Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL Server databaser på extern SSD


lathet
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har ett problem.
Den interna disken i min Surface 4 är för liten så jag har skaffat mig en Samsung T5 SSD på 1Tb som jag tänkt lägga några SQLServer databaser på.

 

Allt går ok och jag kan lägga databaserna på den externa disken & även köra dem därifrån, men efter en stund....
 

Det verkar som disken går i energisparläge eller nåt för om jag inte använt den på en stund så inträffar 2 saker.

  • Utforskaren poppar upp som om jag anslutit en ny disk
  • SQL Server ger ett error
    **********************************

    TITLE: Microsoft SQL Server Management Studio
    ------------------------------

    Cannot show requested dialog.

    ------------------------------
    ADDITIONAL INFORMATION:

    Cannot show requested dialog. (SqlMgmt)

    ------------------------------

    The operating system returned error 1006(Volymen som en av de öppna filerna finns på har ändrats externt på ett sådant sätt att filen inte längre är korrekt.) to SQL Server during a read at offset 0x00000000690000 in file 'F:\Databaser\Test.mdf'. Additional messages in the SQL Server error log and operating system error log may provide more detail. This is a severe system-level error condition that threatens database integrity and must be corrected immediately. Complete a full database consistency check (DBCC CHECKDB). This error can be caused by many factors; for more information, see SQL Server Books Online. (Microsoft SQL Server, Error: 823)

    For help, click: https://docs.microsoft.com/sql/relational-databases/errors-events/mssqlserver-823-database-engine-error

    ------------------------------
    BUTTONS:

    OK
    ------------------------------

    ***************************

    Och jag kan inte längre accessa databaserna.

 

Alla tips mottages med tacksamhet.
Jag är INTE nåt proffs på SQLServer, så jag behöver nog rätt tydliga instruktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla energiinställningarna för lagringsenheter i Windows.

Inställningar - Energialternativ - Fler energiinställningar

Ändra schemainställningar för valt schema

Ändra avancerade inställningar

Hårddisk - Aldrig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

 

har gjort det.
Problem 1, i en Surface 4 kommer du inte åt alla energiinställningar eftersom MS anser att deras "AI" kan detta bättre än jag.
Problem 2, jag har ändrat energiinställningarna via Enhetshanterare på USB naven (utan märkbar skillnad), men på disken finns inga sådana alternativ.

 

På den externa disken finns en signallampa som lyser blått när man ansluter den, efter en stund så slocknar den.
Ibland lyser den till blått för att sedan bli röd och sedan slockna.

Redigerad av lathet
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Göra en kommandofil (.bat) eller liknande som en gång i minuten (eller vad som krävs) gör något mot den externa enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men hur stora är dessa databaser som gör att du inte kan ha dem direkt på din dator, men du behöver ha dem lokalt. Känns som dom kanske är stora nog att du borde överväga en liten server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databaserna är på drygt 125Gb men de är bara temporära för teständamål.

Att sätta upp en server i nuläget är inte aktuellt.

 

Och frågan är varför F: överhuvudtaget går offline.
Har ställt in all energibesparing för USB på 0, så driven borde hålla sig online.

 

Finns det nån inställning i SQL-server som man kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-07-30 18:29, skrev Cecilia:

Göra en kommandofil (.bat) eller liknande som en gång i minuten (eller vad som krävs) gör något mot den externa enheten?

Gjorde så & det verkar funka.
Ingen snygg lösning.....

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...