Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Drive i datorn


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem att synkronisera Google Drive på nätet med Google Drive på min Windowsdator. Jag har laddat ner GooogleDriveSetup.exe och när jag försöker installera får jag reda på att den aktuella versionen redan finns i min datorn. Jag går då in i Windows inställningar och försöker ta bort Google Drive bland installerade appar men det går inte heller. Då får jag veta att filen inte är associerad med någon app (se bild). Hur ska jag göra för att få den version som finns på nätet även tillgänglig i datorn?

GoogleDrive.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att följ instruktionerna på hjälpsidan.

 

”Installera om Säkerhetskopiering och synkronisering

Det tar lite tid innan ominstallationen av Säkerhetskopiering och synkronisering har slutförts.

  1. På din dator öppnar du sidan Säkerhetskopiera och synkronisera.

  2. Ladda ned den senaste versionen av Säkerhetskopiera och synkronisera.

  3. Under installationen klickar du på Ja när du uppmanas att ersätta den befintliga versionen.

  4. Välj en ny Google Drive-mapp och synkronisera dina filer.

Det tar lite tid för filerna att synkronisera.”

 

https://support.google.com/drive/answer/2565956?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DDesktop#zippy=%2Cinstallera-om-säkerhetskopiering-och-synkronisering%2Cstarta-om-datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag har installerat Säkerhetskopiera och synkronisera. Under installationen fick jag inga frågor.

Jag hittar inte var jag ska göra följande:

  1. På datorn klickar du på Säkerhetskopiera och synkronisera Backup and Sync.
  2. Klicka på Mer Mer följt av Avsluta säkerhetskopiera och synkronisera.
  3. Öppna Säkerhetskopiera och synkronisera på nytt.

Jag har läst att man kan avinstallera och ominstallera en app med namn Säkerhetskopiera och synkronisera men någon sådan app hittar jag inte i Windows 10:s Appar och funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Aja:

Jag hittar inte var jag ska göra följande:

  1. På datorn klickar du på Säkerhetskopiera och synkronisera Backup and Sync.

Enligt Google Drive-hjälpen ska Backup and Sync-ikonen finnas i Meddelandefältet, dvs högra delen av Aktivitetsfältet längst ner på ditt skrivbord. Gör den inte det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat där också men det finns inte där. Däremot hittar jag en ikon för OneDrive där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland får man klicka på en uppåtpil för att komma åt ytterligare ikoner som hör till Meddelandefältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag upptäckt något mystiskt. I Utforskaren har jag sedan tidigare en mapp Google Drive i mappen C:/Användare/gunilla/. Den appen har en ikon av ett moln. Den synkroniseras inte. Efter dagens många övningar hittar jag i listan över appar även Google Drive som en helt ny enhet G: och den verkar synkronisera med innehållet i molnet. Den "appen" har Googles gula-gröna-blå trekant som ikon. Jag har nu tagit bort den ursprungliga mappen.

 

Vad är det för skillnad på den Google Drive som hamnar i C under Användare och den som skapas med en egen enhetsbokstav G? Hur som helst verkar det funka här på min laptop. Återstår att se när jag återkommer till min stationära dator om den fortfarande synkar Google-mappen under C:/Användare/ ....

Redigerad av Aja
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...