Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsändaradress i Windows E-mailapp


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en granne som använder WindowsMailapp. Paret har var sin e-postadress installerade i Windows Mail, t.ex. annaolsson@gmail.com respektive pelleolsson@gmail.com. När man skickar mejl eller svarar på ett mejl från respektive mejladress ser det helt okay ut med korrekt avsändaradress inne i Windows mejl-app. Men när mejlet når mottagaren står det Anna Olsson <pelleolsson@gmail.com> oavsett från vilken e-postadress mejlet är skickat. I datorn finns endast ett Windowskonto registrerat på Anna Olsson. Jag tänkte att det var detta som spökade och ändrade förnamnet på Windowskontot till Pelle. Men problemet kvarstår att avsändaradressen är Anna Olsson<pelleolsson@gmail.com>. Måste man ha två olika Windowskonton för att få rätt avsändaradress? Mot detta talar ovanstående test där jag bytte förnamn på Windowskontot utan att problemet försvann. Vad kan det annars bero på?

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Aja changed the title to Avsändaradress i Windows E-mailapp

Kan det vara detta som är felaktigt uppsatt?

Citat

Kontonamn Det här är det namn som visas i det vänstra fönstret i E-post för Windows 10 och i fönstret Hantera konton. Du kan välja vilket namn du vill.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/konfigurera-e-post-i-appen-e-post-för-windows-10-7ff79e8b-439b-4b47-8ff9-3f9a33166c60?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

Avancerade inställningar

 

6 timmar sedan, skrev Aja:

Måste man ha två olika Windowskonton för att få rätt avsändaradress?

Windows är gjort för att varje person har sitt eget inloggningskonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter. Jag testar vidare i morgon när jag träffar grannarna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-14 14:02, skrev Aja:

Men när mejlet når mottagaren står det Anna Olsson <pelleolsson@gmail.com> oavsett från vilken e-postadress mejlet är skickat.

Är det både visningsnamnet, Anna Olsson, och pelles e-postadress (enligt exempel) som anges som avsändare oavsett vilken av dem som skickar mejl? Hade det bara varit visningsnamnet som är lika så skulle det ha kunnat bli fel när ett visningsnamn angavs för pelles e-postadress. Se det som kallas "Skicka dina meddelanden med det här namnet" i guiden som Cecilia länkade till, under rubriken "Lägga till ett konto med avancerade inställningar" en bit ned.


Tycker det låter märkligt att avsändaradressen skulle ändras på vägen till mottagaren. Egentligen skickas inte e-post "från" en e-postadress, e-postprogrammet och e-postleverantören skickar mejl och en avsändaradress läggs till. Den skulle kunna vara precis vad som helst precis som man kan hitta på en avsändaradress på vanliga brev och vykort, en påhittad adress som i t ex spam. Men när e-postlådor, med tillhörande e-postadresser, anges i konton i e-postprogram så blir det ordnat så att e-postadressen också används som avsändaradress. Jag ser inte att man skulle kunna råka göra fel där.


Skulle det vara så att de hanterar e-posten med POP och att e-posten hämtas till en gemensam Inkorg så kan man råka välja fel konto/adress som avsändare när e-post skickas, men det skulle de ju upptäcka vid en kontroll i Skickat-mappen ("oops, nu skickade jag med din adress som avsändare"). Hanterar man e-postlådorna, och -adresserna, med IMAP kan man ju befinna sig i fel e-postlåda när man skickar, men det är ju enkelt att inse om det skulle hända.


Namn på diverse konton tror jag inte är problemet. Konton för inställning av e-postadresser och lösenord, m m, har namn för att kunna hanteras i e-postprogrammen, men de har inget med visningsnamn att göra. Möjligtvis skull e-postprogrammet föreslå visningsnamn som ett sådant konto har men i så fall är det ju lätt att ändra efteråt, de har annars inget med varandra att göra. Samma för konton i Windows, lokala eller Microsoftkonton.
 

Kanske handlar detta om två olika fel, visningsnamnet och avsändaradressen.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Jag ska troligen under dagen idag experimentera med ledning av era olika tips och se om jag kan lösa problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...