Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Linux på 2a hårddisk från ISO-fil på 1a hårddisk


svanslund
 Share

Rekommendera Poster

2021-07-27 21:30, skrev Mikael63:

Installationen av Mint brukar ske genom att man klickar på den ikonen/programstartaren som blir synlig på skrivbordet när man bootar från USB eller DVD.

Samma möjlighet bör då finnas via Qemu men jag har aldrig testat att installera den vägen, om det nu skulle gå.

 

2021-07-28 00:04, skrev Mikael63:

Nej, den används för att verifiera att den exe du hämtat inte är eller har blivit skadad.

Jag testar just nu Qemu, i Linuxmiljö, men den beter sig inte likadant som jag minns det från tidigare körningar...

Tillägg: Tror inte det går att installera den vägen, det går nog inte att "se utanför" Qemu,s virtuella disk.

 

2021-07-29 20:22, skrev Mikael63:

Troligen bortkastad tid dock.

--

Så var det!

När man kör Qemu så sker detta helt utan datorns fysiska diskar tillgängliga:

 

image.png.5a0e6a988f406df14d643f6b1d4b8d0e.png

 

(Jag hittade bra info här hur jag skulle köra i Linuxmiljö, om någon är intresserad:
https://fosspost.org/use-qemu-test-operating-systems-distributions/ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att något ligger på Github betyder att det är helt fritt från virus, trojaner, mm.?

-Hur kan det garanteras?

 

Det går alltså inte som jag tänkt mig? (om installationen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev svanslund:

Det går alltså inte som jag tänkt mig? (om installationen)

Inte via Qemu som jag kan se.

Via Unetbootin verkar det ju dock vara möjligt.

 

  

47 minuter sedan, skrev svanslund:

Så att något ligger på Github betyder att det är helt fritt från virus, trojaner, mm.?

-Hur kan det garanteras?

Vet inte men eftersom det handlar om öppen källkod kan filerna granskas av alla.

 Den "rätta sidan" som du skriver ligger ju också hos github.

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör den?   Ja, det kollade jag nyss, tänkte inte på vad som stod i status-fältet, men nu ser jag att den gör det.

 

Ska prova 681an + Unetbootin imorgon.

 

Återkommer med resultatet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se...

Laddar upp en dump av Unetbootin.

Det går bara att välja enhet C.

Jag kopierade både Unetbootin & Linux Mint-ISO-filen till enhet E (min 2a HDD), men det fortfarande bara att välja enhet C.

-???

-Vad är fel?

-Hur åtgärda?

 

Unetbootin-dump.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör nog inget fel men det verkar som du inte läst instruktionerna riktigt, och då kanske inte förstått risken?

 

I länken står:

Citat

Choose Hard Disk for Type, C for Drive and then you click on the OK button

Du SKA alltså välja C i det här läget.

 

Vidare står:

Citat
  1. This will copy files from the selected ISO image straight to your hard drive, add a bootloader to your hard drive, and then you will see an “installation complete” message displayed.

Filer kommer att kopieras till din disk, alltså till C. Det kommer även att skapas en "bootloader", en starthanterare.

Så här långt är inte Linux installerat, det är bara förberett för att kunna göra det.

 

När du startar om datorn kommer du, om allt har gått bra, att få upp denna nya starthanterare.

Där, i den menyn, kan du då välja att boota Linux. Detta motsvarar alltså att sätta i ett USB-minne att starta från. Eller start via Qemu.

 

Fortfarande är inte Linux installerat. Det ska du nu kunna göra via den ikon på skrivbordet jag skrev om i ett tidigare tillägg. När den installationsprocessen drar igång kommer du efter några dialogrutor att kunna välja din andra disk.

 

Jag fixar några skärmdumpar och postar i ett nytt inlägg.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, jag vet att det är meningen att man ska göra så, men jag tänkte lämna C -min 1a HDD -helt orörd och låta allt Linux-relaterat hamna på E -min 2a HDD.

 

Ingen start-hanterare, mm. -utan bra installera Linux på E -utan att C påverkas alls.

 

Bara i BIOS att välja E före C för att köra Linux eller C före E för Windows.

 

-Går det inte att göra så som jag tänkt?

...för att på vis få en risk-fri Linux-installation.

 

Redigerad av svanslund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev svanslund:

Jo, jag vet att det är meningen att man ska göra så, men jag tänkte lämna C -min 1a HDD -helt orörd och låta allt Linux-relaterat hamna på E -min 2a HDD.

 

Ingen start-hanterare, mm. -utan bra installera Linux på E -utan att C påverkas alls.

 

Bara i BIOS att välja E före C för att köra Linux eller C före E för Windows.

 

-Går det inte att göra så som jag tänkt?

...för att på vis få en risk-fri Linux-installation.

 

Vet inte, inget jag känner till.

Eller jo, du kan få det så som du vill men då behöver du starta från ett USB-minne. Då är det enkelt.

Du kopplar bort din "rätta" disk fysiskt. Startar Linux från USB, installerar på din andra disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det visste jag förut, likaså från DVD, men nu har jag varken DVD eller ledigt USB-minne, så jag hoppades att någon vet hur man gör så som jag tänkt mig.

 

Men det kanske inte går...

 

Det borde gå på något sätt -tycker jag.

 

-Vad händer om jag extraherar alla filerna i ISO-filen till min 2a HDD och låter datorn starta med den?

-Fungerar det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något behöver då skrivas till bootsektorn på den disken.

Rescatux skulle kunna fixa detta men då behövs åter USB.

Kanske EasyBCD kan vara till hjälp? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera verktyg, både i Linux- och Windowsmiljö, för att skriva en image-fil till ett USB-minne.

(har ett par trådar om det här)

Gemensamt för flera av dessa är att de, såvitt jag minns, endast kan skriva till USB-minnen och minneskort.

 

För Linux Mints ISO-filer så är de av sk. hybridtyp vilket innebär att USB-minnen per automatik blir startbara om man skriver till minnet. Andra distar, bl.a. Puppy om jag nu minns rätt, behöver få hjälp med att göra minnet startbart. Programmet Rufus (i Windows) är bra på att fixa det.

 

Om man använder det utmärkta programmet balenaEtcher så kommer det att varna i de fall minnet inte kommer att bli startbart.

balenaEtcher verkar dessutom ha möjlighet att skriva till hårddiskar om man utökar visningen och inkluderar "hidden"

image.png.bbafe585b57a8b5ec8cbf94e32e2bcdc.png

 

Då kanske det skulle räcka så?

Att man partionerar en extradisk i två partitioner, den första på ca 2 GB och den andra på ex. resten av utrymmet. Sedan skriver man imagefilen till den första partitionen, väljer den disken som första att boota, och förhoppningsvis då kunna få Mints "live" att starta så att man därefter kan installera på den andra partitionen. 🤔

 

Tillägg: man kan inte välja partition, bara enhet, men det blir till den första partitionen.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak:

-Kan man inte dela ISO-filen på 3 och bränna 3 CD för att installera?

1 bootable CD med bara det nödvändiga för att installera och 2 CD med resten.

-Går det?

Om det går:

-Vilka filer ska man ha i den 1a CD-ISOn?

-Vilka i 2a & 3e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...