Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mayday, mayday! Jag rånas av megabyte-tjuv!


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

OS: Windows 10. Internetuppkoppling: 3G-modem. Medan jag bl a besökte eforum de senaste dagarna hände någonting i bakgrunden; filer laddades ned till min dator utan min medverkan. Eller mer korrekt uttryckt: Min surfpott dräneras med hiskeligt tempo så fort jag är uppkopplad!

 

Kollade Windows Update historik och Defender. Nej, de är inte boven. Senast de var inblandade var i början av förra månaden, juni 2021.

 

Kan man ta reda på vem avsändaren av dessa förmodade nedladdningar är? Och varifrån nedladdningar kommer och Aktivitetshanteraren? Tredjepartsprogram?

 

Den här interferingen är inte så kul när man ska hushålla med 1 GB surf per månad! (Uppmärksamma eforum medlemmar kanske har observerat att jag nyttjar kontantsurf - vilket är motsatsen till abonnemang.)

Networx.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på din Wi-fi ikon nere bredvid klockan och välj nätverks och internetinställningar. Där kan du se dataanvändning per app.

 

Du kan även ange gränser för hur mycket data som får användas och under knappen egenskaper kan du ange att det är en anslutning med pris, då ska Windows minimera mängden bakgrundsanvändning, som uppdatering av program osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon annonsblockerare i webbläsaren?

Om inte går det ju lätt rätt mycket trafik på en halvtimmes surfning på sidor med mycket annonser.

 

I en del webbläsare kan man ställa in att bilder inte laddas ner automatiskt. (I alla fall var det så förr.)

 

Det går nog inte i efterhand att ta reda på vad för filer som laddas ner men medan nedladdningen pågår bör det gå att se det i Resursövervakaren (startas t.ex. från Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@ .M Första raden skrev jag: "...Internetuppkoppling: 3G-modem." INTE WiFi! Läs mina inlägg långsammare och från början!

 

@ Cecilia I Windows XP hade jag aldrig problem med okänd skenande dataförbrukning Körde där heller aldrig med annonsblockerare. Bild blockerare däremot brukar jag använda för det mesta på mina datorer.

I skrivande stund har jag tvingats byta till min laptop med Windows 7. Inga som helst problem med skenande dataförbrukning. Förbrukning på eforum ligger konstant på 5,74 MB med sidan öppen. Inget laddas ned i bakgrunden.

 

Hade jag i stället använt min huvuddator med Windows 10 hade skenande dataförbrukning varit ett faktum! Så felet måste ju ligga i Windows 10, med sina tvingande uppdateringar som verkar vara enorma i storlek!

 

Extra förtydligande: Du skrev:  "...det ju lätt rätt mycket trafik på en halv timmes surfning på sidor med mycket annonser."

 

Jag surfar inte en ½ timme på sidor med mycket annonser. Jag surfar till en enda sida! Och oftast med min garanterat bildfria och annonsfria text-only-browser Links! Trots detta förbrukas massor med data! Vad sa du nu då! Ska dock anamma ditt tips om Resursövervakaren, fliken Prestanda. Tittade tidigare på fel flikar i Aktivitetshanteraren.

Redigerad av dosman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du lilla muntergök, senaste gången jag använde ett 3g-modem så anslöt jag till det via Wi-fi. Och jag vet att kollega som använder 3g-modem från sin sommarstuga gör på samma sätt. Ansluter till det via Wi-fi. Så inte så konstigt antagande tycker jag.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev dosman:

I Windows XP hade jag aldrig problem med okänd skenande dataförbrukning Körde där heller aldrig med annonsblockerare.

Där hade du väl en udda webbläsare som inte klarade av webbsidor ordentligt heller därför att den hämtade så lite av sidorna. Annonsblockerar rekommenderas om du ska hålla nere datamängden, t ex UBlock Origin.

 

52 minuter sedan, skrev dosman:

Trots detta förbrukas massor med data! Vad sa du nu då! 

Varför ska jag säga något om det. Om du inte gillar att få mina tips så kan jag sluta att svara dig.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar frågan: ...trots detta förbrukas massor med data! Har du så svårt att svara på det? "Vad sa du nu då!" var bara en bisats, om du nu vet vad det är. Du får dessutom första pris för att du är duktig på att missförstå. Samma gäller för andra prisade moderatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi sagt i tråden, du kan gå in i nätverkets inställningar och se vad som förbrukat data i din dator.

Och du kan även där ställa in en begränsning per månad varvid uppkopplingen markeras som kostnadsdrivande och exempelvis onedrive, Windows update ändrar beteende.

bild.png.822829044cd929d52fa7057863ee7f60.pngbild.png.d195f616eabf01f8e5dca5b657bc3801.png

 

Har strömmat en del video via Firefox och laddat hem något via Steam ser det ut som.  Det syns inte klar i Windows om dessa data är över senaste månaden men jag skulle tror om du inte manuellt nollar dina data (i botten).

