Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser och kraschar efter den har varit inaktiv


isen
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Specifikationer:
CPU: Intel Core i7-9700K
Ram: Corsair CMK16GX4M2Z3600C18 16 GB DDR4 som körs på 3600 MHz
GPU: Asus ROG Strix RTX 2060 Gaming OC (med de senaste drivrutinerna från Nvidia installerade)
PSU: Corsair AX860
Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F Gaming
OS: 64-bitars Windows 10(19043.1081) som körs på en SSD, INTEL SSDSC2BW180A4
BIOS-version: 1802

När jag försöker använda min dator efter att den har varit inaktiv en stund slutar den registrera musklick på skrivbordet och alla öppna program, skrivbordet blir vitt och aktivitetshanteraren öppnas inte (inte från Ctrl + Shift + Esc eller Ctrl + Alt + Del). Som man ser i den bifogade bilden så försvinner även aktivitetsfältet men skrivbordsikonerna och musen finns kvar, trots att jag inte kan göra någonting med dem. Denna frysning eller krasch eller vad du vill kalla det kan hända om jag bara högerklickar på mitt skrivbord direkt efter att datorn har varit inaktivt.

 

Jag har standardinställningarna för "Hög prestanda" energischemat på, så viloläge och strömsparläge är inställt på "aldrig" i energialternativen och skärmen är inställd på att stängas av efter 15 minuter (men om skärmen är på eller inte aktiverad borde inte påverka något?). Som jag skrev i specifikationerna har jag BIOS-version 1802, som är den senaste BIOS-versionen för mitt moderkort på ASUS hemsida som inte är en betaversion. Jag uppdaterade i förrgår från version 1502 i hopp om att mitt problem kanske skulle lösas men det gjorde inte det. Jag har använt Norton 360 för att göra en fullständig PC-skanning och den hittade inget fel. Jag körde också sfc /scannow i Powershell som administratör och det kom fram till att inget var fel. Jag har till och med gått igenom alla processer i aktivitetshanteraren flera gånger och sett till att alla program som inte borde vara där är borta (fast det finns några ASUS-processer kvar som jag inte är säker på om jag kan avsluta eller inte).

 

Vet inte om detta är relevant, men jag har hört att USB-enheter kan orsaka problem så jag listar bara dem. Jag har en Corsair Gaming Ironclaw RGB mus, ett Corsair Strafe RGB MK2 tangentbord, ett Logitech G Pro X trådlöst Lightspeed headset, en Arozzi Sfera mikrofon och en gammal Logitech HD-webbkamera C270. För Corsair-produkterna har jag installerat iCue och för Logitech-headsetet har jag G Hub installerat.

 

Några idéer för vad mer kan jag prova? En ny installation av Windows 10 är min last resort.

IMG_20210701_155946.jpg

Redigerad av isen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att stänga av överklockningen och kört minnena med CPUns standardhastighet, 2666MHz?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också vara bra att testa med så lite hårdvara ansluten som möjligt och gärna en vanlig standardmus i stället för en gamingmus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev X-Men:

Har du testat att stänga av överklockningen och kört minnena med CPUns standardhastighet, 2666MHz?

testade det imorse, kunde inte ens komma förbi inloggningsskärmen eftersom den frös efter jag skrev in mitt lösenord och sedan gick till blå skärm. De gånger jag kom förbi inloggningsskärmen gick det direkt till blå skärm. Jag slog på XMP-profilen igen och hade inga problem att logga in på min dator. Jag har haft XMP-profilen i över ett år och har aldrig haft några problem efter att ha slagit på den, men att det nu är mer stabilt än standardinställningarna är lite oroande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Har du testat att starta datorn i "Felsäkert läge"?

Nä det har jag faktiskt inte. Vad är det jag ska göra efter jag har loggat in i felsäkert läge? Något speciellt som jag ska leta efter eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
27 minuter sedan, skrev isen:

Nä det har jag faktiskt inte. Vad är det jag ska göra efter jag har loggat in i felsäkert läge? Något speciellt som jag ska leta efter eller nåt?

Tanken med att starta i felsäkert läge, innebär att Windows startas i ett grundläggande tillstånd med en begränsad uppsättning filer och drivrutiner. Du låter datorn vara, och ser om den fryser på samma sätt som du nu uppger att den gör.

 

Uppför den sig mer normalt, kan det t.ex mycket väl vara en drivrutin som ställer till det.

 

En annan tanke är, har du byggt datorn själv, eller är det en färdig köpt dator?

Om du byggt den själv, tog du bort den plastfolie som finns på undersidan av grafikkortet?

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Tanken med att starta i felsäkert läge, innebär att Windows startas i ett grundläggande tillstånd med en begränsad uppsättning filer och drivrutiner. Du låter datorn vara, och ser om den fryser på samma sätt som du nu uppger att den gör.

 

Uppför den sig mer normalt, kan det t.ex mycket väl vara en drivrutin som ställer till det.

 

En annan tanke är, har du byggt datorn själv, eller är det en färdig köpt dator?

Om du byggt den själv, tog du bort den plastfolie som finns på undersidan av grafikkortet?

Startade datorn i felfritt läge och lämnade den ifred i en halvtimme. Ingen frysning eller andra problem när jag kom tillbaka.

 

Har byggt datorn. Sen första versionen av den så har jag bytt ut processorn, RAM, moderkortet och grafikkortet, och plastfolien under grafikkortet är borttagen sen dagen jag installerade den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du ihåg om du uppdaterade någon drivrutin innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...