Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ndis.sys fil saknas enligt Windows 7, Blå skärm


martin355
 Share

Rekommendera Poster

Hej. 

Min dotters dator en bärbar Packard Bell Easynote TM85 får blå skärm när Windows 7 har startat. När jag går in  i felsäkert läge och kollar på enhetshanteraren så är det ett utropstecken på "Ethernet- styrenhet", och saknas drivrutiner.

Har googlat och hittar inget som hjälper. Går inte att komma ut på nätet med datorn.

Hur och vad ska jag göra?

 

Bifogar bilder på hur blåa skärmen ser ut samt enhetshanteraren.

IMG_20210705_193947.jpg

InkedIMG_20210705_192046_LI.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner drivrutin med annan dator. 
Fungerar internet om du startar i felsäkert läge med nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I felsäkert läge kan du pröva med att söka reda på alla ndis.sys som finns i datorn för att se om det går att hitta någon som kan ersätta den ndis.sys som används.

 

Den som används finns normalt i mappen C:\WINDOWS\system32\drivers och skulle kunna ersättas t ex med den som finns i C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386 efter att du har bytt namn på den i drivers-mappen t ex till ndis.sys.bad.

 

Tipset är hämtat från https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-hardware/what-is-ndissys/406ef722-05c6-4b47-961f-fa9f4e6db8d8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för era svar.

 

Polken:

"Ladda ner drivrutin med annan dator. 
Fungerar internet om du startar i felsäkert läge med nätverk?"

Försöker med felsäkert läge med nätverk, men datorn kopplar inte upp sig till internet. Har provat både med kabel och trådlöst.

 

Cecilia:

Försöker att ändra namn på filen men får då meddelande att trusted installer inte tillåter att jag ändrar filen. Kan inte hitta mappen servicepack under windows mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning på den modellgrupp av PB TM85 (det finns ett antal undergrupper så TM85 ger bara information om inom vilken grupp som din dator tillhör) anger att det är möjligt att nätverkskortet i din dator är tillverkat av Broadcom.

Du skulle kunna testa om drivrutinen som finns att hämta hos Broadcom löser ditt problem.


https://docs.broadcom.com/docs/12357458

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 

 

Nu har jag installerat drivrutinen och det fungerar inte ialla fall.  Laddade drivrutinerna från Packard Bells hemsida, utropstecknet är borta.

 

Cecilia.

 

När jag kör sfc/scannow så stänger datorn av sig själv. Detta händer när datorn har scannat 40%.

 

Fundera på att installera Windows 10 och skippa Windows 7? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev martin355:

När jag kör sfc/scannow så stänger datorn av sig själv.

Det brukar bero på att datorn blir för varm. Om det går pröva utomhus i skugga på något ställe där det blåser eller om det går bättre om du pallar upp datorn så att det blir bättre luftflöde undertill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu har jag kört sfc/scannows ute och det gick att köra utan att datorn stannade. 

Den info jag får upp är "Inga integritetsbrott hittades".

 

Är scanningen ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid ndis.sys och ntoskrnl.exe samt bara som är rosamarkerade oavsett vilken .dmp-fil du väljer i övre halvan?

 

Det går bra att bifoga eller klistra in bilder direkt i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Det är alltid dem filerna som dyker upp i dmp-filerna.

Bifogar en dmp-fil.

 

Kanske bättre att installera  Windows 10 istället?

 

 

 

 

dmpfil.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är ju rätt osäker att använda eftersom säkerhetshål inte lagas sen 1,5 år tillbaka så på det sättet är ju Windows 10 bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt.

Ok. Ska installera Windows 10 istället.

Tusen tack för all hjälp. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...