påverka-... (börjar lära mig, snart är det bara matchen mellan Mig och högsta Admin kvar... och som ICA-Stig sa i uppgörelsen med datorn i garaget: -Nu är du inte lika kaxig längre!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
2021-08-16 00:38, skrev ChristerE:

"Starting with Malwarebytes 4, the Premium version of Malwarebytes now registers itself as the system’s security program by default. In other words, it will handle all your anti-malware scanning and Windows Defender (or whatever other antivirus you have installed) won’t run in the background.
You can still run both at once if you like. Here’s how: In Malwarebytes, open Settings, click the “Security” tab, and disable the “Always register Malwarebytes in the Windows Security Center” option.
With this option disabled, Malwarebytes won’t register itself as the system’s security application and both Malwarebytes and Windows Defender will run at the same time."

I gratisversionen är detta alternativ inte tillgängligt. Lika bra det, men genom att ha det på det sättet försöker man väl inbilla användarna att det är något man går miste om. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...