Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Begriper mig ej på mitt nya 4G-USB Modem

dosman
 Share

Recommended Posts

Har kört med 3G-USB modem för kontantkort i många år. Har nu köpt ett 4G modem av typen 'ZTE MF833V T2 WOD'. Detta saknar telefonnummer - så hur fasiken laddar jag det med pengar? Eller är det jag som missuppfattat det hela. Jag måste kanske ha ett abonnemang? Modemet är inte gjort för kontantkortsbruk? När jag har datorn påslagen och sätter i 4G-modemet så öppnas webbsidan 192.168.100.1 (som för övrigt inte är säker... varningstriangel...) Statusinformationen på sidan visar:

WAN-IP-adress: -- --
IPv-adress för WAN: -- --
SIM-kortnummer: -- --
IMIE: 860493041965548
IMSI: 240070550321767

Inget direkt installationsprogram finns. Dubbelklickar jag på setup-filen så tas jag endast till ovan nämnda webbsida 192.168.100.1 Försöker jag ansluta till mitt Mobile Internet, inifrån Windows 10, får jag fram dialogrutan:

"Ett fel uppstod vid anslutning till Mobile Internet"
"Fel 797: A connection to the remote access server was not made because the modem was not found."

Hmm... '...the modem was not found'... Tack så mycket... Det tolkar jag som att modemet trots allt inte är installerat! (OT: Köpte 4G-modemet av Comviq på nätet för totalt 448 kr in alles. Fakturan anlände förresten INNAN varan anlänt... Som sagt, med mitt gamla 3G-USB modem var det inga problem att surfa på nätet med. Tvingas kanske återanvända det och surfa med snitthastigheten 50 kB/s...)

4G-modem-Installning.png

Cecilia
8 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Kan inte tänka mig annat än att du måste ha ett abonnemang kopplat till modemet.

eller kontantkort. På något sätt måste SIM-kortet ju ha en operatör kopplad till sig.

Phenomen

Köp inte sådana som är låsta till en viss operatör. Har en sån som jag har med tex när jag är på permission i utlandet :)

@Hanse Din bifogade pdf-fil har samma innehåll som den pyttelilla och svårlästa som var bifogad i 4G-förpackningen från Tele2. SIM-kortet var fabriks-förmonterat i dongeln! (Detta bekräftas även i bruksanvisningen) SIM-kortet är av mellanstorlek 'Micro'. Men detta spelar ingen som helst roll om setup-filen eller autostart.exe är korrupt! Det blinkar till när jag dubbelklickar på någon av dessa filer, sedan händer absolut ingenting! Och om skiten inte ens startar då är det ju kört! Inte undra på att Windows-10 inte känner igen 4G-modemet, när själva installationsprogrammet vägrar starta. Inte fasiken tänker jag betala för skräpet! Har även försökt installera i mina Windows-XP och Windows-7 datorer. Samma eländiga resultat där...

@Phenomen m fl Jag valde Comviq/Tele2 eftersom det har fungerat bra i mitt 3G-USB modem i alla år!

Testade även med ett kontantkort i 4G-modemet. Men det funkade förstås inte heller eftersom installationsprogrammet inte startar... Abonnemang vill jag inte ha! Jag har tillräckligt många räkningar per månad ändå!

Jag inbillade mig i min enfald att 4G-modemet skulle fungera på samma sätt som mitt 3G-modem, men tji vad jag bedrog mig! Och varför ett webbgränssnitt i 4G-modemet, det finns inget sådant i 3G-modemet.

Kollar inte programmerarna av setup-program att deras alster fungerar innan de släpper ut dem på marknaden?

Phenomen

https://www.tele2.se/kundservice/bredband/kom-igang-med-mobilt-bredband

kolla avsnittet "Inställningar för routrar/modem som inte säljs av oss"

Får du inte den konfigurationen att funka, så skulle jag ha kontaktat deras support för att fråga...

Installation av utrustning som dessa ska vara enkel idag, bara Plug'n play i praktiken.

Dvs när du ansluter denna i Windows 10 ska antingen installationen starta automatiskt (om datorn tillåter det) eller så ska det räcka med att klicka på "Min dator -> ZTEModem", antingen dubbelklick eller kanske ett högerklick och i menyn välja installera.

Testa sätta in modemet i en annan USB-port i datorn (Windows 10).

Rörande version av Windows borde detta modem definitivt fungera med Windows 10, kanske med Windows 7 och med största sannolikhet inte alls med Windows XP.

@ Monshi Windows-XP startade 3G-modemet automatiskt och installationen gick igång. I Windows 10 startar INTE 4G-modemet automatiskt! Högerklick på CD-4G ger inget 'Installera' alternativ! Se bifogad bild vad som erbjuds! Alternativet 'Spela upp automatiskt': Inget händer! Byta USB-port hjälper heller inte!

Jag ger upp och återbördar produkten så snart jag fått svar från supporten och kommit överens om förfarandet. Det har ju varit helg igen och stiltje råder med kommunikationen.

Hade varit intressant att ta del av hur @ Phenomen fick igång sitt 4G-modem! Berättat i detalj från start till mål! Kanske som PM. Jodå, jag HAR köpt modemet av tele2. Har kollat din länk. Den installations-'guiden' har jag redan, och är inte mycket att hurra för...

4G-skiten.png

Tryck på "Öppna spela upp automatiskt" och se vad som sker - ah  - där skriver du händer inget.

Eller

gå ner till mappen 64bit - WIN7 och högerklicka på drivrutins och välj installera.

Eller - är det där rätt enhet? Den visar sig där som en CD-enhet/flyttbart media. Finns ingen mer ny ikon under din dator?

@ Monshi Se och häpna - SAMTLIGA MAPPAR ÄR TOMMA! 32-bitars som 64-bitars. Alltså - Det finns inga drivrutiner på 4G-stickan överhuvudtaget! Det är klart det är rätt enhet. Den dyker ju upp i Utforskaren när jag pluggar in modemet. Jag är inte helt korkad...

Tomma-mappar!.png

Tror det är dags att sända tillbaka detta modem till Tele2, säga att det inte är komplett.
Hittar inte drivrutiner på (pålitlig sida) nätet heller.

Tyvärr.

Phenomen
2021-07-26 11:07, skrev dosman:

@ Monshi Windows-XP startade 3G-modemet automatiskt och installationen gick igång. I Windows 10 startar INTE 4G-modemet automatiskt! Högerklick på CD-4G ger inget 'Installera' alternativ! Se bifogad bild vad som erbjuds! Alternativet 'Spela upp automatiskt': Inget händer! Byta USB-port hjälper heller inte!

Jag ger upp och återbördar produkten så snart jag fått svar från supporten och kommit överens om förfarandet. Det har ju varit helg igen och stiltje råder med kommunikationen.

Hade varit intressant att ta del av hur @ Phenomen fick igång sitt 4G-modem! Berättat i detalj från start till mål! Kanske som PM. Jodå, jag HAR köpt modemet av tele2. Har kollat din länk. Den installations-'guiden' har jag redan, och är inte mycket att hurra för...

4G-skiten.png

Jag gjorde nåt som paketerarna på tele2 inte gillar man ska göra :)

Edited by Phenomen

Mikael63
50 minuter sedan, skrev Hanse:

så finns det en drivrutin

Gör det? Vilken? 

Mer troligt att nåt helt annat installeras....