Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara film på USB Flash med DVD-menyer


perasbro
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla,
Idag är DVD och BluRay på väg ut, kanske mest på grund av att filerna blir för stora för en skiva i och med 4K och andra höga upplösningar.

Det är inte många laptops som har DV-spelare inbyggd och stationära DV-spelare finns knappast.

Så hur gör ni med Era filmer?

 

Jag vill lägga filmen på ett USB flashminne. (3.0)
När minnet stoppas in i ett USB-uttag på TV'n eller i datorn vill jag att en menyskärm öppnas automatiskt.
Här väljer jag vilken film jag vill se eller vilket kapitel i resp. film jag vill titta på.

Har lyckats få detta att fungera om jag stoppar USB'n i datorn men inte om jag ansluter det direkt till en TV.

Jag kommer att ha ca 12 filmer med ca 20-25 kapitel per film på ett 128GB USB Flashminne.

Är det någon som har tips?

-Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev perasbro:

Idag är DVD och BluRay på väg ut, kanske mest på grund av att filerna blir för stora för en skiva i och med 4K och andra höga upplösningar.

Jag tror snarare att det handlar om att Streamingtjänsterna kommit att ta över mer, vilket minskar behovet av en DVD eller BluRay spelare.'

10 timmar sedan, skrev perasbro:

Det är inte många laptops som har DV-spelare inbyggd och stationära DV-spelare finns knappast.

Så hur gör ni med Era filmer?

Jag kör fortfarande med DVD, mest för att det fungerar och är tillräckligt bra för mina behov. Om DVD saknas i en Laptop använder jag mig av en extern USB ansluten DVD spelare.

 

10 timmar sedan, skrev perasbro:

ag vill lägga filmen på ett USB flashminne. (3.0)
När minnet stoppas in i ett USB-uttag på TV'n eller i datorn vill jag att en menyskärm öppnas automatiskt.
Här väljer jag vilken film jag vill se eller vilket kapitel i resp. film jag vill titta på.

Har lyckats få detta att fungera om jag stoppar USB'n i datorn men inte om jag ansluter det direkt till en TV.

Är det samma funktion som en DVD/BluRay Video skiva som du är ute efter, fast du har det på ett USB minne istället?

 

Förmodligen kan TV:n läsa bilder och kankse även videofiler från ett USB minne, men om du är ute efter att USB minnet ska fungera som om du har en DVD/BluRay spelare ansluten till TV:n tror jag det inte kommer fungera. Kanske det står något i din TV:s manual om vad som går att ansluta till USB porten på TV:n.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om teven kan läsa/visa en mappstruktur borde du kunna skapa mappar med tydliga namn och lägga enskilda kapitel i dessa som

Film01/Kapitel01

Film01/Kapitel02

Film01/Kapitel03

Film02/Kapitel01

Film02/Kapitel02

Film02/Kapitel03

osv. för att kunna navigera till ett & ett kapitel men då kan man inte se alla kapitel i följd.

Går ju enkelt att testa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Automan:

Jag tror snarare att det handlar om att Streamingtjänsterna kommit att ta över mer, vilket minskar behovet av en DVD eller BluRay spelare.'

Jag kör fortfarande med DVD, mest för att det fungerar och är tillräckligt bra för mina behov. Om DVD saknas i en Laptop använder jag mig av en extern USB ansluten DVD spelare.

 

Är det samma funktion som en DVD/BluRay Video skiva som du är ute efter, fast du har det på ett USB minne istället?

 

Förmodligen kan TV:n läsa bilder och kankse även videofiler från ett USB minne, men om du är ute efter att USB minnet ska fungera som om du har en DVD/BluRay spelare ansluten till TV:n tror jag det inte kommer fungera. Kanske det står något i din TV:s manual om vad som går att ansluta till USB porten på TV:n.

 

* I mitt fall handlar det inte om streamingtjänster, det är familjefilmer överförda från Video2000, VHS, Video8, DV där jag lagt alla filmer av samma typ på ett USB-minne.

Det blir ca 20-30 timslånga filmer per USB.

