Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lightroom på flera diskar


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Genom att ha foton i LR har man vissa fördelar då det handlar om tillgänglighet, men är inte gratis om man har många bilder. I dag är separata hårddiskar med stor kapacitet små och billiga.

Så till frågan: Hur gör jag om jag vill ha redigerade LR-bilder på sep. hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klargöra vissa saker först, LR idag är inte gratis oavsett om du har 1 bild eller 1000 bilder.

 Och argumentet med att hårddiskar idag kan vara både små och "billiga" kan jag hålla med om, men det finns också flera hårddiskar som kan vara små men ändå är dyra.

 

Så till din fråga, som jag trodde att du använder dig redan av idag?

Enligt dina tidigare trådar, så verkar du göra så?

Du har ju nämnt flera gånger att du är en van LR användare.

 

Dina Originalbilder bör du alltid om du har möjlighet, ha på en separat hårddisk.

Och dom ligger där, dom flyttar du aldrig på.

Dina i LR redigerade bilder, bör du också ha på en annan separat hårddisk, inte samma hårddisk som dina Originalbilder.

Du bör alltså spara dina redigeringar på ett separat ställe om möjligheten finns.

Men har man bara en eller två hårddiskar, då har man ju inget val mer än att använda dom två på bästa sätt.

 

Allt detta ställer du in en gång i programmet LR, sedan sköter LR om resten. Huvudsaken är att när du stänger ner LR, så ska du få upp frågan om du vill spara dina ändringar, och du ska alltid spara dina ändringar.

 

Och du har väl inte glömt att när du hämtar in en bild till LR så hämtar du alltid en kopia, och det är den kopian som du pysslar med i LR, Originalbilden ligger fortfarande orörd i sin separata hårddisk.

 

Hoppas du har fått svar på din fråga angående om hur du gör när du vill ha redigerade LR -bilder på en separat hårddisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

För att klargöra vissa saker först, LR idag är inte gratis oavsett om du har 1 bild eller 1000 bilder.

 Och argumentet med att hårddiskar idag kan vara både små och "billiga" kan jag hålla med om, men det finns också flera hårddiskar som kan vara små men ändå är dyra.

 

Så till din fråga, som jag trodde att du använder dig redan av idag?

Enligt dina tidigare trådar, så verkar du göra så?

Du har ju nämnt flera gånger att du är en van LR användare.

 

Dina Originalbilder bör du alltid om du har möjlighet, ha på en separat hårddisk.

Och dom ligger där, dom flyttar du aldrig på.

Dina i LR redigerade bilder, bör du också ha på en annan separat hårddisk, inte samma hårddisk som dina Originalbilder.

Du bör alltså spara dina redigeringar på ett separat ställe om möjligheten finns.

Men har man bara en eller två hårddiskar, då har man ju inget val mer än att använda dom två på bästa sätt.

 

Allt detta ställer du in en gång i programmet LR, sedan sköter LR om resten. Huvudsaken är att när du stänger ner LR, så ska du få upp frågan om du vill spara dina ändringar, och du ska alltid spara dina ändringar.

 

Och du har väl inte glömt att när du hämtar in en bild till LR så hämtar du alltid en kopia, och det är den kopian som du pysslar med i LR, Originalbilden ligger fortfarande orörd i sin separata hårddisk.

 

Hoppas du har fått svar på din fråga angående om hur du gör när du vill ha redigerade LR -bilder på en separat hårddisk.

 

 

Tack ör ditt uttömmande svar, men  min fråga var hur finner jag igen de redigerade foton? för att kunna lägga dessa på en sep HD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

min fråga var hur finner jag igen de redigerade foton? för att kunna lägga dessa på en sep HD.

 

Var inte du medlem hos Moderskeppet, då kan du finna mer ingående svar på dina frågor där, dom har ju flera duktiga som kan LR ordentligt. Har för mig att du brukar finna flera av dina frågor hos dom.

Men annars så sparas ju alla ändringar i LR egna filer, själva kopian som du har redigerat, finns ju alltid kvar i LR där du valt att den ska vara. Annars så förstår jag inte riktigt hur du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

jo jag är medlem hos Mskeppet. jag menade att de redigerade foton på LRCC vill jag lägga på hårddisken

Redigerad av Cecilia
Tagit bort citatrutan kring texten. /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Mikael63 changed the title to Lightroom på flera diskar
 Share

×
×
  • Skapa nytt...