Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla Inkorgar i Outlook


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder IMAP-konto i Outlook 2019 och har min e-post via FS-data som nyligen flyttat mitt konto till deras nya miljö C-panel. Efter det bytet blir jag inte klok på visningen i Outlook. I webmail ligger alla mejl i Inkorg. När jag kollar i C-panel så har alla mina tidigare skapade mejlmappar en överliggande katalog INBOX. I Outlook har jag skrivit INBOX i rotmappens sökväg. Jag får upp INBOX med alla undermappar i Outlook, men dessutom har jag Inkorgen som jag antar att Outlook har skapat. Den verkar inte gå att ta bort. Nya mejl hamnar både i Inkorgen och i INBOX. När jag flyttar upp INBOX där jag sorterar in mina mejl i olika mappar överst i Outlook - dvs. över Inkorgen där jag inte har några mappar - så behålls detta utseende inte vid omstart. Då kommer åter Inkorgen upp överst. Dessutom har jag dubbla - ibland tredubbla - mappar: Skickat och Sent och Sent Messages, Utkast och Drafts, Borttagna objekt och Deleted Items, Skräppost och Trash och spam. Hur ska jag skapa ordning och reda i detta mapp-kaos?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska kontakta FS-data och få en förklaring från dom hur deras nya miljö C-panel fungerar, och få hjälp.

 

Svårt här att veta hur denna C-panel ser ut, men håller med dig, verkar dumt/onödigt att ha mapp-dubbletter.

Dom har kanske gjort det enkelt för sig när dom byggde om panelen.

Men dom borde ju kunna hjälpa dig att rensa upp lite, så du bara får en mapp av varje som du ska ha.

Dom borde på sin sida kunna se vilken av dubbletterna som är originalmapp, och se till att ta bort dom överflödiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så klart jag har gjort det. Jag har haft minst 20 mejlförfrågningar men de har inte lyckats förklara varför denna röra uppstått i Outlook. 

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad i språk mellan den tidigare epostservern och den nya, samt ev. i förhållande med din Outlook som ställt till det för dig tror jag.

 

Om du kör imap (och alla dina mail etc är syndade och finns på deras server) så KAN det räcka om du tar bort profilen i Outlook och sen lägger till den igen. OBS! Se såklart till att ta en backup först för säkerhets skull.

Ev. så behöver du även ändra så att din Outlook är på Svenska eller ändra till Engelska i inställningarna på din mailbox hos FSData.

 

Tillägg: 

Kolla även om detta kan hjälpa: 

https://docs.microsoft.com/sv-se/outlook/troubleshoot/user-interface/incorrect-folder-names

Redigerad av Cluster
Länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har tagit bort kontot och lagt till det igen men det avhjälpte inte situationen. Jag tror också att en del i förvirringen handlar om språkförbistring. Jag ska se om jag kan ändra språk på servern. Tack även för länken. Ska lusläsa den och fortsätta mitt experimenterande. I metod 1 står det Kör Outlook.exe /resetfolders. Vad gör jag det?

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Aja:

I metod 1 står det Kör Outlook.exe /resetfolders. Vad gör jag det?

I Kommandotolken, som du hittar via startmemyn (högerklicka och välj att starta den som administratör) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...