Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebooks loginsida uppdateras varje sekund.

Hakinger
Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ett intressant fenomen dök upp igår kväll med facebook som jag inte stött på förut. När jag öppnar loginsidan för Facebook så uppdateras sidan hela tiden, typ varje sekund, så det går inte att logga in. Har provat med olika webläsare som Firefox, Brave, edge och Vivaldi både i Windows och i Linux. Även om jag använder "privat läge" där inga tillägg finns.

Provade stänga av min VPN och vips så uppdateras inte sidan. Men så fort jag sätter på VPN så uppdaterar sidan i all oändlighet. Min primära VPN är OVPN (där jag provat både med openVPN och Wireshark-protokollen), men har även tillgång till webläsartilläggen för Surfshark och Ivacy. Samma sak händer om jag aktiverar dem. Har provat att i firefox about:config stänga av automatisk uppdatering av en sida med detta "accessibility.blockautorefresh" men det hjälper inte heller.. Detta händer bara på Facebook, ingen annanstans.

Nån som har nån gissning eller förklaring vad detta kan bero på? Kanske någon med VPN kan prova och se vad som händer då?

Redigerad av Hakinger
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterar nu att om jag öppnar med TOR webläsare eller använder Brave's TOR så är det inga problem trots att jag har VPN igång. Fascinerande...

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och lika plötsligt som det började så slutade det. Helt plötsligt, utan att jag startat om datorn eller gjort något annat annorlunda så slutade problemet efter typ 13 timmar...

[edit ett par timmar senare]
...visar sig att det var nåt tillfälligt, siduppdateringen går bärsärk igen nu när jag kollade. Även i TOR webläsaren och Braves TOR... väldigt mystiskt :/

Redigerad av Hakinger
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ser i reddit att detta har hänt tidigare för andra sen flera månader tillbaka och andra har också noterat att det sker med VPN aktiverat. Man kan stänga av VPN och logga in och sen sätta på VPN igen, men det är bara en nödlösning naturligtvis.

Nu är ju Facebook och sociala medier bland det mest oviktiga man kan hitta här i livet så det kan man naturligtvis leva utan, men det som jag mest är intresserad av är varför detta händer? Är det facebook som experimenterar med att blocka VPN typ? De vill ju kunna ha in så mycket uppgifter om användarna som möjligt. Eller bara en bug?

Därför skulle det vara intressant och höra ifall någon med VPN kunde testa och se om det händer dem också. Man behöver inte ha något konto på FB för att testa eftersom detta händer redan i loginsidan.

Redigerad av Hakinger
Länk till inlägg
  • Solution
Postad (redigerade)

Jag lyckades inte uppbåda något större intresse för detta problem här på eforum, men tänkte bara informera om att det tydligen var något jox som Facebook hade. Nu när jag testade efter en vecka igen så kan jag logga in(utan att jag gjort någonting för att försöka lösa problmemet). Eftersom problemet inte återuppstått under de senaste två dagarna drar jag slutsatsen att det var ett specifikt facebookproblem som de nu åtgärdat. Om en ska vara lite konspirationteoretisk enligt hur sociala mediers logik: kanske de fixat inloggningen så för att kunna koppla och registrera användaren till ens riktiga IP-nummer ;):D

Redigerad av Hakinger
  • Tack 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...