Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med DuckDuckGo


RexxoMagnat
 Share

Rekommendera Poster

RexxoMagnat

Jag använder Firefox och sökmotorn duckduckgo sedan ett x antal år tillbaka, men nu har jag märkt att om jag söker på till ex Kjell & co, Netonnet eller annan nätbutik så blir dem 3-4 första sökresultaten dem fysiska adresserna till butikerna i tex GBG, Sthlm osv. Detta kom inte upp innan utan är rätt nytt. Någon som vet hur man slipper detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du platserna som visas under kartan?

Som här:

Skärmklipp.PNG

Det har inte stört mig så jag har tänkt på det utan sett det som en ny funktion bara som en del gillar. Men du kan ju pröva med att klicka på den inringade länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RexxoMagnat

Precis, det är det jag menar. Ja jo jag tryckte på den men det spelar nog ingen roll. Min åsikt betyder inte mycket. Men för mig är det störande med dem sökresultaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte runt men jag kan inte hitta något om att det ska gå att stänga av utan det kan vara ett sätt för Duckduckgo att få in pengar, i detta fall från Tripadvisor. Du kan alltid pröva med någon annonsblockerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RexxoMagnat

Tack så mycket för att du tog dig tid att försöka hjälpa iaf, det uppskattas verkligen. Ska se om jag kan hitta något som blockerar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också DuckDuckGo men webbläsaren Vivaldi.

Där ser en sökning ut så här, med uBlock avstängd såväl som påslagen:

 

 

image.thumb.png.762ce5af68e113618d0ef61881ed51d7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia har rätt i att det inte går att ta bort kartan i Inställningarna. Jag använder ingen annonsblockerare i DuckDuckGo och har inte heller ställt in visning av annonser på Av i Inställningar, vilket man kan göra. Det kanske du kan pröva.

1457391066_DuckDuckGoannonserp.png.d5e477570b2ea8410446fad6be0ceba1.png

Min karta finns annars till höger (som hos Mikael63) och visar Biltema i Umeå.

551427482_DuckDuckGokarta.thumb.png.c59869e20a365cfbe3afa359295b754c.png

Stockholm behöver jag inte se.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Min karta finns till höger (som hos Mikael63)

Med vilken webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox också alltså. Jag funderade på vad det är som gör att du har kartan på sidan medan jag har den ovanför sökresultaten. Kanske har med antal pixlar i bredd att göra för jag har rätt smalt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Jag använder Firefox och sökmotorn duckduckgo sedan ett x antal år tillbaka, men nu har jag märkt att om jag söker på till ex Kjell & co, Netonnet eller annan nätbutik så blir dem 3-4 första sökresultaten dem fysiska adresserna till butikerna i tex GBG, Sthlm osv. Detta kom inte upp innan utan är rätt nytt. Någon som vet hur man slipper detta?

Jag har själv inte tänkt på det, men nu när du nämner det så är det ganska ointressant information för en som sällan söker efter pizzerior i närheten där jag bor eftersom jag vet var de ligger (det är hemma jag använder sökmotorn mest).
Jag har under dagen försökt hitta info om man kan stänga av det, men det går inte. Märkte dock att ibland så kommer kartan inte fram. I morse så syntes kartan, men nu på eftermiddagen när jag provade så var den borta. Men sen efter ett tag var den där igen. Mycket märkligt. Det enda jag gjort var att jag bytte till qwant's sökmotor istället under några timmar. (ska förresten prova den ett tag istället för duckduckgo)

 

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva kartan kan man ju dölja med ex. uBlock Origin

duckduckgo.com##.has-feedback-prompt.js-module--maps_places.module--places.module

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag funderade på vad det är som gör att du har kartan på sidan medan jag har den ovanför sökresultaten. Kanske har med antal pixlar i bredd att göra för jag har rätt smalt fönster.

Det har det säkert. Om samma gäller för RexxoMagnat så förstår jag att hen inte vill ha det så. Det blir för mycket fokus på kartan. Min skärmupplösning är 1920 x 1080.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...