Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kom igång med Terminal: Utklassar Kommandotolken

Nyhetsroboten
 Share

Recommended Posts

Tomas E

Fungerar inte Powershell lika bra? Tycker det blir rörigt om man ska ha flera program att hålla reda på, som väl gör i stort sett samma saker, eller kanske till och med exakt samma saker.

Cecilia

Så vitt jag förstår är Terminal mer avancerat än Powershell som i sin tur är mer avancerat än Kommandotolken så det handlar om vilken nivå man vill ligga på. Vill man använda Terminal så behöver man nog inte använda de gamla programmen alls.

Mr Andersson

Terminal är ett skal för kommandotolken och powershell (bland annat). Funktionerna i cmd resp ps är desamma. Det Terminal tillför är ett antal användarförbättringar. 

Edited by Mr Andersson
  • Like 3

Tomas E

Varför döpa om programmet två gånger då? Man döper ju inte om andra program bara för att det kommer en ny version tänker jag. Kanske för att folk har blivit vana med ett visst arbetssätt och inte vill byta? Samtidigt, om det har användarförbättringar borde ju alla som använt de andra programmen vilja byta.

Cecilia

Det är ju framför allt i företagen som använder detta sätt att kommunicera med datorn och där automatiserar man mycket. För i tiden var det .bat-filer som kördes i Kommandotolken och det finns säkert motsvarande för Power Shell. Det är ju ohållbart om dessa filer skulle sluta fungera från en dag till en annan.

Tomas E
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är ju framför allt i företagen som använder detta sätt att kommunicera med datorn och där automatiserar man mycket. För i tiden var det .bat-filer som kördes i Kommandotolken och det finns säkert motsvarande för Power Shell. Det är ju ohållbart om dessa filer skulle sluta fungera från en dag till en annan.

Jag är för dåligt insatt för att helt förstå vad du pratar om, men det låter bra. :D