Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När man loggar in så går fläkten upp och ner i varv en gång. Är det "fläkt-test"?

Tomas E

Rekommendera Poster

I samband med att man loggar in så går fläkten upp i varv tillfälligt för att sen går ner till normalläge. Är det någon slags kontroll av fläkten? Eller är det "fläkt-gymnastik" så att den ska hållas trim?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen en reaktion på att datorn har mycket att göra i samband med att du loggar in och då blir varmare så fläkten drar igång för att svalka den.

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Troligen en reaktion på att datorn har mycket att göra i samband med att du loggar in och då blir varmare så fläkten drar igång för att svalka den.

Ja så kan det ju vara. Tänkte att det är nån kontroll av fläkten som görs, men det kan ju i och för sig vara bra att den får gå igång lite så den inte kärvar ihop. ^_^

Länk till inlägg

Beroende på moderkort, drivrutin osv, kanske bios, så kan du själv trimma in fläkt och hur mycket det skall snurra. Standardinställningar är antagligen ganska aggressiva vilket är varför du märker det när du loggar in.

Så kolla lite i dokumentationen som hör till din dator och se om den beskriver om du kan sätta egna fläkt-kurvor. Och vilka temperaturer man kan/bör låta sin cpu nå varierar med cpu osv. Så om ingen på det här forumet har bra förslag så för du nog söka tips på tyst dator.

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 timmar sedan, skrev .M:

Beroende på moderkort, drivrutin osv, kanske bios, så kan du själv trimma in fläkt och hur mycket det skall snurra. Standardinställningar är antagligen ganska aggressiva vilket är varför du märker det när du loggar in.

Så kolla lite i dokumentationen som hör till din dator och se om den beskriver om du kan sätta egna fläkt-kurvor. Och vilka temperaturer man kan/bör låta sin cpu nå varierar med cpu osv. Så om ingen på det här forumet har bra förslag så för du nog söka tips på tyst dator.

Tack!

Det är ju inte så att jag stör mig på fläkten. Det är mer att jag var nyfiken på varför den gör som den gör. Får väl se om jag bryr mig om att vidta några åtgärder, men bra att få lite tips! :thumbsup:

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...