Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft gör det än mer bökigt att använda andra webläsare - vad tjänar de på det?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Microsoft har ju länge arbetat hårt med att göra det svårt för användaren som betalar för deras produkt att välja någon annan webläsare än deras. En strategi som de vässar på än mer i den kommande Windows 11 verkar det som enligt denna artikel.

 

Det är nu inga större problem för en annan som alltid konfigurerar Windows så som jag vill ha den ändåså, men vet av erfarenhet hur lata medelanvändaren är. Men det jag undrar är vad är det Microsoft tjänar på att försvåra för användaren att välja det hon vill ha? På vilket sätt tjänar de pengar på att folk använder deras webläsare? För tjäna pengar är väl vad det går ut på antar jag. Eller handlar det om spårning av nåt slag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har ju redan fått pisk på fingrarna av EU för detta beteende, var väl vid lanseringen av Windows Vista som de fick backa med hot om dryga böter?

 

Nu gör de iofs det bara lite svårt och gömmer det inte helt.

 

Anledningen till detta? Tja, de får än mer kontroll på dina data, på vad du gör med din dator om du alltid använder deras program. Spårning är nog en orsak.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Edge blir det väl Bing som sökmotor om man inte bryr sig om att ändra och det tjänar de pengar på. Likaså skulle jag tro att startsidan är inställd på sånt som gynnar Microsoft på ett eller annat sätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Microsoft har ju länge arbetat hårt med att göra det svårt för användaren som betalar för deras produkt att välja någon annan webläsare än deras. En strategi som de vässar på än mer i den kommande Windows 11 verkar det som enligt denna artikel.

 

Det är nu inga större problem för en annan som alltid konfigurerar Windows så som jag vill ha den ändåså, men vet av erfarenhet hur lata medelanvändaren är. Men det jag undrar är vad är det Microsoft tjänar på att försvåra för användaren att välja det hon vill ha? På vilket sätt tjänar de pengar på att folk använder deras webläsare? För tjäna pengar är väl vad det går ut på antar jag. Eller handlar det om spårning av nåt slag?

Den Windows 11 som finns ute nu är ju en DEVELOPER-version.. 

 

Dess syfte är ju att testas inför framtida förändringar och anpassningar så därför är det ganska självklart att de som verkligen BORDE testköra denna version testkör alla inbyggda funktioner... och EDGE är ju en inbyggd del av Windows 11...

 

Folk som laddat ned Windows 11 utan att tillhöra den tilltänkta målgruppen är just dom som klagar och gnäller mest... då de inte begriper VAD den versionen är till för...

 

Vänta istället till Windows 11 släpps i en mer konsument inriktad BETA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu "gnäller" jag inte om ATT de gör det eftersom jag alltid ändrar windows så som jag vill ha den, utan undrar varför.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-07-29 11:33, skrev Hakinger:

Fast nu "gnäller" jag inte om ATT de gör det eftersom jag alltid ändrar windows så som jag vill ha den, utan undrar varför.

Antagligen för att Edgeanvändarna kanske drar in pengar till MS från företagen Edge länkar till.

Eller mer allmänt uttryckt MS tjänar pengar på att användarna använder Edge.

Tex på om Edge bara finns till Windows så binder Edge användarna till Windows när de väl börjat använda Edge för det är svårt / tidsödande byta till annan webbläsare och dra med allt man har sparat i Edge till den andra webbläsaren.

Situationen för MS är ju att W's marknadsandel sjunker stadigt. Och MS vill vända den trenden. Gissar jag.

https://gs.statcounter.com/os-market-share#monthly-200901-202107

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...