Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 låser sig


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Tips sökes

Tror att jag skrivit om detta tidigare eller också har jag drömt.

För ett par veckor sedan så kom ett kraftigt åskväder förbi här. Min dator stod i strömsparläge och när jag hörde att det blev lite för mycket hårda åsksmällar i närheten så slet jag ur alla kablar till datorn utan att först stänga av den

Efter detta så händer det rätt som det är att datorn "fryser". Ibland står den fryst en stund och sedan så slocknar bilden för att sedan återkomma och fungera igen. Oftast så får jag dock stänga av datorn med strömbrytaren.

Jag har kollat i loggboken och sett att Kernel Power kod 41 dyker upp och har googlat  sett att detta ofta har samband med felaktig avstängning och engergischeman. Har försökt att ändra där men problemet kvarstår. Testat med nya drivrutiner osv.,

Bifogar en logg. Anar att jag kanske får installera om w10 men har ingen lust just nu.

Tips önskas

 image.png.93f9ec69d0d152cc7aced5c153c50dc9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna den här datorn i utforskaren, högerklicka på c-disken och välj egenskaper, välj verktyg, väl felkontroll eller vad den heter på svenska. Jag tror du kommer få en liten guide som berättar vad den gör. Det kan ta en stund, så lite tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
4 timmar sedan, skrev smeghead:

Har jag testat redan ett par gånger i felsäkert läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
5 timmar sedan, skrev .M:

Öppna den här datorn i utforskaren, högerklicka på c-disken och välj egenskaper, välj verktyg, väl felkontroll eller vad den heter på svenska. Jag tror du kommer få en liten guide som berättar vad den gör. Det kan ta en stund, så lite tålamod.

testat. Inga fel hittade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har nu laddat ned en grafikkortsdrivrutin direkt från Nvidia. Vi får se om detta kan göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Pelle Penna
2021-07-09 14:46, skrev Cecilia:

Om inte så pröva DISM-kommandot för reparation: https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html

 

Hej och tack för svar.

Hade kört DISM också utan resultat.

Efter att ha laddat ned en ny grafikortsdrivrutin från Nvidia så verkar det fungera. Har dock varit borta ett antal dagar så jag har inte kört så mycket med datorn. Håller tummarna

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...