Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eget Microsoft-konto för familjemedlemmar?


Jonny Andersson
 Share

Rekommendera Poster

Jonny Andersson

Tanken från Microsoft verkar ju vara att alla ska använda ett Microsoftkonto istället för ett lokalt användarkonto😊, så när jag nu ändå vill installera om Windows så vill jag försöka anpassa mig efter hur Microsoft vill ha det eftersom det ju oftast blir bäst så.

Något jag dock tycker är förvirrande är hur tanken är att deras Microsoft-konton ska användas i en familj där flera har vars en dator.

 

Mer specifikt: Är tanken att alla familjemedlemmar ska logga in och köra mot samma Microsoftkonto eller ska alla köra mot sitt eget Microsoftkonto?

 

I Microsoftkontot ser man de enheter man lagt till, vilket tyder på att man kan lägga in flera datorer där, eller är det tänkt för t.ex. en personlig dator och en personlig mobil för en användare?

Blandar man in Office också så blir det än mer rörigt. Jag har en licens för Office 2013 kopplad till det Microsoft-konto jag kör mot, och för att licensen inte ska inaktiveras ska man vara inloggad mot det kontot där licensen finns från de olika Office-programmen, fick jag vet a en gång. Om man köper en Office-licens till för en annan familjemedlem, ska eller kan den då registreras mot samma Microsoftkonto? Om man skulle skaffa en Office 365-licens istället, med möjlighet till 5 installationer eller vad det är, så måste ju alla rimligen logga in mot samma Microsoftkonto, där Office 365-licensen finns. En annan tanke är förstås att meningen är att man använder sitt eget Microsoftkonto som datorkonto men ett gemensamt Microsoftkonto för Office 365, och kanske andra Microsoftprodukter man köpt. Inte minst eftersom Microsoftkontot ju kan vara konto för t.ex. användning av Skype också.

 

Tyvärr så hittade jag ingen tydlig information om hur Microsoft tänkt att det här ska läggas upp när jag sökte runt lite efter det. Faktiskt så är det här kanske ett ämne för en mer utförlig artikel i ett kommande nummer av PC För alla? Hur som helst, rörigt är det, så är det någon som har en klar idé om hur det bör läggas upp, inte minst om man blandar in lite Microsoft-licenser också i det? 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är om alla har varsitt Microsoft konto

Observera att det ej behöver vara kopplat till en MS-mailadress om man ej har det utan kan lika väl använda t.ex. Gmail.

 

Det (egna) kontot använder man sen när man loggar in på sin egen dator eller på en familjegemensam. Då har var och en sina egna inställningar (inkl. epost, Office, webbläsarfavoriter/-historik mm mm).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson
34 minuter sedan, skrev Cluster:

Det enklaste är om alla har varsitt Microsoft konto

Observera att det ej behöver vara kopplat till en MS-mailadress om man ej har det utan kan lika väl använda t.ex. Gmail.

 

Det (egna) kontot använder man sen när man loggar in på sin egen dator eller på en familjegemensam. Då har var och en sina egna inställningar (inkl. epost, Office, webbläsarfavoriter/-historik mm mm).

Tack för att du hjälper till att reda ut det här 🙂

Nu använder jag/vi inte Office 365 (med 5 installationer något) ännu, men det kanske blir aktuellt så småningom och skulle då den licensen kunna ligga kopplad till ett av Microsoftkontona, men ändå göra det möjligt för de andra familjemedlemmarna att installera en egen av de tillåtna installationerna? Eller skulle man kanske bättre lägga licensen (erna) i ett separat Microsoftkonto?

Även om alla använder sitt eget Microsoftkonto så låter det logiskt att man använder samma Microsoftkonto på sin dator som på mobiltelefonen, läsplattan och allt vad man nu kan tänkas ha av andra enheter, så det bör man väl göra?
Det med att använda en egen e-postadress känner jag till, och ett viktigt skäl till det för mig är för att inte utsätta min viktigaste e-postadress för ev. reklamutskick m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jonny Andersson:

[...] Nu använder jag/vi inte Office 365 (med 5 installationer något) ännu, men det kanske blir aktuellt så småningom och skulle då den licensen kunna ligga kopplad till ett av Microsoftkontona, men ändå göra det möjligt för de andra familjemedlemmarna att installera en egen av de tillåtna installationerna? 

Har för mig att Office 2013-licenser (normalt sett, för privatanvändare) är "per dator" ej "per användare". Så det bör inte vara något problem att installera 2013 för alla användare av familjedatorn (som då loggar in med sina egna Microsoft-konton). 
Det kan (mins ej då det är rejält gammal version som det var länge sen jag såg) dyka upp en fråga vid installationen om Office skall installeras för alla användare eller enbart den aktuella. Se i så fall till att välja Alla användare.

 

1 timme sedan, skrev Jonny Andersson:

Eller skulle man kanske bättre lägga licensen (erna) i ett separat Microsoftkonto?

Nej, det tycker jag verkar onödigt krångligt, se ovan.

 

1 timme sedan, skrev Jonny Andersson:

Även om alla använder sitt eget Microsoftkonto så låter det logiskt att man använder samma Microsoftkonto på sin dator som på mobiltelefonen, läsplattan och allt vad man nu kan tänkas ha av andra enheter, så det bör man väl göra?

Samma som i samma personliga konto för var och en - Ja.
(inte samma konto för alla i familjen)

Det är så det är tänkt. Man har ett personligt konto som man använder på alla sina enheter (samt i förekommande fall för att logga in på delade).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonny Andersson

Jag tycker det är smidigast om var och en har sin egen dator, och då kan konfigurera den som man själv vill 😊

Jag väljer ändå alltid att installera program för alla användare när frågan kommer upp, vilket jag också har för mig att den gör även för office-installationer.

Med alla Microsofts applikationer genom åren, med allt från MSN Messenger till Skype, så har jag (vi) också en lång lista Microsoftkonton nu. Jag ska försöka rensa upp och då fokusera på ett konto per person men för alla de personliga enheterna. Möjligen kan då Office-installationerna få logga in mot ett annat Microsoftkonto, det där licensen ligger. Då är det upplagt så som du säger här och det låter logiskt och rimligt.

Tack för din information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja såklart smidigast om alla har egen dator (telefon, platta osv) OCH använder eget konto för inloggning på densamma 🙂

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...