 

Det finns även program att ladda ned, program som kan övervaka datatrafiken, men jag har tyvärr inget jag kan rekommendera/känner till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bara en relation - 170 MB data är idag inte mycket på en dag, beroende på vad man gör. Går jag in på Aftonbladet förladdas en video på nästan varje sida. Lägg till om du inte har en reklamblockering, alla annonser.


Går in på denna sida

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aWnAdA/dubbla-vadervarningar-fran-smhi-klass-1-i-gavleborg-och-dalarna

och kollar vad webbläsaren tar hem på datorn. Grovt uppskattat cirka 35 MB utan adblocker och jag låter videon spela. Krasst är då 170 MB data besök på mindre än sex sidor på Aftonbladet (med autoplay på video och utan adblocker).

Webbläsaren cache sparar en del data, nästa laddning av en sida kan ta lite mindre.

Testar en till
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/m1lJJl/australiens-friidrottstrupp-isoleras-efter-kendricks-positiva-test

Där blev det cirka 20 MB data (videon tar nästan allt och den fortsätter med att spela en och en till och en till vilket drar 15-20 MB per 30 sekunder video)

 

För att spara data rekommenderar jag, om du besöker sidan som ovan att i webbläsaren lägga in

  • Adblocker
  • Tillägg som stoppar automatisk uppspelning av filmer.

 

Ed: testar även i normalt fönster, ablocker, stop av autouppspelning men utan cache (force reload), då tar samma sida som ovan  mindre än 2 MB data.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Om du skulle göra om samma test men med webbläsaren Links, vad blir datamängden då?

http://links.twibright.com/download/binaries/win32/

Med stöd för HTML4 och inte stöd för JavaScipt  kommer nog sidan inte fungera riktigt som tänkt. Video kommer inte spelas upp, dvs troligen inte mer 1MB med data..

Men testa, det få du själv göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln
6 timmar sedan, skrev dosman:

Jag upprepar frågan: ...trots detta förbrukas massor med data! Har du så svårt att svara på det? "Vad sa du nu då!" var bara en bisats, om du nu vet vad det är. Du får dessutom första pris för att du är duktig på att missförstå. Samma gäller för andra prisade moderatorer.

...dosman... ENKELT... biter man den hand som föder/hjälper uppstår inga bra vibbar...

Med samma enkelhet... vore "jag" Moderator hade du en Skarp! varning för språkbruket...

upprepat en gång till... Ut!

Uppskattar du inte Hjälpen här, så finns "andra sajter.

 

Jag kan ochså fladdra iväg men inte riktat mot någon, men jag har lärt mig...

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-07-29 08:41, skrev Monshi:

Och bara en relation - 170 MB data är idag inte mycket på en dag,

Nä, men 50 MB data på 10 minuter - UTAN ATT SURFA ÄR MYCKET! Jag kopplar alltså bara upp mig på nätet!

Redigerad av dosman
Lagt till en mening med fet stil.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nyss, nollställde mina data, och körde sedan 10 min, streamar med Chrome och Firefox, och det blir en hel del på kort tid fast man tycker man gör ingenting. Chrome, streamade lokalt via min Nas, Firefox streamade Live från OS.

Som det sägs ovan, det förekommer också en del som inte syns som Webbläsarna hämtar i bakgrunden rätt ofta. Så tillsammans, får man idag vara beredd på hel del tyvärr. Så 50 MB på samma tid är inte så mycket i dagens läge.

 

sshot-241.png.d721af8ceb92669347618b04a67a3049.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Nä, men 50 MB data på 10 minuter - UTAN ATT SURFA ÄR MYCKET! Jag kopplar alltså bara upp mig på nätet!

Ett förslag dosman, dela med dig om vilken sajt du "Bara" är ute på, så kan vi testa några och se vad vi får för siffror?

 

2021-07-28 08:25, skrev dosman:

Medan jag bl a besökte eforum de senaste dagarna hände någonting i bakgrunden; filer laddades ned till min dator utan min medverkan

Har du koll på vilka filer du tycker du får nedladdade, dom måste ju hamna någonstans på din dator?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

Nä, men 50 MB data på 10 minuter - UTAN ATT SURFA ÄR MYCKET! Jag kopplar alltså bara upp mig på nätet!

är uppkopplingen markerad som en som kostar pengar, begränsad som vi sagt ovan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Testade nyss, nollställde mina data, och körde sedan 10 min, streamar med Chrome och Firefox, och det blir en hel del på kort tid fast man tycker man gör ingenting.

Jag kör ingenting! KOPPLAR  JBARA UPP MIG, INGEN WEBBLÄSARE ÄR ÖPPEN! OCH DÅ GÅR DET FAKTISKT INTE ATT SURFA!