*Ja, precis samma funktion som om man lägger en DVD-skiva i spelaren. Menyn kommer upp och sedan väljer man vad man vill se.

Skulle egentligen vara ett självstartande program Virtuell DVD-spelare.

*Ansluts USB'n till TV'n kommer mapparna upp och där kan man välja film, men inte kapitel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om teven kan läsa/visa en mappstruktur borde du kunna skapa mappar med tydliga namn och lägga enskilda kapitel i dessa som

Film01/Kapitel01

Film01/Kapitel02

Film01/Kapitel03

Film02/Kapitel01

Film02/Kapitel02

Film02/Kapitel03

osv. för att kunna navigera till ett & ett kapitel men då kan man inte se alla kapitel i följd.

Går ju enkelt att testa.

Då får man väl splitta filmen i smådelar med varje kapitel för sig, vilket inte är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev perasbro:

Skulle egentligen vara ett självstartande program Virtuell DVD-spelare.

*Ansluts USB'n till TV'n kommer mapparna upp och där kan man välja film, men inte kapitel.

Är det inte enklare att du köper en DVD spelare som du kopplar till TV:n. Den kostar inte mer än 300 - 400 kr och då får du allt du efterfrågar i form av meny och kapitelval. Visserligen ryms det inte lika många filmklipp på DVD skiva, men om alternativet är att spela upp de separata videofilerna från USB minnet utan möjliget att byta kapitel i dem, kanske den enklaste lösningen är att köpa en DVD spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en DVD-spelare är inte ett alternativ då det är olika kunder som skall ha filmerna och det bör vara lite framtidssäkert. DVD finns idag men eftersom laptops inte längre har dvd-spelare och att allt strömmas måste det till annan lösning.

-Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en Chromecast Google TV och i den en mediaspelare som ex. VLC kan man enkelt spela upp filer på det lokala nätverket. Man behöver då en enhet där man ansluter USB-minnet och skapar där en utdelning.

(testade detta nyss, dock inte en med en sån VIDEO_TS-mapp)

Jag tror att man även kan ansluta en hub och då ansluta USB-minnet till den. Dock inget jag har testat själv men kanske  @Kjoan kan berätta mer om det(?)

Kunder som anlitar en firma för att konvertera filmer kanske även kan tänka sig ett köp av en sådan hårdvara om befintlig tv inte kan hantera detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att ansluta en multihub till Cromecasten. Väljer man en med LAN anslutning så får man en stabil snabb anslutning dessutom. En nätdel till hubben bör ligga på 60W så att man inte behöver fundera på vad man kopplar in. Det finns massor av bra info på "Tuben". Med fördel kan man starta här

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Kjoan:

Det går alldeles utmärkt att ansluta en multihub till Cromecasten. Väljer man en med LAN anslutning så får man en stabil snabb anslutning dessutom. En nätdel till hubben bör ligga på 60W så att man inte behöver fundera på vad man kopplar in. Det finns massor av bra info på "Tuben". Med fördel kan man starta här

Vilken hub använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ute efter en lösning där inget annat än en USB används. De som skall titta på filmerna är inte tekniska och skall inte behöva investera i en massa extern utrustning.

Alltså, stoppa in USB'n i TV'ns USB-uttag varvid DVD-menyn öppnas och man kan välja film/scen.

Konstigt att det skall vara så svårt då USB måste vara nästa sätt att se på hemma-filmer.

Jag har kommit så långt att jag har en iso-fil.

Nu fattas en "player" på USB-stickan.

-Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev perasbro:

De som skall titta på filmerna är inte tekniska och skall inte behöva investera i en massa extern utrustning.

Alternativet kan då bli att de måste investera i en TV som kan hantera DVD-menyer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63. Plexgear Multiadapter och en 65W matning.
Perasbro: Är TV,n försedd med en mediaspelare så är svaret: Troligen. Om inte, bör man kunna ladda ner VLC eller liknande.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev perasbro:

Kan inte en smart-tv göra det?

Kanske. Men har alla en sån då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...