Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Växla OS (W7/XP) vid omstart?


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en PC som jag kör W7 på men jag kan också köra XP på den för jag har några program som fungerar bättre på XP. Jag har två ikoner som jag använder för att stänga av datorn eller boota om den, (använder %WINDIR%\System32\shutdown.exe på två sätt). Defaultinställningen är W7 så vid omstart blir det W7 som blir OS. Jag undrar om jag kan göra en annan omstartsikon så att jag med hjälp av denna startar XP direkt. Alltså kör på W7- vill köra XP - trycker på rätt ikon - datorn startar om och startar med XP istället. Jag har i bakhuvet någonstans att förr i tiden så fanns det att man kunde modifiera någon fil. (Det kanske inte finns i "moderna" OS). Vad som jag vinner på det är i och för sig inte så mycket men jag slipper och sitta och vänta på uppstarten och då manuellt skifta uppstarten från Windows 7 till "Annat operativsystem" (eller vad det nu står) för att få XP. Vet någon något om detta kan göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabbt svar! Jag ögnade igenom länken och det verkar ju finnas en möjlighet att trixa till det om W7 beter sig som Vista. Bcdedit finns ju i W7 och det kan jag starta som administratör. Så nu ska jag testa lite och se om jag får till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...