 

3 timmar sedan, skrev Laso:

Ett förslag dosman, dela med dig om vilken sajt du "Bara" är ute på, så kan vi testa några och se vad vi får för siffror?

Upprepar: Jag kör ingenting! KOPPLAR BARA UPP MIG, INGEN WEBBLÄSARE ÄR ÖPPEN! OCH DÅ GÅR DET FAKTISKT INTE ATT SURFA!

 

3 timmar sedan, skrev Monshi:

är uppkopplingen markerad som en som kostar pengar, begränsad som vi sagt ovan?

Vad spelar nu det för roll! Frågan irrelevant. Just nu när jag skriver i Eforum använder jag i stället Windows7 datorn och surfar faktiskt därmed. Nu blir även dataförbrukningen hög bara på denna sajt. Har inte hänt tidigare... På bara 2 (två) minuter är förbrukningen 30 MB!!!  Jag mäter som synes med programmet Networx som alltid tidigare loggat korrekt förbrukning.

 

Nu måste jag sluta. Köpte ny surf i dag, 1 GB, som riskera ta slut på bara två timmar. 1 GB brukar räcka en hel månad annars...

Det-skenar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-28 08:25, skrev dosman:

Medan jag bl a besökte eforum de senaste dagarna hände någonting i bakgrunden; filer laddades ned till min dator utan min medverkan

Så här skriver du ju i ditt första inlägg, kom då inte och höj rösten och påstå att du inte säger så.

Vill du ha hjälp, så försöker vi ju bara att ställa några enkla frågor och ge dig tips.

Fortfarande, dessa filer som du anser/tror laddas ner till din dator, hamnar ju någonstans, har du inte själv valt nerladdnings-mapp, så brukar det finnas under användare och namn, finns också några genvägar som operativet själv lägger upp. Genvägen brukar ha namnet"Hämtade filer".

 

2021-07-28 11:30, skrev dosman:

Jag surfar inte en ½ timme på sidor med mycket annonser. Jag surfar till en enda sida! Och oftast med min garanterat bildfria och annonsfria text-only-browser Links!

Du surfar ju inte till någon sajt påstår du ovan.

Men enligt vad du skriver här i citatet så är det visst så ändå.

Och denna sida heter, som du här ovan höjer rösten om att du inte använder??

 

Men vill du inte ha hjälp, säg till, så släpper vi denna tråd.

Redigerad av Laso
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Laso:

Genvägen brukar ha namnet"Hämtade filer".

Nu nalkas lösningen! Plötsligt är dataförbrukningen nästan obefintlig! Efter 20 minuter hos gmail och 10 minuter på eforum är förbrukningen bara ½ MB! Se bifogad bild för 3 augusti.

 

Tack Laso om tipset om mappen 'Hämtade filer'! Se bifogad bild. Vad f-n är det för filen?

IngnenForbrukning-20minuter.png

HamtadeFiler.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev dosman:

 

Vad spelar nu det för roll! Frågan irrelevant. Just nu när jag skriver i Eforum använder jag i stället Windows7 datorn och surfar faktiskt därmed. Nu blir även dataförbrukningen hög bara på denna sajt. Har inte hänt tidigare... På bara 2 (två) minuter är förbrukningen 30 MB!!! 

 

med inställningen som en uppkoppling med begränsad mängd data stoppar bland annat Windows automatiska uppdatering, OneDrive och lite annat som kan ta data.

 

men det låter nästan som att du haft en fil du startat ladda hem som men inte blivit klar innan du stängt webbläsaren. När du startat om webbläsaren har nedladdningen startat om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution

I'm back!

 

Efter idogt detektivarbete har jag själv avslöjat 'boven' som dränerade min surt förvärvade surfpott! Obs! imperfektformen på ordet dränera, ty nu är det slut på fasonerna. Megabyte tjuven var 'msedgeupdate.exe'!

 

'Msedgeupdate' är en tjänst som alltid är aktiv ÄVEN OM MAN INTE STARTAR WEBBLÄSAREN 'EDGE'. Därför förbrukades min surfpott så fort jag bara ANSLÖT till Internet. Edge behövde alltså inte ens startas! Inte mindre än fyra instanser av 'msedgeupdate.exe' var igång i 'Aktivitets-hanteraren' på min Windows-7 dator vid granskningstillfället. Efter att ha stoppat tjänsterna upphörde genast den glubska megabyte förbrukningen!

 

Jag tog senare tillfället i akt att avinstallera mina två Edgevarianter; den vanliga samt den för Windows7 anpassade versionen 'Canary', som f ö var den första versionen tillgänglig för nedladdning till Windows-7 då det begav sig.

 

Eftersom det är Microsoft Internet Explorer-11, som är standard och integrerad i Windows-7, så gick det förstås att avinstallera Edge som vilket annat program som helst, till skillnad från Windows-10 där Edge inte kan avlägsnas, inte är gjord för det i alla fall.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...