Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurera så att grafikkort drar mindre RAM


dreadshuffle
 Share

Rekommendera Poster

dreadshuffle

Har en gamingdator i 25 000 klassen, men den presterar äckligt dåligt när det kommer till redigering musikproduktion etc. Jag vill konfigurera om denna så att all kraft läggs där, istället för spel. Jag spelar aldrig. Jag har bockat av alternativet "optimera för spel" i windows och lite annat, men det har ingen betydelse.

Jag misstänker att det är reserverat RAM och CPU för grafikkortet som då ligger och snor all kraft. Hur ändrar jag på det? För det är väl så att man kan tilldela/reservera grafikkortet en viss procent RAM/CPU?

Så vore väldigt tacksam för hjälp! Jag vill att all kraft skall läggas på animation, redigering, photoshop, musik med tunga plugins osv. En workstation tror jag det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Du måste nog berätta mer om vad du har för dator, tillverkare + modell eller vilken CPU, hur mycket RAM, typ av lagringsenhet (SSD/hårddisk) osv.

 

I en gamingdator borde det finnas ett grafikkort som innehåller RAM och CPU (då kallad GPU) just för att inte använda moderkortets RAM och CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dreadshuffle
10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Välkommen till forumet!

 

Du måste nog berätta mer om vad du har för dator, tillverkare + modell eller vilken CPU, hur mycket RAM, typ av lagringsenhet (SSD/hårddisk) osv.

 

I en gamingdator borde det finnas ett grafikkort som innehåller RAM och CPU (då kallad GPU) just för att inte använda moderkortets RAM och CPU.

Självklart har grafikkortet eget GPU det är ett hyfsat bra kort för spel. Jag har 32gb ddr4 ram, och en väldigt snabb processor och 2 tb ssd diskar. Jag kan återkomma med exakta specifikationer men jag tror inte det hjälper gällande denna fråga. Utan frågan är ju om det är som jag misstänker, att grafikkort ”stjäl” ram. Är det så att man kan konfigurera så att en viss del RAM och CPU är reserverade för grafikkortet? Jag pratar då inte om grafikkortets egna ram/cpu eller gpu. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt stjäl inte grafikkort med GPU och eget RAM något av moderkortets. Men normalt kan man ställa in i BIOS/UEFI hur mycket av moderkortets RAM som ska reserveras för grafiken.

 

Jag tror du att du kan se om CPU:n inte har tillgång till allt RAM-minne i Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda. Vid grafen Minne till vänster kan det stå t ex 5,9/7,9 GB där då 5,9 GB är använt RAM-minne och 7,9 GB är totalt tillgängligt för CPU:n, alltså fysiskt RAM-minne minus hårdvarureserverad mängd.

 

Genom att välja olika saker till vänster borde du kunna se om det är något särskilt som "går i taket" när du tycker att datorn presterar dåligt. Ändå mer om du klickar på länken Resursövervakaren längst ner.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dreadshuffle
27 minuter sedan, skrev Cecilia:

Normalt stjäl inte grafikkort med GPU och eget RAM något av moderkortets. Men normalt kan man ställa in i BIOS/UEFI hur mycket av moderkortets RAM som ska reserveras för grafiken.

 

Jag tror du att du kan se om CPU:n inte har tillgång till allt RAM-minne i Aktivitetshanteraren, fliken Prestanda. Vid grafen Minne till vänster kan det stå t ex 5,9/7,9 GB där då 5,9 GB är använt RAM-minne och 7,9 GB är totalt tillgängligt för CPU:n, alltså fysiskt RAM-minne minus hårdvarureserverad mängd.

 

Genom att välja olika saker till vänster borde du kunna se om det är något särskilt som "går i taket" när du tycker att datorn presterar dåligt. Ändå mer om du klickar på länken Resursövervakaren längst ner.

Jag kollar på detta ikväll och återkommer. Tack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det något som var konstigt eller som du inte håller med om eftersom du blev förvirrad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dreadshuffle:

Självklart har grafikkortet eget GPU det är ett hyfsat bra kort för spel. Jag har 32gb ddr4 ram, och en väldigt snabb processor och 2 tb ssd diskar. Jag kan återkomma med exakta specifikationer men jag tror inte det hjälper gällande denna fråga. Utan frågan är ju om det är som jag misstänker, att grafikkort ”stjäl” ram. Är det så att man kan konfigurera så att en viss del RAM och CPU är reserverade för grafikkortet? Jag pratar då inte om grafikkortets egna ram/cpu eller gpu. 
 

 

Varför tror du inte att det hjälper att komma med lite mer info om vad du har?

Är det ett köpbygge, eller har du satt ihop den själv?

Vad är det för moderkort, grafikkort,processor osv?

 

Är ju också lite skillnad på att spela och att redigera bilder/film och sådant. T.ex program som Photoshop kan kräva rätt mycket minne, du bör ha minst 15 GB, grafikkortet ska ha minst 4 GB GPU -minne.

Möjligt att du kan behöva justera det virtuella minnet.

 

Har man möjlighet så är det alltid bra att ha så mycket minne som möjligt. Men det kanske du redan vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera saker tänk på ? 

Vad är ljudkort ? 

Vilka ljud porta använda ?

Vad är ljud program ?

 

Ram 32G ( räcker gott til)  går säker bygga ut 64G el 128G 

 

Är intenet grafikort på moderkortet!

Här kan uppstå lite problem 

( jag utesluta detta argument)

 

Eller extern grafikortet ?

Efter är speldator vi prata så är helt säkert  extern grafikortet 

Det finns några riktigt dyra grafikortet som egna minne över 16G 

Det mer normal med 8G el 16G

För spela 

OBS jag ha fel Obs 

 

Blandar man musik spår och tung grafik på samma fil .   Då kan dator behöva ta från ram mine .  

Väldigt ovanligt.   Då handlar fel inställningar . Något  av denna program 

 

"Att sätta in extern ljudkort.   Kan vara en lösning "

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...