Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående Google, och deras anmodan att upp personnummer


rotsac
 Share

Rekommendera Poster

 

Angående de "blänkare" som i våras dök upp hos många surfare om att Google krävde att man skulle ange personnummer, för att de skulle kunna "rikta reklam", etc. samt att Google-kontota skulle sluta att fungera om man inte svarade på denna anmodan. MAn hänvisade till "en lag" (vilken?):

"Några användningar Google har av födelsedatumet:
Så här kan Google använda födelsedatumet: Google kontrollerar att du är tillräckligt gammal för att använda vissa tjänster och funktioner. YouTube-videor med åldersgräns visas till exempel inte för barn".

Inget hände, om man inte svarade på detta....

Jag har funnit att detta INTE är något "fuffens", utan en konsekvens av de allmer tuffare regler som gäller för framför allt stora -i princip monopolföretag- vad gäller att skydda privatpersoner från deras väldigt omfattande och aggresiva insamling av personlig data.

Först kom "GPRD-regleringen" för några år sedan, och nu ser man hela tiden en uppmaning om att välja nivå på hur "cookies sparas". Man kan välja mellan allt (det avråder jag från, särskilt om man inte använder en "annonsblockerare" och en "spårningsblockerare". Jag får ALDRIG reklam...)

Jag har kommit fram till att uppmaningen om att ange personnummer sannolikt är en väldigt tafflig försvenskning av den Engelska originaltexten.

Det gäller väl sannolikt ett så kallat "EU-direktiv" som -till skillnad från USA- har ganska sträng lagstiftning vad gäller sådant här.

Översättning -och dålig tolkning till andra språk och förhållanden än Engelska- spelar sannolikt en stor roll vad gäller den Svenska texten.  Man KAN använda en så kallad VPN-klient, som gör att man i praktiken surfar från ett annat land än Sverige. Då bör man så småningom få se formuleringen av texten för det land, varifrån  man surfar (landet, där VPN-servern står). Detta, för att jämföra texterna.

Det är dock väldigt uselt -om ens lagligt- att ej hänvisa till en specifik lag eller "EU-direktiv" i detta fall.

Men.... dessa företag sätter sig väldigt ofta över sådant, de har råd
att betala miljarder i böter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det har att göra med om Google-kontot har en Gmail-adress eller någon annan mejladress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...