Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer din dator klara Windows 11? – testa enkelt här


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Då återstår bara att aktivera UEFI för min del. Säker start är klar för UEFI, men då inte UEFI är aktiverat ser det ut som att Säker start inte är aktiverat.

 

Har aldrig haft UEFI aktiverat. Något att tänka på om jag aktiverar?

Och finns någon nackdel att inte aktivera, förutom att det kan behövas för Windows 11? Kommer det vara lika lätt, som det är nu, att hitta alla inställningar i BIOS? Är det någon fördel att göra det innan Windows 11?

 

718964201_Windows11check.thumb.jpg.86da400f1b1ecf18ee6ecc2b3dc05544.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, gratis, jovars, men du måste registrera dig, och då åker man på "gratis" reklam och framöver en tid innan man kan avregistrera sig. Om ens dator inte uppfyller kraven, så får man ju veta det, den dagen den sorgen i så fall.

 

Hmm, visst jag, glömde ju, min dator sköts ju av en administratör, ja då sköter ju denne om allt, behöver inte bry mig :thumbsup:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man får någon extra reklam bara för att man registrerar sig med en mejladress. Om jag hade haft flera datorer varav en uppfyllde Windows 11-kraven skulle jag aktivera UEFI i den och därefter testa hur denna dator fungerade. Jag kan inte tänka mig att inställningarna i BIOS skulle bli svårare att hitta. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testdatorn som PFA använder klarar inte kraven.

Det måste vara en 64-bitars processor och testdatorn är bara på 64-bitar.

Det måste också vara minst 1 GHz i klockfrekvens och testdatorn är bara på 2,712 GHz.

Vidare måste det vara minst två kärnor men testdatorn har bara två kärnor.

image.png.4a93338512fe9aa2792d68c2ead1a154.png

🤪

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den skarpa versionen av Windows 11 går att fixa med i registret, som testversionen jag använder just nu, kommer jag att kunna installera Windows 11 på minst två av mina datorer, trots avsaknad av TPM 2.0 och Secure Boot. 😇

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två datorer är nu gröna för Windows 11. 👍 Båda med BIOS-läge UEFI.

 

Den tredje går inte. Om jag väljer UEFI i BIOS så bootar inte datorn. Behöver konvertera systemdisken från MBR till GPT, vilket inte går. Avancerade alternativ finns inte efter att jag valt Felsök. Finns endast Återställ datorn. Nu kommer detta inte att vara något problem då jag på den datorn kommer att göra en ny installation efter att ha formaterat disken och partionen. Alla tre datorerna har samma hårdvara, moderkort CPU och minnen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...